BSK 2022 Konventsrapport

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Borås Spelkonvent hade en Indiehörna i år (för andra året i rad?) så jag dök upp. Konvent för mig är som bekant Indierum/Indiehörna med lite butiker och téservering runtomkring. Nu var det inte lika mycket ös som i indierummen på Lincon/Gothcon, men det var ändå några dagars trevligt häng. Som bonus är jag inte lika urvriden efter BSK som jag varit efter de andra konventen senaste åren.

Nåväl, spelat:
  • Maffia, live för första gången på kanske ett decennium. Jag läste alla helt fel och ulvarna vann. Fick lära mig att forums-metat "ljug aldrig som bybo" inte gäller live.
  • Ett halvt Drakar och Bananer med @Genesis och @Khan. Vi tog oss förbi hippoffens pass innan vi bröt.
  • Wilding Tales. Trubaduren tog sitt munspel och en stadig rock och gick ut i snöstormen för att hitta glasbruket.
  • Villagesong. Våra byar höll någorlunda sams, och det slutade som det ska med bröllop mellan två av ledarna.
  • Stuff & Nonsense, Hey That's My Fish, Fairy Tale Fluxx och Elevensies med @Ulfgeir och Genesis. Jag förlorade storsint.
  • Follow med Khan, Genesis och två oforumiter som vi kanske lockat in i indiefördärvet. Vi skulle få Harry Påhlsson vald till S-ledare (och därmed kommunalråd) i Kväsarp. Det gick åt skogen, Harrys Bilmek gick i konkurs och alla inblandade drog sig tillbaka, svårt traumatiserade.
Nya forums-spottingar: Ulfgeir
Forumsspottingar som jag nu pratat med istället för att bara vinka åt tvärs över rummet: Khan
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jag spelade precis samma spel som Hellzon, för det var ju typ vi där. Konventet var ju av hyfsad storlek, men rollspelstrycket var extremt lågt, på nivån att jag, Hallzon och Ulfgeir spenderade hela lördagkvällen med att spela brädspel (tvi!). Nå, jag vann på något mystiskt sätt fyra partier av fyra, vilket mildrade smärtan något.

Som extra kuriosa visade det sig i efterhand att en av de två oforumiterna med vilka vi spelade Follow var en kille jag spelat rollspel med hemma i Karlskoga för en bra bit över 20 år sedan. Världen är liten!

Hade det inte varit så nära Göteborg så hade jag nog skippat BSK i framtiden, om jag inte lyckas ragga ihop tillräckligt med indievänliga forumiter för att vi ska kunna spendera hela konventet med att spela med varandra. Men med tanke på att det går att ta en buss in så blir det gissningsvis så att jag åker dit och tittar förbi i framtiden också, om jag är i sta'n.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Nu ska jag skriva av mig också!

Jag arrade Indiehörnan, och hade med mig ett litet bibliotek av olika indiespel. Under konventet blev det spel med Hellzon och Genesis, som skrivits ovan. Men jag faciliterade också lite spel åt oskyldiga förbipasserande, plus en massa snack med andra som stod och bläddrade, tittade och var fascinerade av att det finns så många och så annorlunda spel.

Lite extra glad att till slut få testa Follow, efter att ha läst det och hört många glada erfarenheter. Vår utflykt in i den kväsarpska kommunalpolitiken kändes som en bra representation av vad jag trott det skulle vara. Klart för.

Men som @Genesis sade, det var alldeles för lågt tryck på rollspelen. Det ska vi försöka ändra på till nästa år. Till viss del var det mitt fel, som spenderade stora delar av tiden jag tänkt sitta och spela indiespel med att hoppa in i poddrummet och prata i mikrofoner. Fick både spela Dread, prata panelsamtal och spelleda skräck där. Kul som attan, men dumt att det gick ut över Indiehörnan.

Hur som helst var det ett väldigt trevligt konvent och jag hörde från arrangörerna att det var c:a 100 pers fler än i fjol. Kul också att tjôta med grannarna Mats (som presenterade sitt anime-i-rymden-rollspel Galaxy), Albin från gameprototyper och bröderna bakom brädspelet A Tale of Bravery som jag nog ska hålla koll på i framtiden.

Bra konvent, men det kan bli ännu bättre. Jag är skarpt fundersam på om jag borde engagera mig i konventets stab på något sätt och göra vad jag kan för att locka in folk, både arrangörer och spelare, främst i rollspelshörnet av hobbyn.

I år var dock hårdare tryck än i fjol. Fortsätter vi i tangentens riktning tror jag BSK 2023 kommer ha en helt acceptabel rollspelsavdelning. Vi ses då.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
För min del var det snacka med folk och spela lite brädspel.. Kollade i butikerna, men avhöll mig från att handla något.

Det jag spelade var:
* Coraline (baserat på filmen)
* Don't go in there
* Sleeping Queens (enligt uppgift så var den som skapade spelet för ung för att få spela det. Var från 8 år, och hon var 6 när hon skapade det)
* Faerie Tale Fluxx
* Stuff and Nonsense
* Hey, that's my fish!
* Fantasy Fluxx
* Elevenses
 
Last edited:

therealnisse

Den riktiga Nisse, typ.
Joined
11 Nov 2022
Messages
12
Location
Stockholm
Hej Alla

Jag och min bror hade det fantastiskt trevligt på konventet, även om vi var ganska slutkörda i skallen när vi drog oss hemåt. Vi (jag går i god för min bror här) hade gärna spelat mer av både rollspel och brädspel men vi lade all tid på att visa upp vårt spel A Tale of Bravery. Kolla gärna in hemsidan här om ni är nyfikna: https://www.barsarkentertainment.com/

Det var himla trevligt att träffa alla som provade vårt spel och våra grannar i "hörnan". Stort tack till @Ulfgeir, Mats och @Khan för trevligt umgänge.

Nästa år hoppas jag på mer rollspel. Om jag får drömma har jag tid och möjlighet att arrangera ett rollspel. Ett Troubleshootersäventyr kanske?
 
Top