Brukar ni köra med färdiggjorda rollpersoner i köpäventyr?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag spelar också gärna med förskrivna RP så länge de inte bara är random RP´s utan har någon viktig relation till scenariot och/eller till varandra.

Jag vill gärna ta steget längre och knyta upp scenariots SLP´s som RP för att de skall ha ett initialt driv i det som utspelar sig istället för att vara "goons for hire". Ett för mig återkommande exempel är Mutant UA-kampanjen där RP antas vara äventyrare som enbart har ett ekonomiskt intresse i uppdraget när de skulle kunna spela SLP:n "Smilet" (uppdragsgivaren som är jagad av mutant-hatande fraktioner), "Tijuana" (uppdragets skyddsobjekt som är i maskopi med "Smilet" i ett utpressningsförsök gone bad), "Översten" (zonfararen som råkar vara i stan och vars inköpta robot snart är ett huvud fattigare) osv osv.
Givetvis betyder det att spelarna fortfarande kan få slå sina stats och välja namn, men deras ingång i äventyret blir att ersätta aktuella SLP:s.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Håller på att renskriva en bunt äventyr för publikation och tänkte kolla av vad ni tycker om färdiggjorda rollpersoner i köpäventyr?
Jag gillar det, om det är specifikt skrivet för äventyret/kampanjen och detta dessutom är tänkt att spelas en kortare tid. Max en eller ett par kvällar.

Det fina med färdiga rollpersoner i spel som kräver sådana är dels att du kan komma igång fort och dels att det kan preppa svar på alla gruppfrågor. Det sista kan dessutom innebära en färdigskriven gruppintrig eller i alla fall gruppdynamik.
 
Top