Bra Starter Set för oerfarna

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Läste Bolongos recension av TOR 2e starter set:

Där kunde man läsa:

Jag kan däremot inte rekommendera den för oerfarna spelledare - de kommer att få svårt att lösa äventyrets problem, och i värsta fall till och med lära sig dåliga vanor av det.

Den är inte heller bra för någon som vill bilda sig en uppfattning om hur The One Ring egentligen är tänkt att spelas - de kommer snarare att få ett väldigt felaktigt intryck.
Ville inte gå off-topic där, så skapar en egen tråd.

Min fråga är: Vilka starter sets gör detta bra? Alltså lär ut hur man spelleder väl? Goda vanor, bra tips, bra introäventyr osv.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Ja, den är nästan 39 år gammal, men det är en väldigt bra intro till gammelDnD (och rollspel). Äventyret är inte något att skriva hem om, men å andra sidan kan en tioåring köra det.
100% medhåll

Måste nog säga att jag tycker äventyret är svinigt bra för vad det syftar till och få rollspel som handhåller en så pass i att skapa eget. Från färdig grottnivå, till en färdigritad grottvåning som du befolkar själv, till tredje nivån som du ska rita och befolka helt själv. Extremt tydligt överräckande av kreativ frihet att göra saker. Och framförallt, spela Basic D&D från level 1-3 tar tid, det är inte två äventyr och sen dags att shoppa nya regler. Det kräver viss insats ändå.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
RuneQuest Starter Set är på många vis ett bra starter set, men precis som grundspelet (!) har det knappt ett ord att säga om spelledandet. Jag tror att det bokstavligen inte sägs en enda grej om spelledarteknik eller tips och råd på 700 sidor i dem tillsammans.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
957
Ett Starter Set som inte passar för oerfarna låter som en spektakulärt feltänkt idé.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,489
Location
En mälarö
Call of Cthulhu Starter Set är det bästa på marknaden enligt mig. Det innehåller fyra äventyr av stigande komplexitet som på ett mycket pedagogiskt sätt förklarar vad ett rollspel är.

Det första äventyret är ett solospel riktat till sådana som inte har minsta hum om vad det handlar om. Där presenteras man för själva konceptet med traditionellt rollspelande. Att man spelar en fiktiv person med olika styrkor och svagheter och deltagarna själva bestämmer vad som ska ske i historien samt att man avgör slumpmoment genom att rulla tärningar.

Det andra äventyret är det första "riktiga" äventyret och är gjort för två spelare och introducerar koncept såsom spelare och spelledare och förhållandet dem emellan. Det är mycket linjärt och spelledaren ersätter nästan bara soloäventyrets numrerade paragrafer.

Äventyr nummer tre är det första menat att spelas av en grupp spelare på traditionellt vis. Det är även det första att utspelas på flera olika platser och innehåller ett antal NPCer för spelarna att interagera med. Det har dock en strikt tidslinje och är därför mycket lätt att spelleda.

Det fjärde och sista äventyret är mer öppet och drivs främst framåt av spelarnas egna handlingar och hur de interagerar med de många NPCerna de stöter på.

Upplägget är att en total nybörjare ska få lådan under näsan. undra "Vad 17 är det här för konstigt spel?" och få det förklarat för sig genom att spela soloäventyret. Denne ska då ringa en polare och denne ska då introduceras till det hela genom att de spelar genom äventyr 2 med nybörjaren som spelledare och den inringde som spelare. De tycker båda att det är ashäftigt och ringer in ytterligare ett par polare och tillsammans spelar de äventyr 3 och 4. När detta är gjort utgör de nu en spelgrupp redo att ta sig an det mesta i spelväg.

Det sagt så är lådan även passande för erfarna spelare. De som t ex redan har grundspelet och inte behöver bli introducerade med diverse solospel kan med fördel skaffa den ändå, då de för den ganska blygsamma prislappen får ett tärningsset och två helt ok äventyr.

1649831117965.png
 
Last edited:

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
957
Call of Cthulhu Starter Set är det bästa på marknaden enligt mig. Det innehåller fyra äventyr av stigande komplexitet som mycket pedagogiskt sätt förklarar vad ett rollspel är.
CoC-startersetet har jag hört bra saker om.

Jag har också mestadels hört bra saker om startersetet till WFRP 4E, men mest om att det tillhandahåller en solid och välsupportad liten kampanjsetting. Jag har inte koll på hur det fungerar som inskolning för gröna spelledare.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
RuneQuest Starter Set är på många vis ett bra starter set, men precis som grundspelet (!) har det knappt ett ord att säga om spelledandet. Jag tror att det bokstavligen inte sägs en enda grej om spelledarteknik eller tips och råd på 700 sidor i dem tillsammans.
Jag har än så länge bara läst regelhäftet, och jag undrar om det är så himla bra ens på att lära ut reglerna.
Jag fattar ju vad de menar (utom vad gäller SR, men ingen har någonsin förstått SR) eftersom jag spelat RQ länge och väl, men tvivlar på att en nybörjare tuggar sig igenom det här så lätt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Jag har än så länge bara läst regelhäftet, och jag undrar om det är så himla bra ens på att lära ut reglerna.
Jag fattar ju vad de menar (utom vad gäller SR, men ingen har någonsin förstått SR) eftersom jag spelat RQ länge och väl, men tvivlar på att en nybörjare tuggar sig igenom det här så lätt.
Bra fråga... jag tror att man klarar sig om man spelat något BRP alls förr, men för den komplette nybörjaren kan det vara tungt.

Och då beror det på vad målgruppen är. Är Starter Setet faktiskt till för den som aldrig spelat rollspel förr, eller bara den som aldrig spelat RuneQuest förr?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Det bästa jag sett är Hjältarnas Tid-lådan. Tekniskt sett inte ett starter set, men du får allt du behöver för att spela. Dessutom ett bra häfte för de som aldrig spelat rollspel förr, pedagogiskt upplagd "berättarröst" i reglerna, och flera äventyr som är anpassade till olika grad av erfarenhet hos spelledaren. Har hittills inte hittat något bättre. Alls.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,489
Location
En mälarö
CoC-startersetet har jag hört bra saker om.

Jag har också mestadels hört bra saker om startersetet till WFRP 4E, men mest om att det tillhandahåller en solid och välsupportad liten kampanjsetting. Jag har inte koll på hur det fungerar som inskolning för gröna spelledare.
Nybörjarlådan till WFRP 4E vet jag inget om men det du skriver får mig att tänka på de till D&D5 (Starter Set och Essentials Kit). De minikampanjer som följer med utgör även i sig en trevlig liten kampanjsetting för spelarna att fortsätta att lalla runt i när de medföljande äventyren är genomspelade. Lådorna utspelas dessutom i samma område så om man skaffar båda så får man ganska rejält med settinginfo.
 
Top