Nekromanti Bra samberättarspel

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
431
Location
Jönköping
Jag provade att spela ett enkelt rollspel med min sambo. Jag tog Into the Odd och gjorde en Cthulhu-variant av det. Det funkade jättebra att skapa en rollperson - fantasin bara flödade och hon öste på med backstory och tyckte det var jättekul.

Jag hade tänkt köra The Haunting som är ett klassiskt Call of Cthulhu-scenario. Efter att jag gett premissen för scenariot spelande hon själv kan man säga. Hon berättade vad alla SLP:er sa och gjorde och ville berätta vad som fanns i rummen hon kom in i. Jag förklarade att det inte riktigt funkar så i det här spelet. Hon tyckte det var jättetrist att det bara var spelledaren som "bestämde".

Det var första gången hon provade på klassiskt bordsrollspel. Jag tänker att ett samberättarspel skulle funka bättre. Jag har bara provat Fiasco och The Shab-al-Hiri Roach och vet att det finns fler. Har ni tips på bra samberättarspel som inte har för mycket regler och som är relativt enkelt att sätta i olika tidsepoker?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Är det tvunget så att ni bara skall vara två personer? Det finns en del spel även för så små grupper, men jag lämnar gärna över det till de som spelat mer i det formatet.

Är ni fyra eller fler tycker jag du skall kasta ett öga på Zombie Cinema (som man kan spela mycket mer än zombie-historier med), Medan Världen Går Under och kanske Universalis (klassiker i genren, kanske liiiite omständigt med dagens mått mätt, men det är fortfarande ett rätt trevligt spel.)
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
431
Location
Jönköping
Det bör helst funka på två personer. Zombie Cinema har jag provat och det var kul. Skulle det kunna funka på två?
Medan världen går under ska jag kika på.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Det finns en del spel skrivna för två spelare, men jag har inte så bra koll eftersom jag sällan lirar så. Men Breaking the Ice är väl det klassiska exemplet. Har för mig att det fanns ett som hette Beast Hunters, men minns inte så mycket om det. Hungry Ghosts av Vincent Baker är väl för en SL och en spelare?

Spel som går att spela på två även om de inte är skrivna för det torde vara fler. Om jag kollar på mina egna spel: Svart av kval, vit av lust borde gå rätt bra, så länge man är flitig med att växla mellan roller. Det sjätte inseglet är skrivet för tre och blir för segt på fyra, men jag kan tänka mig att det går bra på två, även om jag aldrig provat det. Då får man skriva lite fler lappar vardera i början. Utpost, däremot, går nog inte. Drakar och bananer lär funka. Det är inte helt enkelt att få tag på, men det finns på engelska och har dykt upp i en tråd på Story Games. Om du vill kan jag skicka en PDF.

Annat: Durance, Remember Tomorrow (obs! kampanjspel), Dream Askew, Montsegur 1244 och Vast & Starlit är några spelledarlösa spel jag kommer på på rak arm som säkert kan funka på två spelare.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
One Can Have Her
http://www.1km1kt.net/rpg/one-can-have-her

Contenders
http://www.story-games.com/forums/di...ders-round-one

A Penny for My Thoughts
http://www.evilhat.com/home/a-penny-for-my-thoughts/

Imagine
http://www.story-games.com/forums/di...y-to-create-it

De tre första brukar omnämnas då och då och det sista förslaget är mitt egna berättarspel. Utan att kolla närmare så har jag för mig att de tre första är tvåpersonersspel.

[edit] Kan även kolla här: http://www.story-games.com/forums/di...endly-rpg-stat
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Archipelago III fungerar jättebra på två går att spela i vilken setting som helst, finns dessutom gratis på nätet, har inte för mycket regler och är bra. (Finns också en svensk översättning av korten). Det är inte det bästa samberättarspelet, men det är det som bäst uppfyller dina kriterier.

Annars är det bästa samberättarspelen Montsegeur 1244, som dock faller på att det går att spela i en tidsepok (år 1244 närmare bestämt) samt Dream Asqew, som faller på att jag tror det är svårt att få det att fungera på två, samt eventuellt på att det är bra att lära sig det från någon som är van vid samberättarspel då själva speltexten är väldigt minimalistisk. ("There is a point where it will feel like the end, then the game is over" och andra givande tips :) (citat fritt från minnet).
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Off the top of my head och tidigare onämnt:
- 14 Days av Hannah Shaffer. Om att leva med migrän.
- S/Lay w/Me av Ron Edwards. Sword and Sorcery.
- Breaking the Ice av Emily Care Boss. Ett pars tre första dejter.

Genesis;n175139 said:
Hungry Ghosts av Vincent Baker är väl för en SL och en spelare?
Murderous Ghost ska det nog vara. Men det är specifikt för två varav en SL, jepp.

Fö gör min favvopodcast The Jank Cast för närvarande en miniserie med AP's med tvåpersonsrollspel. S/Lay w/Me är avklarat, Mudrerous Ghosts utlovat. Men jag fattade det som att det ska bli fler också.

EDIT: Och förstås en kortis, The Raver and the Bear av Colin Fahrion. En björn anfaller ravet, bara DJ:en kan rädda oss.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
431
Location
Jönköping
Toppen! Bra grejer!

gustaf s;n175153 said:
Fö gör min favvopodcast The Jank Cast för närvarande en miniserie med AP's med tvåpersonsrollspel. S/Lay w/Me är avklarat, Mudrerous Ghosts utlovat. Men jag fattade det som att det ska bli fler också.
Intressant. Den ska jag kolla in.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Murderous Ghosts som nämnts, sjukt fint men om din sambo inte diggar att vara begränsad i vad som får sägas är det ett no no, uppstyrt in i minsta detalj. Dock sjukt bra.

S/Lay w/Me är riktigt fint, tydligt kampanjspel som gör sig bäst om det kan spelas på ett gäng omgångar. Spelarna turas om att leda var sin hjälte genom en massa äventyr, kort turas en om under spelsessionerna om att göra drag (engelsk term Go i spelet) som innehåller en större handling som du försöker dig på att göra, exakt gräns mellan att bara säga vad karaktären gör och vad som händer runt om finns inte uppsatt utan kan anpassas efter spelstil.

Trollbabe är kanske mitt absoluta favoritspel för att spela två personer, dock kanske det inte är en klockren matchning för er då det är väldigt tydligt med att spelaren har sin karaktär och SL resten.

Contenders fungerar bra för två spelare, men ej gjort för det. Jag och Debracy spelade en kortare kampanj i animefärg som jag minns som helt fantastisk för några år sedan.

Dock, varför inte byta roll? Din sambo SL:ar dig istället?
 
Top