Varulv Bra saker att tänka på när en arrar varulvsspel

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Hej!

Vi samlar in input från både spelare och spelledare om hur en bäst gör rent praktisktnär en ska arrangera ett varulvsspel. Vi snackar hur en hanterar PM, spoilertaggar, tips och trix och annat matnyttigt!

Jag kommer att uppdatera startinlägget så länge det går, sen får vi skapa en ny tråd! Skriv så uppdaterar jag!


Tips för hur en räknar röster:
Skapa ett dokument med alla spelares namn i. När rundan är slut: läs tråden bakifrån och notera vad alla röstat på. Eftersom du läser bakifrån kommer du snabbt få koll på vad som är den senaste rösten för respektive spelare, samt vilken som är den äldsta fortfarande gällande rösten.

Rörande start-PM:
Tänkt startdatum, sista anmälningsdatum och någon stals presentation av vad för typ av spel det blir (så att de som vill spela vanilj kan skippa anmäla sig till specialspel etc) är väl en bra början.

Tänkt längd på rundor, önskat spelarantal kan vara något att ha med också kanske.

Och att man uppdaterar startinlägget med alla som anmält sig om man vill vara extra tydlig.
För att undvika situationer där formuleringar i PM spelar roll:
Ha med ett standard-bybo-PM i startinlägget. T.ex.


Bybo: du vinner när alla varulvar är ute ur spel.

Du har ingen förmåga.

Utformning av anmälningstråd:
Tänkt startdatum, sista anmälningsdatum och någon stals presentation av vad för typ av spel det blir (så att de som vill spela vanilj kan skippa anmäla sig till specialspel etc) är väl en bra början.

Tänkt längd på rundor, önskat spelarantal kan vara något att ha med också kanske.

Och att man uppdaterar startinlägget med alla som anmält sig om man vill vara extra tydlig.
 
Last edited:

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,970
Location
Linköping
Hur ska anmälningstråden utformas?
Tänkt startdatum, sista anmälningsdatum och någon stals presentation av vad för typ av spel det blir (så att de som vill spela vanilj kan skippa anmäla sig till specialspel etc) är väl en bra början.

Tänkt längd på rundor, önskat spelarantal kan vara något att ha med också kanske.

Och att man uppdaterar startinlägget med alla som anmält sig om man vill vara extra tydlig.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Tips för hur man räknar röster:
Skapa ett dokument med alla spelares namn i.När rundan är slut: läs tråden bakifrån och notera vad alla röstat på. Eftersom du läser bakifrån kommer du snabbt få koll på vad som är den senaste rösten för respektive spelare, samt vilken som är den äldsta fortfarande gällande rösten.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
För att undvika situationer där formuleringar i PM spelar roll:
Ha med ett standard-bybo-PM i startinlägget. T.ex.

Bybo: du vinner när alla varulvar är ute ur spel.

Du har ingen förmåga.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Uppdaterar löpande, ordnar kanske innehållet i lite logisk ordning (anmälning -> start-PM -> under spel) när det blir lite mer innehåll!
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag satte upp en liten excel/sheets-snurra för att räkna på vem som blir utröstad. Ska se om jag kan hitta den och lägga upp.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,710
Location
Göteborg
Jag tycker att vi borde kunna hitta ett bättre sätt att räkna röster på. Typ att man röstar i en egen tråd eller att någon skriver en bott som kan automatisera det. Men det är kanske en annan tråd.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Ett förslag är att alltid skriva röster som:

Röst: @Martin3

Det gör att vi får rätt namn men också att det är mycket enklare att identifiera namnet i API:et och säkra att det inte blir som förra gången...
 
Top