Bra projektplanering

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
På vilka sätt planerar ni projekt och vilka funkar bra och vilka dåligt?

Jag har tidigare kommit närmst färdigställande av ett spel genom att ha kapitelrubriker och jobba efter dem - grova områden som jag vet ungefär vad jag ska fylla med. Sämre funkar att skriva fritt så fort jag kommer över runt 10 sidor. Ännu sämre fungerar att skriva detaljerade planer som inte är texten. I jobbet så tar jag grej, jobbar med det tills det behövs annan input (sällan får jag slut på tid), kontaktar person, skriver sammanfattning och nästa steg - vilket går rätt fort. Jag har funderat på om det kanske skulle funka för mig att skriva så också.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
På vilka sätt planerar ni projekt och vilka funkar bra och vilka dåligt?
För mina fritidsprojekt brukar jag försöka planera en sorts minsta möjliga spelbar prototyp - så en MVP i Lean-termer - och få saker till bordet så fort som möjligt. Testa. Oftast kasta i papperskorgen. Annars ta vidare.

För konventsscenarier har jag valt att göra obscena mängder research och sen skriva ned det i någon sorts stolpform och fylla ut det med information med utgångspunkt från först rollpersoner och sen spelledaren. Det går egentligen rakt emot alla mina preferenser, men har varit väldigt roligt!

För one-shots brukar det bli så tight "deadline" att det handlar som mest om att få premissen och rollpersonerna färdiga, samt placera konflikter i gruppen, så det sedan finns något att spela på.

För utmaningsgrejer här på wrnu har jag aldrig gjort likadant två gånger, utan försöker mest bara se var utmaningen i sig leder efter lite Google-sökningar...

Kaos är nyttigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Specifikt rollspelsmakande-projekt: Så snart konceptet är tillräckligt tydigt i mitt huvud för att börja strukturera så börjar jag göra en outline i form av en hierarkisk punktlista. Just nu älskar jag Workflowy. Jag gör rubriker, sedan gör jag punktlistor under rubrikerna med vad jag kommer att vilja ha i texten som ska stå där sen. Antagligen blir det under-punktlistor också, ofta 5-6 nivåer djupt. Jag slutar inte med det här förrän punktlistan är "feature complete", dvs alla saker som ska stå i boken/dokumentet finns med i listan. Ungefär där hoppas jag också på att ha ett hum om hur jag ska fixa illustrationer till spelet – om jag ska göra dem själv eller om jag ska köpa dem och isåfall varifrån.

Sedan tar jag en rubrik i taget och gör ett googledokument av, där jag tar varje punkt och omvandlar till en mening eller ett stycke eller flera stycken. På så vis skiljer jag på den rena kreativitets-delen och delen där jag skriver "riktig text". I det här läget bryr jag mig mer om att bli färdig än att formulera mig snyggt.

När texten är feature complete går jag igenom den en gång för att se om jag kommer på några bättre formuleringar etc.

Efter det tar jag in korrläsare/kommentatorer en vända och får in en massa tankar utifrån. Jag brukar ofta godkänna alla deras förslag.

Efter det tar jag in redaktör, om jag kan hitta en (dvs: om Kathrin har tid och möjlighet).

Sedan är texten klar och ska layoutas. Under tiden jag gjort ovanstående steg har jag antagligen påtat ihop en layoutmall som jag häller ner texten i, och sedan stoppar in illustrationer och justerar typografin tills jag är nöjd.


När det gäller andra typer av projekt har jag delvis andra arbetssätt, men det är egentligen samma mönster – så snabbt som möjligt försöka skapa en bild av vad det är som ska göras, vad som ingår. Och framför allt vad som inte ska ingå, vad som inte är viktigt. Dela upp i handlingar som behöver utföras och i vilken ordning de behöver utföras och vilka av dem som kräver andra människor. Göra en översiktlig plan som går från det mer generella till det mer specifika (oftast). Bestämma en punkt där man kan säga att man är Färdig, när det är Good Enough.

Om det är något slags kreativt arbete arbetar jag alltid enligt principen att få en feature-complete skiss först, och sedan iterera fram köttet på benen.



Det som funkar riktigt dåligt för mig är att skriva utan struktur och plan. Att bara sätta sig och Göra, och låta planen komma sen. Då tappar jag fart fort, lägger för mycket tid på fel saker, och framför allt glömmer jag saker som är viktiga. Så det funkar inte. jag behöver rigiditet, ramar, tydliga former och strukturer och dokumentation.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Tror det är mycket personligt i vad som funkar för en, givetvis.

---

Oavsett om det är programmering, hemrestaurering eller skriva rollspel så har jag ungefär samma struktur vilket kan sammanfattas med följande: om jag inte orkar ta tag i det, bryt ned det i mindre delar.

Allt eftersom jag blir mer erfaren vet jag hur mycket jag måste bryta ned projektet för att få tillräckligt stora beståndsdelar. Något jag läste någon gång (var det Jan Guilliou?) var att det finns inget som heter "skrivkramp". Om man känner att man inte kan gå vidare är det för att det inte finns tillräckligt att arbeta med. För rollspel skulle detta kunna vara speltestande. Svårt att skriva något nytt om man inte vet om det funkar.

Steg 1: skriv en spec - designmål. Vad vill jag att spelet ska uppnå? Vad är USP eller vad är det jag vill att detta ska göra för mig?

Steg 2: Bryt ned spec:en. Vad behövs? Vad man kan tänkas behöva i framtiden, alltså bygga ut eller om man vill kombinera detta med nya specer.

Steg 3: Skapa skelett. MVP - vad behövs för att komma igång.

Steg 4: Bryt ned skelettet i mindre skelettdelar. Repetera varje del tills det är "tillräckligt stora bitar". Vad detta är vet du av erfarenhet. Om det tar för mycket kraft att genomföra, bryt ned i mindre delar.

Steg 5: Testa. Skriv om. Testa. Skriv om.

Steg 6: Se om man fortfarande följer specen eller om specen måste ändras. Sammanfaller sitt satta mål med det färdiga resultatet? Kanske behöver man börja om från någon tidigare punkt.

---

Nu är rollspelsskrivande olika delar. Du måste dels skapa spelet men också skriva ned det. Båda ser jag egentligen som två olika projekt där båda kan gå hand i hand. För mig, när jag gör rollspel så skriver jag enbart de delar som spelarna behöver och som jag behöver för att spelleda/förklara spelet. När jag sedan speltestat klart så börjar jag från steg 3 när jag ska skriva och steg 5 innebär mer att ta in korrektur eller externa speltester och sedan skriva om. Känner att detta steg sällan sker för rollspel, vilket är en anledning varför vi ser så många snarlika regelsläpp. Bästa responsen jag fått är efter jag släppt ett spel.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
För mig funderar jag först ett långt tag över om min idé är tillräckligt bra/intressant för att lägga ner all den tid som krävs för att färdigställa det.

Är svaret ja så öppnar jag ett dokument där jag idkar en term som, åtminstone enligt min utbildning till manusförfattare, kallas "fillekring". Det betyder att man skriver ner precis alla idéer man får, ingenting kasseras. De behöver inte stå i någon särskild ordning, och det kan även röra sig om citat från andra verk som jag tycker är inspirerande, konceptbilder etc.

Sen sorterar jag "fillekring"-dokumentet och tar bort allt som jag tycker inte passar och strukturerar upp det till en kronologi. Av det skriver jag sedan en kort synposis.

Sen skapar jag ett nytt dokument och skriver kapitelrubriker. Tycker det blir enklare att jobba så istället för att ha ett tomt papper. Sen behöver jag inte jobba från början till slut, utan jag skriver på den rubrik jag känner mest för. Jag försöker skriva regelbundet, helst några timmar varje vecka. Ligger ett projekt för länge så rinner det lätt ut i sanden för mig.

Efter att jag skrivit klart skriver jag ut texten, korrekturläser och skriver anteckningar för hand i marginalen. Jag missar lätt saker om jag korrläser på datorn.

När jag korrläst ritar jag illustrationer och layoutar och sen är det färdigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Sen behöver jag inte jobba från början till slut, utan jag skriver på den rubrik jag känner mest för. Jag försöker skriva regelbundet, helst några timmar varje vecka. Ligger ett projekt för länge så rinner det lätt ut i sanden för mig.
Detta skriver jag under på! Ett av skälen till att jag jobbar som jag gör är ju just att jag inte behöver vänta på att "andan faller på". Känner jag mig okreativ och trött och less kan jag ändå alltid ta en punkt eller två från punktlistan och göra till löptext. Det kräver inte så mycket kreativitet eller så, jag behöver inte ha nån "feeling".

Det är bättre att skriva lite än inget, och det är bättre att skriva något dåligt än att inte skriva alls. Och så försöker man skriva något varje dag, eller iaf så många dagar man pallar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Jag gör definitivt inte upp några punktlistor eller någon struktur innan jag börjar skriva. Jag börjar bara skriva text, rakt av, och strukturen växer fram medan jag skriver. Jag använder Scrivener, som gör det så otroligt enkelt att stuva om i strukturen medan man håller på. Jag kan enkelt bryta upp textstycken i olika segment, flytta runt dem, titta på en bit i tager, flytta om hela sektioner upp och ned i strukturen, och så vidare. Så jag mest skriver, och allteftersom jag gör det så inser jag att saker kanske kommer i fel ordning, och då flyttar jag på dem. Strukturen växer fram genom att jag ser vad texten får för behov, snarare än att texten kommer av strukturen. Jag ser "Här behövs det nog föklaras lite mer om den här grejen, så jag slänger in ett stycke om det här", "Det här stycket känns som att det passar mer under det där kapitlet, så jag flyttar det dit", "Den här biten är nog mer av en undernivå än en egen grej, så jag trycker in den och hela dess understruktur ett snäpp i hierarkin", och så vidare. Men det är en konsekvens av texten. När jag ska börja på ett projekt så öppnar jag bara ett nytt Scrivener-dokument och börjar skriva.
 
Top