Nekromanti Bra namn för "icke-medborgare" för Noir?

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag har försökt hitta ett bra namn för "icke-medborgare", och hittills har jag använt "statare" men är inte helt nöjd med ordvalet. Så tänkte se om det finns några förslag där ute.

Som jag ser det finns det tre kaster; Ättemedlemmar, fria invånare, slavar
Nåja, fyra om man räknar de som inte finns registrerade. Men juridiskt sett existerar de inte, och kan därmed inte tillhöra en juridiskt definierad samhällskast.

De fria invånarna är uppdelade i två "underkast"; medborgare och "icke-medborgare".

På engelska har jag valt att namnge dem på detta sätt.
Nobles

Citizens
Commoners

Slaves

På engelska har jag också valt att låta namnet på kastet som både medborgare och icke-medborgare tillhör vara commoners, så ordet kan betyda både gruppen eller undergruppen.

Några förslag på andra lämpliga termer? :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Jag tror ordet du letar efter är Undersåte.

Det finns fortfarande folk (främst Irländare, Hong Kong-bor och folk från olika delar av samväldet) som är Brittiska Undersåtar (subjects) utan att vara Brittiska Medborgare (citizens)
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Invånare?

Vad finns det för skillnad mellan "underkasten" Medborgare - "Statare" Handlar det om rätt att äga land osv?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Om det hade varit en monarki hade Undersåte legat helt rätt på tungan, och ett ord som passar bra in då man pratar om (den av Sanningsministeriet tillåtna) förstatliga historien.

Så undersåte är helt klart ett alternativ, men känns inte heller helt rätt.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Invånare har jag använt för när man pratar om antalet personer från alla tre kasten

Cissi;n207342 said:
Vad finns det för skillnad mellan "underkasten" Medborgare - "Statare" Handlar det om rätt att äga land osv?
Vad medborgare har rätt till (och skyldighet) som inte "statare" har är i grund och botten detta.
* Kan vara medlem i partiet (jag har inför att Imperiet är en enpartistat).
* Anses vara mer pålitliga. T.ex. Rätt att röra sig över större område utan att behöva söka resetillstånd. Lättare att få tillstånd för olika licenser.
* Tillgång till bättre service. T,ex, prioriterade köer på medborgarkontor och banker. Reserverade sittplatser på publika färdmedel. Bättre skolor till sina barn.
* Måste betala en medborgarskatt för att behålla privilegiet.

De flesta bönder och grovarbetare är inte medborgare, och arbetsgivare för "finare" jobb kan kräva att de anställda är medborgare även om det inte finns ett lagligt krav på detta. Så teoretiskt kan man vara industrimagnat eller storbonde utan att vara medborgare, men då har man också möjligheten att lagligt köpa sig ett medborgarskap.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Varför jag tycker "statare" funkar hyfsat är för att den ursprungliga tillämpningen och skillnaden mellan dem och medborgare kan ha ändrats sedan Imperiet grundades. Så ordet har levt kvar, men den exakta innebörden har förskjutits (men då behöver jag nog greppa vad det innebar på den tiden, både officiellt och egentligen, för att vara nöjd :rolleyes: ).
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
På engelska är facktermerna citizens (medborgare) och denizens (boende).
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
.113;n207383 said:
Submigranter eller boende kanske
Submigrant tycker jag låter som det har med folk som på något sätt flyttat och det skall inte behöva vara ett krav.

Tre solar;n207378 said:
På engelska är facktermerna citizens (medborgare) och denizens (boende).
Som jag ser Noir så är man medborgare i en av de sju provinserna (faktiskt inte funderat på om man kan ha dubbelt medborgarskap). Så någon kan vara boende i en annan provins än den de har medborgarskap i.

Denizens eller kanske Permanent Resident kan nog vara bra engelska termer för de som "permanent" flyttat till en annan provins.

Peter;n207339 said:
Jag tror ordet du letar efter är Undersåte.
Efter att ha låtit Undersåte mognat lite i tankarna, så vrider och vänder jag lite på denna idé. Den korrekta officiella byråkratiska termen, som t.ex. står i passet, är "Statlig Undersåte". Innan staten skapades var man undersåte till ätterna. Om man bara säger "undersåte" så menar man just tiden då ätterna hade all makt, och därmed uppstod "statare" som en förkortning i folkmun. "Statare" har sedan länge smugit sig in i de mindre högtravande dokumenten, men anses som ett slarvigt banalt uttryck i vissa kretsar.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Lupus Maximus;n207350 said:
Varför jag tycker "statare" funkar hyfsat är för att den ursprungliga tillämpningen och skillnaden mellan dem och medborgare kan ha ändrats sedan Imperiet grundades. Så ordet har levt kvar, men den exakta innebörden har förskjutits (men då behöver jag nog greppa vad det innebar på den tiden, både officiellt och egentligen, för att vara nöjd :rolleyes: ).

I Sverige var ju statarna gifta löntagare. Det är vad ordet betyder, löntagare/arbetare. Typiskt för dem var också att de fick ut en del av sin stat (lön) i natura. Motsatsordet är Patron, jordägare. Statarna var näst intill livegna och i mina ögon är de snarare en överkast till slavarna än en underkast till medborgarna. De ägde inget, flyttade runt på årskontrakt som var belagda med stränga staff att bryta, blev ofta skuldsatta eftersom de inte fick kontantlön.

Vad sägs om allmogen? Medborgarna och allmogen?

Från Wikipedia: Allmoge (av fornnordiskans all m?ghe, allt folket) är en benämning på bönder och ståndslösa människor i det nordiska bondesamhället. I modernt språkbruk närmast jämförbart med allmänheten.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Cissi;n207395 said:
I Sverige var ju statarna gifta löntagare. Det är vad ordet betyder, löntagare/arbetare. Typiskt för dem var också att de fick ut en del av sin stat (lön) i natura. Motsatsordet är Patron, jordägare. Statarna var näst intill livegna och i mina ögon är de snarare en överkast till slavarna än en underkast till medborgarna. De ägde inget, flyttade runt på årskontrakt som var belagda med stränga staff att bryta, blev ofta skuldsatta eftersom de inte fick kontantlön.
Det är för att jag vet vad statare betydde som gör att det känns fel att använda det, även om jag gillar ordet frikopplat då det skulle kunna betyda "tillhör staten".

Jag kan förvisso också tänka mig att rätt många "icke-medborgare" är anställda på kontrakt som mer eller mindre är identiska med statarkontrakten. Men alla är inte det.

Vad sägs om allmogen? Medborgarna och allmogen?
Allmogen är nog det som ligger närmst Commoner från engelskan. Klart intressant alternativ som tåls att tänkas närmre på.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Mundo;n207396 said:
Knegarjävel.
Även om jag kan tänka mig en hel del från medelklassen som använder det som uttryck för många inom gruppen, så har jag svårt att se det varken som allmängiltigt för alla ur gruppen, användas som officiellt eller semi-officiellt uttryck, eller används av de som vill verka förnäma :wink:
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag tänker på tex romarriket som hade medborgare med olika rättigheter men även flera grader av icke-medborgare som t.ex. Kvinnor och Andra med olika äganderätter.. Tänker att det kanske kan vara något intressant?
Kommer dock inte på något just nu
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
.113;n207423 said:
Jag tänker på tex romarriket som hade medborgare med olika rättigheter men även flera grader av icke-medborgare som t.ex. Kvinnor och Andra med olika äganderätter.. Tänker att det kanske kan vara något intressant?
Kommer dock inte på något just nu
Min tanke är att hålla det till principen "grunden är enkel - helvetet är i detaljerna" :grin:

Samt att ligger det i detaljerna, oberoende om det är andra lagar och påbud eller kultur och fördomar det inte finns lagar mot, så slår det ojämnare och det blir lättare att välja nivå för en specifika spelgrupp. T.ex. det enda yrket jag kan komma på som är förbjudet för kvinnor är soldat, men det finns kvinnor som tar värvning utklädda till män samt de som slåss i irreguljära förband. Samt att det finns en massa glastak och diskriminering, men vissa lyckas ta sig förbi eller på annat sätt undvika det.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ja nu tänkte jag ju mest som exempel att kvinnor I romarriket inte fick rösta, jag gissade att det I rollspelet kommit en bit längre I genustänket än så ;)

Men de har ju även olika grader av medborgarskap och du nämnde något liknande så jag tänkte det kunde vara intressant.

Äganderättare eller förfogare låter däremot inte speciellt.. Bra. Men tänkte att slänger jag ur det kanske någon annan kommer på något grymt namn, eller du själv. Huvudsaken är ju att du blir nöjd :)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
.113;n207426 said:
Ja nu tänkte jag ju mest som exempel att kvinnor I romarriket inte fick rösta, jag gissade att det I rollspelet kommit en bit längre I genustänket än så ;)
Givetvis har de kommit längre än Romarna på den punkten (vilket inte är en speciellt hög ribba att ta sig över).

Angående rösta i min tolkning av Noir:
Alla män och kvinnor som är medborgare eller "icke-medborgare"/statare/allmoge/vaddetnublir skall rösta (m.a.o. obligatoriskt). Röstning sker givetvis också öppet, då man skall kunna stå för sin åsikt. De som har röstat på fel åsikt kommer att kallas till Sanningsministeriet för korrigeringsutbildning.

Men de har ju även olika grader av medborgarskap och du nämnde något liknande så jag tänkte det kunde vara intressant.

Äganderättare eller förfogare låter däremot inte speciellt.. Bra. Men tänkte att slänger jag ur det kanske någon annan kommer på något grymt namn, eller du själv. Huvudsaken är ju att du blir nöjd :)
Håller med. Och även om jag kanske inte är intresserad av att ha det just i min tolkning av Noir, så kanske någon annan vill ha det i sin tolkning :)
 
Top