Nekromanti Brädspel/Sällskapsspel

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Såhärva.

Jag behöver ett brädspel som är lagom nördigt och går hem hos frun och icke rollspelande bekanta. Jag vill ha lite crunsh i det hela och det skall ju vara taktiskt och speligt. Inget "som hund och katt" eller likvärdigt bös.

Vad skall jag köpa?

Det är en stor fördel om jag kan klicka hem det hos Lekbergs eller liknande och det får gärna vara anpassat för en rollspelande nörd som mig själv fast förklätt till något som övrig pöbel går igång på. A Game of Thrones: The Board Game går ju jag igång på som fan, men det är inte tillräckligt väl maskerat för att passa min fru.

@Vimes, du som är den krönte brädspelsknugen måste kunna leda mig rätt! Körba.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,684
Location
Stockholm
Jag gillar Spartacus om man ska tävla lite sådär halvcasual utan att dra fram de jättestora strategispelen, Space Alert om man ska samarbeta (rätt intensivt så inte mycket småsnack under speltiden) och The Resistance om man är fler än fyra och vill dricka öl :)
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vi snackar 4 spelare och givet finns öl med i bilden. Resistance tror jag att vi körde på det riktiga wurrnu en gång i tiden som varulvsspels substitut. Det var rätt fresh men vi är ju 4 sharp. Berätta gärna mer om Spartacus om du känner för't.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Jag hade jävligt kul med CamelUp på fem i tisdags, men då hade jag druckit en del vin också. Men, snabbspelat, lagom taktiskt, lättbegripligt och rafflande. Klar casualhit tycker jag. Ska ta upp till 8 spelare.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Nya junta? Fyra personer funkar bra. Lagom mycket backstabbing och planering.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Är ni fyra rekomenderar jag annars Love letter, extremt mycket kul för lite pengar. Ska ni ha något lite tyngre... tyskt spel tycker jag att Stone Age är fett värt. Tror det är lagom nivå.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Pandemic
Ett samarbetsspel där alla antingen vinner eller förlorar tillsammans.
I grunden kan man spela upp till 4 personer.
Jag rekommenderar expansionen "On the brink" som gör att man kan spela det på fem, samt massor med alternativregler som ökar omspelbarheten avsevärt.

Ticket To Ride
För upp till 5 spelare
Man ska bygga järnvägar
Den finns i flera olika versioner, jag tycker bäst om Europa-versionen.

Tsuro
2-8 spelare
Man lär sig reglerna på under en minut och det tar 20 minuter att spela ett part, perfect om man ska spela något verkligt casual
Man lägger ut brickor på ett bräde, brickorna visar hur man rör sig: rakt fram, vänster, höger, u-sväng. Man ska inte åka av brädet och man ska inte krocka med någon annan spelare. Sist kvar på brädet vinner.
Jag tycker bättre om det bruna originalet Tsuro än om den blå uppföljaren Tsuro on the Sea

King of Tokyo
Upp till 5 spelare
Man spelar varsitt jättemonster som ska försöka inta Tokyo.
Det finns ett par expansioner, men de har jag inte spelat med så jag kan inte uttala mig om de är bra eller ej.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Hur viktigt är fluffet? Hur mycket tävling ska det vara? Vill du undvika att folk ska bli arga på varandra?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes;n42960 said:
Är ni fyra rekomenderar jag annars Love letter, extremt mycket kul för lite pengar. Ska ni ha något lite tyngre... tyskt spel tycker jag att Stone Age är fett värt. Tror det är lagom nivå.

Stone Age ser bra ut. Skall försöka hitta lämplig ort att klicka hem det ifrån och hoppas att det anländer innan helgen. Skall nu kolla lite fler alternativ men Vimes brädspelskunskaper väger ju jäfligt fedt som alla vet.
Vimes said:
Jag tror inte du kommer bli besviken av Stone Age, det är ett väldigt solitt spel tycker jag. Lätt att förstå, en hel del kul att pilla med och går att spela tävlingsmässigt. Expansionen ska man dock undvika enligt uppguft.
Vimes said:
Stone Age finns att spela på BGA f.ö.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes;n43120 said:
Hur viktigt är fluffet? Hur mycket tävling ska det vara? Vill du undvika att folk ska bli arga på varandra?

Jag älskar ju när det är KRIG!

Fluff däremot tror jag skapar mer problem än enkelhet. Jag är ju fluff-kompatibel men vanlig pöbel vill nog mest ha koll på vad man gör och skita i varför man gjört.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Village!

Jag och mitt Linköpings-brädspelsgäng tycker om det. Det är lite resourcemanagement och konceptuellt passar allt väldigt bra ihop. Går att samla ihop poäng på massor olika sätt. Bästa med det är att det finns en dynamik med döden, man styr så att säga en ätt i en liten by. Man kan alltid använda tid som resurs för att göra saker och ting men det innebär också att tiden går snabbare för ens ätt och att medlemmar i ätten dör bort, så man måste spendera actions för att gifta sig så att man får en ny generation av ättlingar att placera ut på brädet för att få mer resurser. Men det är också bra att döda av några ättlingar för att få dem registrerade i en dödsbok, vilket ger poäng på slutet. Jättekul. :)

Första gången tog det oss 2 timmar att spela, andra knappt en timme.
Vimes said:
Village är ett av de bästa spel som jag ogillar väldigt mycket.
Vimes said:
Jag har aldrig haft roligt när jag spelat Village. Inte ens när jag varit full och spelat Village. Då har det varit ännu värre.
Recca said:
Det kanske är ett lite för smart spel för din smak? :p
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Det har nog lite svårt att klara fantasy-tröseln (till och med mycket svårt...) men Small world är riktigt kul!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Ni är jätteduktiga som kommer med en massa förslag. Fortsätt gärna!

Men...

Jag är så jävla såsig så jag knappade så klart hem Stone Age. Mest på grund av gammal hävd, alltså Vimes brädspelskunskaper.
Vimes said:
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
för ca en miljon år sen (2005-2007) spelade jag och mina kompisar igenom ca 50 spel och satte betyg på dem. Thigris & Euphrates, Puerto Rico och sånna spel hamande i topp på listan.

Dock fins ju inga nyare spel med i testet så.

Ett ganska nytt spel som är perfekt en bit in i en fylla är Diamant. Det innehåller en lätt risk/reward mekanik, enklare huvudräkning och ett fysiskt moment som går att klanta till (uppvisning av dold spelpjäs/tom hand). Perfekt med ett gäng öl innanför västen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Jag kan rekommendera Galaxy Trucker, som till och med fått min sambo att släppa på sitt totalveto mot att spela spel som heter något med "galaxy", "space" eller liknande. Enkelt att lära, kräver en del tanke och planerna spricker hela tiden.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,684
Location
Stockholm
Konrad Konvalj;n42942 said:
Vi snackar 4 spelare och givet finns öl med i bilden. Resistance tror jag att vi körde på det riktiga wurrnu en gång i tiden som varulvsspels substitut. Det var rätt fresh men vi är ju 4 sharp. Berätta gärna mer om Spartacus om du känner för't.

Det är ett jävla backstabbingspel där man leker ledare av gladiatorstall och ska nå en viss mängd inflytande (12 för att vara exakt). Namn och bilder på spelplan, kort, etc och tonläget (kortet Spread Cheeks Wide kan exempelvis bara kontras av Jupiters Cock etc) är hämtat direkt från TV-serien vilket är gött om man sett lite Spartacus.

Som spel är det en härlig korvtårta av backstabbingelement med elaka kort, ett elakt auktionssystem, elaka regler för samarbete och byteshandel, elak betting på matcher och elaka gladiatorkamper. Det är en del tur inblandat men det känns ändå rättvist och alla matcher jag lirat har varit rafflande spännande ända in på mållinjen (minst tre av fyra spelare har kunnat stå som segrare under spelets sista fas).

Kul skit!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
När jag spanade lite i samband med detta så hittade jag Elevenses - The Card Game of Morning Tea. Utan att veta ett smack om det så sätter jag ändå mina pantalonger på att det är awesome. Jag menar, ett kortspel om te? Det kan inte vara dåligt! :).
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Körde Stone Age på BGA igår. Kom sopsist och skrapade ihop 52 poäng. Inte bra! Jag lärde mig dock hur det funka så puss på det.
Vimes said:
Ouch. Som sagt, det är kompetetivt och spelar man mot folk som är avsevärt bättre än en själv kommet det smälla, konstigt vore annars.
Konrad Konvalj said:
Hade jag bara gjort min hemläxa och läst hur man gör innan hade det nog inte gått helt åt pipan och troligen hade jag sluppit "52p lol"
 
Top