Nekromanti Brädspel med snygga figurer

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag har önskat detta tidigare till viss del men jag har en ny vinkel på det så var snälla och stå ut med mig... :)

Jag och min game nerd-polare var rejält sugna på Runewars miniatures, vi kände verkligen att det på ett jättebra sätt skulle fylla det void som vi haft sedan D&D miniatures dog för många herrans år sedan, ett miniatyrsamlingsspel med snygga pre-painted miniatyrer. Dröm om vårt raseri när det visade sig att de asläckra gubbarna var omålade! Showstopper sa min polare och så står vi där utan spel att hälla våra absurda mängder pengar på/i.

Så, finns ens "spelet" som vi söker nu för tiden? Finns det något samlarspel eller ens ett brädspel med expansioner som har snygga målade gubbar? D&D-spelen går nog halvbort då vi redan har kanske 1500 D&D minis tillsammans (men de är inte alls omöjliga om inga andra alternativ finns) men annars? Lever Heroclix? Andra tips? Hilfe bitte!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Mage knight och Tannhäuser verkar ha snygga pre-painted minis. Jag har för mig att Tannhäuser hade en rätt micklig spelmekanik, men Mage knight har jag sett högt upp på diverse rankings.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Mage knight har jag bara spelat en gång, men figurerna är färdigmålade till klart godkänd nivå. Spelet innehåller sjukt många olika moment och små system som alla tillsammans ger en bra kännsla, även omjag blev aningen överväldigad.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Mage knight har också fördelen att det är rätt lätt att få tag på medan alla andra övriga spel som jag hittat är i princip omöjliga att hitta. Så det kan vara så att ett mage knight bör hamna i en brevlåda nära mig ganska snart...

Men Heroclix då? Någon som spelar? Är det bra/kul? Jag har en trave gubbar redan, köpte av någon här (Ymir?) för århundraden sedan och har även köpt på mig reagubbar från Iron man <någonting> och Thor the dark world hos min lokala nasare, Har dock aldrig spelat, det är mest sonen som leker fighter med dem.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Har du tittat något på Pathfinder Battles? Länken går till en fan-sida som verkar ha bilder på alla miniatyrerna som ingår i de olika seten.

Jag har inte använt dem själv (jag kör med en kombination av Pathfinder Pawns och egenutskrivet) så jag kan inte gå i god för deras kvalitet, men de ser rätt OK ut.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Hm, verkar lite intressant men jag fattar inte riktigt vad spelet är...? Är det typ minis till Rise of the runelords eller är det andra spel...?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det är helt enkelt förmålade miniatyrer tänkta till Pathfinder (vilket ju i princip är samma sak som D&D), med teman dels baserade på aktuella Adventure Paths och dels med mer generiska teman (som t ex "Lost Coast"). Det finns inget separat spel för dem som det fanns till D&D Minis, utan det är helt enkelt bara miniatyrer.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Ah, okej. Då är det inget för mig, det är mer spelet/spelandet och ett levande spel som jag är ute efter. Men tack för tipset!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,894
Location
Nordnordost
Har du bara pengar att kasta på problemet så finns det asiater som gärna målar dina gubbar för 10-20kr styck (och uppåt, om du verkligen vill kasta pengar på dem).

När jag lyssnade på The D6 Generation så höll de firman "Painted Figs dot Com" väldigt högt i kurs. Jag har dock varken använt dem eller någon annan firma själv. De var så stora att de sålde spel också, så man behövde inte ens skicka dit sina grejjer, det var bara att betala så kom det färdigmålat och fint på posten.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
wilper;n249818 said:
Har du bara pengar att kasta på problemet så finns det asiater som gärna målar dina gubbar för 10-20kr styck (och uppåt, om du verkligen vill kasta pengar på dem).

När jag lyssnade på The D6 Generation så höll de firman "Painted Figs dot Com" väldigt högt i kurs. Jag har dock varken använt dem eller någon annan firma själv. De var så stora att de sålde spel också, så man behövde inte ens skicka dit sina grejjer, det var bara att betala så kom det färdigmålat och fint på posten.
Det där var en jättebra tanke. Då skulle vi kunna köra Runewars i alla fall. Strålande tips, tackar!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Det slutade med att jag råkade bli med ett Mage knight och ett Memoir 44 samt ett Pandemic på svenska till barnen för nu. Så nu klarar jag mig ett par veckor.
 
Top