Boltgun: Recension

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Spela Warhammer 40,000: Boltgun! Det är årets bästa tv-spel och det är bara maj. Det är en urdumt, skrikigt, skit fult och det spelar precis som om det vore släppt 1998 fast bättre. Forget the power of technology and science! För detta är det bästa av nu med det bästa av förr. Jag är tusen år gammal och hatar allt nytt, vill du också ha ett spel som bara är slakt och kul utan någon bullshit eller handling eller klyddiga element så spela Boltgun! BOLTGUN!!! Det är konstigt men fantastiskt bra!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Just nu spelar dev på Steam (eller så är det en inspelning). Gillar pixelgrafiken i detta Doom-klon-spel. Gör bara att det känns ännu mer som Doom.

Gillar också hur "floaty" det är att hoppa och att det inte verkar finnas någon fallskada.

 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Så röstskådespelaren till Malum Caedo, spelets huvudperson, är Rahul Kohli! En skådespelare som jag bara förknippar med superseriösa och enormt bra drama roller i Midnight Mass och Haunting of Bly Manor. Att de tagit in en helt fantastisk skådespelare för att skrika 40k nonsens är nära på magiskt!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Feck! Jag har exakt 0 relation till WH40k men jättemycket kärlek till 90-tals-FPS. Det här ser ju superfett ut.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Feck! Jag har exakt 0 relation till WH40k men jättemycket kärlek till 90-tals-FPS. Det här ser ju superfett ut.
Spelet har typ inte en handling och man behöver veta ingenting om 40k. Man är en rymd soldat som skjuter skurkar! Älskar du 90-tals FPS är det en lika stark rekomendation. :D
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Så röstskådespelaren till Malum Caedo, spelets huvudperson, är Rahul Kohli! En skådespelare som jag bara förknippar med superseriösa och enormt bra drama roller i Midnight Mass och Haunting of Bly Manor. Att de tagit in en helt fantastisk skådespelare för att skrika 40k nonsens är nära på magiskt!
Själv förknippar jag honom med perfekt komisk timing och förmåga att få den dummaste lore och technobabble att funka. :) Kolla gärna in iZombie så förstår du varför.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Du får berätta vad du tycker! :D
Kört en timme nu! Det mesta har redan sagts tror jag. Det här ett helt skamlöst retro-FPS i samma stil som alla bra FPS:er som gjordes på 90-talet och gav fan i trams som story och nyanserad taktik. Grafiskt är det alltså typ Doom, Blood eller Duke Nukem 3D eller liknande FPS:er från samma tidsperid, spelstilen påminner kanske mer om remaken av Doom (från 2016 - som ju var en throwback till 90-talet också), men utan en del av Doom2016s lite mer polerade inslag. Det är förstås helt fantastiskt och väldigt mycket rakt upp i min allé. Det är flytigt, röjigt, helt orimligt och tramsigt.

Min enda invändning är att man inte verkar kunna ställa in "always run", att reload är ett 2000-tals-otyg och att det ibland är svårt att märka när monster dör (kanske en ljuddesigngrej? original-Doom är sjukt bra på detta). Annars, top notch. Gillar man flytiga, röjiga och orimliga FPS:er är det här årets spel. 9,5/10.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Spelat en timme till nu! Det här är verkligen en höjdare. Gillar leveldsignen! Den lånar en del från de bättre Quake-banorna, från Doom2016:s upplägg och ger ibland en riktigt bra "arena"-känsla (typ Quake III, fast Doom2016 och för all del en del Doom II-banor nog är en bättre jämförelsepunkt).

Min enda invändning är att man inte verkar kunna ställa in "always run", att reload är ett 2000-tals-otyg och att det ibland är svårt att märka när monster dör (kanske en ljuddesigngrej? original-Doom är sjukt bra på detta). Annars, top notch. Gillar man flytiga, röjiga och orimliga FPS:er är det här årets spel. 9,5/10.
Man kan ställa in "always run". Eller ja, man kan ställa in så att man kan toggla springandet med ett knapptryck snarare än hålla nera shift. Bra grejer! Jag stör mig fortfarande lite på reload, men i och med att jag är mer bekant med arsenalen är det ett mindre problem. 9,8/10!

Jag vill spela det här i adrenalinstinn, kaotisk och röjig multiplayer!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Spelat en timme till nu! Det här är verkligen en höjdare. Gillar leveldsignen! Den lånar en del från de bättre Quake-banorna, från Doom2016:s upplägg och ger ibland en riktigt bra "arena"-känsla (typ Quake III, fast Doom2016 och för all del en del Doom II-banor nog är en bättre jämförelsepunkt).



Man kan ställa in "always run". Eller ja, man kan ställa in så att man kan toggla springandet med ett knapptryck snarare än hålla nera shift. Bra grejer! Jag stör mig fortfarande lite på reload, men i och med att jag är mer bekant med arsenalen är det ett mindre problem. 9,8/10!

Jag vill spela det här i adrenalinstinn, kaotisk och röjig multiplayer!
Ja! Det här spelet hade varit så amazing med multi-player! :D
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Jag har längtat efter det här spelet sedan jag först hörde talas om det. Köpte det till min Switch. Hittills har jag bara spelat det bärbart (två första banorna), och det funkar inte toppen, men det har nog mer med Switch kontroller att göra.

Ser fram mot att köra det dockat med pro-kontroller och är helt övertygad om att jag då kommer älska det av hela mitt hjärta.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag har en fråga: En av de saker jag gillade med 90-talets shooters och som tydligen blev omodernt i samband med typ Quake är ju det här med att ha en jäkla karta. Hur är det, har man en karta?

(För mig är det alltså nästan en dealbreaker om det inte finns)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Jag har en fråga: En av de saker jag gillade med 90-talets shooters och som tydligen blev omodernt i samband med typ Quake är ju det här med att ha en jäkla karta. Hur är det, har man en karta?

(För mig är det alltså nästan en dealbreaker om det inte finns)
Ingen karta. Men jag har inte gått vilse så mycket att det blivit jobbigt, och jag är kass på att hitta.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
En av invändningar mot spelet som kritiker haft har varit de rätt simpla och linjära banorna, det kanske pekar mot att behovet av karta inte är så stort.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
En av invändningar mot spelet som kritiker haft har varit de rätt simpla och linjära banorna, det kanske pekar mot att behovet av karta inte är så stort.
Ja, jag har inte haft något behov alls av karta. På typ 2,5 h spelande har max 10 minuter ägnats åt "vart ska jag nu?"

Bandesignen är helt klart linjär och simpel, men för min del är det en feature snarare än en bug. De stora arenorna är väldesignade och packade med kul röj. Det här är inte ett spel där man ska klura och problemlösa, utan där man ska kötta sig fram genom horder av fiender.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Allt jag hör är ursäkter =)

Men seriöst, karta för mig är inte något jag motvilligt går med på att vilja ha i spel för att jag annars går vilse men som jag egentligen helst slipper, eller som jag bara vill ha när det är nödvändigt. Jag gillar att ha kartor i spel, och de bästa kartorna är naturligtvis de som också trackar vart man varit och inte, kanske till och med med en liten procenträknare för hur stor del av kartan man utforskat.

Så jag förstår att just det här spelet kanske inte går sönder av att sakna karta, men det betyder inte att jag inte velat ha en. Typ alla spel blir (imho) bättre med karta. Det finns väldigt lite att vinna (som jag är intresserad av) på att inte ha en.

Så… Jag väntar på en rea =)
 
Top