Eon Bollplank Sökes! [Cippe, Krille, Robin, Fredrik - SPOILER Läs EJ!]

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Hellu Eoniter!

Min bror beställde ett über-episkt high-fantasy äventyr till Eon, då vi alla blivit äldre, skaffat familjer och inte spelat rollspel på flera år - så tänkte vi försöka dra igång något man kan spela online ihop när tid finnes. Hur som haver, det är orelevant!

Jag har spelat Eon sen jag var 11 bast, och jag fyllde 30 igår. Jag har för det mesta varit spelledare och använt de flesta grundidéer och koncepten som finns i böckerna, antingen som spelare eller spelledare- förutom ett och det är Elementens Stora Tempel. Jag ska försöka summera ihop mina tankar och hur de går för tillfället, men bare with me - det blir nog lite rörigt för jag har inte agerat spelledare på många år och har glömt mycket av det som står i böckerna, läser på as we speak.

Grundtanken som den är nu är att Aeons Inkarnation Eo har gjort RP's Utvalda (De fick allihop det bakgrundsslaget med olika fördelar som passar deras karaktärer) för att uträtta hennes vilja på Mundana, då hon har magknip över hur det kommande mörkret kommer att utspela sig. Sen så kommer jag skjuta upp själva Mörkret med X antal år, och inte riktigt följa timelinen som den är i boken, att det börjar om -1- år - för Mörker-kampanjer har vi spelat innan, flera gånger. Jag vill snarare att det här ska vara något förberedande, som kanske ändrar spelreglerna i det kommande Mörkret och gör det något mer.. unikt.

En sak jag aldrig tyckt om med Eon, är att Drakarna är något av väktare över Skapelsen/Gudarnas Hantlangare/Magins Väktare/You-Name-It. Jag hade velat ersätta dem med något annat. Jag vill att drakar är drakar, överjävligt jobbiga monster som man kan slå ihjäl för loot eller använda som stoppklossar i äventyr/kampanjer då det lämpar sig att användas som mäktiga "bossar", if you will.

Så min grundtanke är att RP's ska samla ihop alla Elemental Stenar, finansierade av Stjärnordern (som en RP är medlem i, väldigt invecklad karaktär) - Lithvin ska vara diffust medveten om vad Eo har planerat, att Drakarna ska ersättas som väktare för att de har misslyckats i sitt ämbete. Detaljerna är inte uthuggna mer än att de ska börja med en visit till Khian-Renk-Drezin där de ska dricka té med Vixharziva och hämta hem Jordens Sten.

När väl det är gjort, så tänkte jag att de själva ska få välja riktning efter det, det är ju ändå 4 Stenar till som ska hämtas och då kan de likväl få valmöjligheter där, då det ger dem mer frihet och möjligheter till side-quests. När väl alla stenar är samlade så ska Del 1 i min Kampanj avslutas med att de låser upp Elementens Tempel, och i den stund skall Eo ingripa och skapa nån form av ny väktare att ersätta drakarna med. Jag hade en diskussion med Ymir en gång i tiden om nån form av sådan varelse, de skulle vara ängla-liknande med ögon i handflatorna och med konstiga hudfärger - Jag gillade den idén. Så nån form av väktare som drar sin kraft ifrån elementalkrafterna, som tjänar gudarna - snarare än drakarna.

Del 2 har jag tänkt ska handla om Skugglandet och att barriären mellan Mundana och Skugglandet blir svagare och svagare, i takt med att Mörkret drar närmare och närmare. Vet inte riktigt hur plotten blir, om det blir nån form av krig där eller om det ska handla om Mörkerherrarnas intriger. Vet att jag ska involvera Älvakonungen som chillar i en ispelare i Mithera på något vis.

I Del 3 ska Mörkret dra igång, på vilket sett det blir annorlunda vet jag inte riktigt än men någon förändring ska det bli. Mörkerherrar ska vara involverade, och kommer nog fortfarande använda mycket av det som föreslås i böckerna - De är ju 7 stycken trots allt, och de bör vara närvarande. Sen ska ju alla intriger länder/raser emellan tas i beaktning, dvs Drezin, Sanari och alla andra som vill va med och peta i degen.

Så, jag vill gärna bolla lite idéer med någon. För de individerna jag brukar göra det med, ska alla vara spelare i min grupp och min kära sambo är inte intresserad och får stå ut med mina konstiga förklaringar som det är redan.

Så.. klara, färdiga, gå!
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,031
Location
Stockholm
Kul med din kampanj! Jag har en tendens att tänka väldigt mycket mer småskaligt, och har på min höjd enbart stött på ett enstaka hyggelmonster över åren... inte ens hört talas om en drake. Kul med mer high fantasy i Eon också!

Med risk över att gå OT: men hur tusan spöar du något så starkt som en drake? I Eons regelsystem är det lätt hänt att dö när en sjöman slår dig med en klubba i huvudet, att ens rå på en drake låter helt otroligt för mig. Hur gör ni för att besegra så starka varelser?

Men tillbaka till ämnet. Vad vill du bolla framförallt? Låter som du har väldigt mycket stoff redan nu!
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Bara så du vet så finns det 2 sorters drakar i Eon.
Den ena sorten, de ”Lägre drakarna” är bara drakar.
Sedan finns de ”Högre drakarna”. Dom är ett specifikt antal unika individer som alla är olika och gör olika saker.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Vill du ha tips på saker som kan ersätta drakarna i rollen som väktare över jox? Förslagsvis kommer de antingen upplyftas med förmågor i paritet med de högre drakarna, eller skapas av nån process och komma ut vevandes.

Här kommer några ideér rakt upp och ner:
Jättar. Insekter. Insektoider. Jättefåglar. Sagitaurer. Tomtar (luva obligatoriskt). Troll. Spindlar. Vrakher. Misslor.
 

Girolamo

Veteran
Joined
27 Jun 2019
Messages
55
Jag tänker mig Eo som någon entitet som bemästrat tid och rum. Kanske till och med ett väsen av ren kronotropi, som kan styra tidslinjen i den riktningen den ser som mest gynnsam för Aeons fortsatta sömn. Det vore då viktigt att dennes väktar också skulle vara mästare inom kronotrpoi eller kronotropiska väsen som kan rätta (eller förgöra) till en tidslinje som håller på att hamna i fel riktning. Det är här mörkret delvis kommer in. Vinner mörkret kan tidslinjen "suddas" ut.
Har inget mer specifikt nedtecknat om detta för mim egen del. Mest lösa tankar för hur mitt Eon är. =)
 
Top