Bluetooth-hörlurar till telefon

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Jag funderar på vad jag ska önska mig av tomten i år (jag tror jag har varit tillräckligt snäll) och kom på trådlösa hörlurar som jag kan ha när jag cyklar till jobbet eller inte enbart vill lyssna på barnen under längre bilresor. Men vad är bra då?
Prisjakt har ju 1656 modeller här...

Eftersom jag har en samsung s10 som telefon så känns Samsung Galaxy Buds Plus som ett rimligt utgångsläge, men jag har inte toppenerfarenhet av lurar som ska tryckas in i hörselgången (men det var rätt länge sedan, tekniken går framåt och man får dessutom 3 storlekar att välja på så jag vet inte hur giltig min antipati är). Sedan finns OnePlus Buds också, som verkar vara ett mycket bra val för sin prisklass.

Den största sellingpointen för mig borde vara ljudkvalitet (ingen audiofil, men jag vill kunna höra tutande bilar men inte vinden när jag cyklar med dem) och öronbekvämlighet. Användarrecensioner är ju luriga eftersom det alltid förekommer både "1/5 värdelös kvalitet" och "5/5 bästa jag ägt" på alla produkter.

Har jag missat någon fantastisk produkt som jag måste avväga, eller ska jag lita på att tomten väljer rätt? :)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Vill du ha aktiv ljuddämpning (kan varmt rekommenderas till bussresor eller stökiga bilresor. Går att slå av om du vill spara batteri och/eller höra trafiken)?

Vill du ha "true wireless" eller "trådade trådlösa"?

Vill du att de ska tåla lite svett/vatten?

Vilket prisspann tänker du dig?

När jag springer har jag ett par Bose Soundsport Wireless. De är 'trådade trådlösa' (dvs det sitter en sladd mellan hörlurarna, men inte till telefonen). De har inte aktiv ljuddämpning, men tål lite svett och regn. 1300:- verkar de kosta nu för tiden. Sladden mellan hörlurarna har en liten klämma som går att sätta fast i nacken på tröjan - jag behöver aldrig vara orolig för att tappa dem. Dessutom finns det knappar för paus/play och volym - vilket kan vara fippligt att få till på true wirelesslurar om du inte kommer åt din telefon.

Jag skämde bort min fru med ett par Sony WF-1000XM3 förra julen. De går lös på cirka 1800:-, är true wireless och har ljuddämpning.

Båda lurar har bra ljud (givet prisklass och formfaktor - på jobbet kör jag med ett par Sony WH-1000XM3 som är ett par riktigt bra brusreducerande kåpor).

Mina öron är inte riktigt utformade för att jag ska lita på ett par true wireless om jag rör mig - jag tappade de jag fick från jobbet i vasken för ett tag sedan....

Jag brukar lita på websidan whathifi när jag köper audioprylar, i synnerhet hörlurar. De har bra toplistor på prylar i alla möjliga prisklasser om du tycker att mina rekommendationer var för dyra/billiga.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Tack för tips!

True wireless var tanken, men en sladd mellan lurarna ska väl funka det med. ANC var en bra kommentar, det hade jag inte funderat på.

I egenskap av stereotyp smålänning så är budgeten begränsad eftersom jag inte vet hur frekvent de kommer användas. 1000 är lugnt, 2000 är jättedyrt.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Två saker till om Bose: de har en liten "fena" som går upp i ytterörat för att hålla lurarna på plats. Väldigt bra för mig som upplever att in-ear lurar ofta lätt ramlar ut.

Och så har det varit problem med batteriet på Soundsport, det blir snabbt dåligt och får svårt att hålla laddningen. Vet inte om de löst det nu, och jag fick byta ut mina (defekta) lurar mot ett nytt par från Bose utan kostnad. Ersättningslurarna har fungerat perfekt!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221

De här är de bästa jag hittat som passar under cykelhjälm. Om du inte vill ha in-ear, alltså.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå

Kör ett par sådana där. Nöjd. Fungerar bra. Var inte så dyra (typ halva priset på teknikmagasinet en gång i tiden). Vet inte om jag hade betalat 800+ för dem idag, då kanske en skulle kunnat gå upp någon nivå till.
 
Top