Bloodheist / Begrava bra saker i spel / Mellanspel

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
155
Location
Malmö
Jag tittade igenom det regellätta Bloodheist Free Edition som verkar häftigt. Det har främst oneshot fokus. Speciellt gillar jag Follies (“Dårskaper”) och Secrets. Follies kan vara att du inte vill vara ensam eller inte vill vara utomhus, under dessa omständigheter får du svårare att lyckas. Secrets är “hidden agendas, compulsions, and talents” t ex “The Prize cannot reach your Patron; it is yours alone, and you will kill to possess it.” eller “You are in love with the player opposite you; you must get their approval before any action you take.”

Bloodheist verkar vara ett bra spel. Trots det tycker jag som så ofta att det är synd att “begrava” bra idéer i ett helt spel. Jag skulle vilja ha de bra idéerna lättillgängliga utan att skära ut dem ur ett spel. Oklart hur detta skulle distribueras och spridas. Det finns vissa safety tools som t ex X-Card som sprids separat utan att behöva skäras ut ur ett spel. Skulle det gå att göra samma sak med andra spelmekanismer och idéer? Eller görs detta redan?

Jag har nyligen kört igång en Mutant Hindenburg kampanj. Jag funderar på att ge karaktärerna en biljett till Salong Aftonblomma för “Drömkupp”. Blir i så fall ett oneshot mellanspel i en “drömvärld” som är någotsånär fristående från resten av kampanjen. De ska då få vars en Dårskap och Hemlighet och en gemensam kupp att utföra. Hemlighet kan inbegripa player-vs-player. Om någon dör denna gång så är de vid liv vid nästa spelmöte efter “drömkuppen”. Får se om spelarna är intresserade.

Några tankar?
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
I synnerhet i rollspelssammanhang är ju bra idéer till för att knyckas. Låter som ett passande användningsområde också!
 
Top