Blood in the Chocolate kontroversen

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Ptja, det är väl bra när folk tar ställning mot sunk kan jag tycka. Jag bryr mig inte om produkten eller genren eller ennies, men bravo! säger jag till de som sätter spotlight på skiten och ber att få den bortstädad.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Det första jag läste om det här var Kiels post om hur han ångrar den modulen. Det känns som att både den modulen (och Lamentations i allmänhet) är rätt överspelade vid det här laget.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag tänkte mest på Streisand-effekten när jag såg det. En tydligen sunkig produkt som kom för flera år sedan hade varit välförtjänt bortglömd om ingen börjat peka på den nu. Istället säljs det fler exemplar.
I call bs. Sorry, men jag har svårt att se att det skulle vara dåligt att peka ut skit. Vi river ner statyer av en anledning :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
I call bs. Sorry, men jag har svårt att se att det skulle vara dåligt att peka ut skit. Vi river ner statyer av en anledning :)
Medhåll.

Alltså jag tycker inte ens huvudpoängen här är att få bort just det här äventyret eller så. Det viktiga, för mig, är att det påpekas och pratas om vad det är i det som är dåligt.
  • Så att de av oss som bryr oss om att så gott vi kan inte skriva dåliga grejer, kan framöver dubbelkolla så vi inte råkar göra just den här dåliga grejen.
  • Så att de som mår dåligt av den här dåliga grejen får bekräftelse på att de inte är knäppa, att det här faktiskt är en Dålig Grej, och ser att det finns de som inte bara vill skratta bort eller ursäkta det.
  • Så att kanske möjligen en eller två av de inblandade möjligen tänker sig för en eller två gånger innan de skriver en lika dålig grej igen.
Att just den här kontroversen gjort att edgelorden Raggi passade på att göra reklam för var den fanns att köpa och att det ledde till att ett gäng andra edgelords gick och stödköpte modulen för att visa att de minsann är emot "censur" (alltså, att dåliga grejer påpekas)… det rör mig inte i ryggen. Knepet för att handskas med edgelords är ofta att ignorera dem så gott man kan. Och hålla tummarna för att de kommer till en punkt i sina liv där de inte känner riktigt lika starkt behov av att edgelord-a.

(Givetvis är inte exakt varje individ som köpt modulen nödvändigtvis en edgelord.)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag är väldigt glad att jag inte drogs in i OSR-träsket*, men det är lite förvånade att ingen då skrek något i stil med "vafan, är ni galna? Det är ju ren dynga!" Men nej, folk la tydligen hellre en röst på det i nördvärldens största prisomröstning...

Nu har jag inte läst modulen utan utgår ifrån vad som skrivs i länken ovan (inkl det koddolda) men med tanke på all skit som bubblat upp ur LotFP-lägret på senare år så blir jag varken förvånad eller speciellt upprörd. Det tycks helt enkelt vara den typen av teman och inslag som drev det spelet och klicken runt det. Och jag tycker det är väldigt bra att det lyfts upp. Här har vi i lilla Sverige ägnat mest tid åt inkludering och jämlikhet så pysslar de med det rakt motsatta där borta. I deras lilla klick. Jag inbillar mig inte att det gäller alla OSR-spel eller spelare. Men jag vet att den där lilla klicken var oerhört tongivande.

Det sagt så är det inte brottsligt att skriva dåliga eller motbjudande rollspelsmoduler, eller att köpa, läsa och spela dem. Men jag kan tycka att det inte är en god representant för vår hobby.

Ps. Nej, jag tycker inte man ska frånta modulen sitt pris. Men kanske att de som röstade på den kan tänka en vända till och fråga sig om de verkligen tyckte att den var så bra att den förtjänade vårt finaste pris?

*Den sunkiga delen av det. Alltså själva träsket.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Där borta i Finland?
Är hela den här delen av spelscenen verkligen koncentrerad till Finland? Eller vad är din poäng?

Det här var f.ö ett bra och ärligt inlägg från författaren (oavsett om han nu är från Finland eller inte):
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Är hela den här delen av spelscenen verkligen koncentrerad till Finland? Eller vad är din poäng?

Det här var f.ö ett bra och ärligt inlägg från författaren (oavsett om han nu är från Finland eller inte):
Lamentations of the Flame princess är Finskt. Det lät som att du talade om USA.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag är väldigt glad att jag inte drogs in i OSR-träsket*, men det är lite förvånade att ingen då skrek något i stil med "vafan, är ni galna? Det är ju ren dynga!"
Jag skrek aldrig sådär så att någon hörde det. Men det var så jag kände. Alla LotFP moduler fick hela tiden sjukt mycket hype men när man läste dem var de helt ospelbara. När choklad-äventyret vann ENnie köpte jag den, för om den vann bästa äventyr måste den väl vara bra tänkte jag. Men nej, ack nej.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Alltså, det är ett bra scenario. Det innehåller en massa edgy stuff vilket är problemet här. Men som äventyrs struktur? Väldigt bra! Många (men inte oändligt) med svaga fiender som använder konstiga gifter och fäller och som man kan (men inte alltid) döda med en attack. En stark hook. En öppen miljö att undersöka som fungerar tematiskt. En kul bossfight.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
Alltså, det är ett bra scenario. Det innehåller en massa edgy stuff vilket är problemet här. Men som äventyrs struktur? Väldigt bra! Många (men inte oändligt) med svaga fiender som använder konstiga gifter och fäller och som man kan (men inte alltid) döda med en attack. En stark hook. En öppen miljö att undersöka som fungerar tematiskt. En kul bossfight.
Tror du att det vann ENnien för att det var bra eller av andra skäl? (Uppriktig fråga - har inte läst scenariot och kan inte bedöma dess kvalitet!)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tror du att det vann ENnien för att det var bra eller av andra skäl? (Uppriktig fråga - har inte läst scenariot och kan inte bedöma dess kvalitet!)
Tror att det fick många röster pga hype. Det var ju helt klart Peak LotFP typ då.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Tror du att det vann ENnien för att det var bra eller av andra skäl? (Uppriktig fråga - har inte läst scenariot och kan inte bedöma dess kvalitet!)
Jag tror att det fick många röster av folk som inte läst det för att det hade en cool framsida och var OSR. Men det är så Ennies fungerar. Men jag tror många som spelat/läst det kan ha röstar pga att det är ett genuint bra och kul scenario.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag tror också att gruvligheterna i scenariot mildras av dess visuella stil. Det hade framstått som mer uppenbart obehagligt om det hade kört på en realistisk illustrationsstil, istället för runda, gulliga små stiliserade gubbar som sväller upp av blåbärssaft eller får strupen omvandlad till knäck. Sedan tycker jag att det finns en skillnad i vad kritiken går ut på: det är legitimt att kritisera skildringen av pygméerna (som var tänkt som en antikolonial kritik men gick väldigt fel) och vad man kan uppleva som trivialiserande av övergrepp, men jag tycker samtidigt inte att moraliska omdömen som grundar sig i äckel har någon som helst vikt.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Alltså, det är ett bra scenario. Det innehåller en massa edgy stuff vilket är problemet här. Men som äventyrs struktur? Väldigt bra! Många (men inte oändligt) med svaga fiender som använder konstiga gifter och fäller och som man kan (men inte alltid) döda med en attack. En stark hook. En öppen miljö att undersöka som fungerar tematiskt. En kul bossfight.
Om man bortser från den rasistiska våldtäktsscenen så är det fint illustrerat och gifterna och dess effekter är kul. Om inte annat så är det kul att läsa. Jag gillar att en situation kan uppstå där rollpersonerna äter upp varandra.
Det är dock så dödligt att TPK är det enda tänkbara utgången. Det är inte riktigt i min smak men det kanske funkar för andra.
Men 2016 måste varit ett riktigt kasst rollspelsår om detta var det bästa som kom ut.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Om man bortser från den rasistiska våldtäktsscenen så är det fint illustrerat och gifterna och dess effekter är kul. Om inte annat så är det kul att läsa. Jag gillar att en situation kan uppstå där rollpersonerna äter upp varandra.
Det är dock så dödligt att TPK är det enda tänkbara utgången. Det är inte riktigt i min smak men det kanske funkar för andra.
Men 2016 måste varit ett riktigt kasst rollspelsår om detta var det bästa som kom ut.
Det är 100% off topic men jag tycker inte det är så dödligt. Så länge du listar ut att du inte kan mörda dig genom hela grejen och inte försöker närma dig trädet är det fine. Uppdraget är att göra industrispionage (ganska lätt). Det är en bonus om du kan stjäla saker, utföra sabotage eller till och med lönmörda fabriksägaren. Låg nivå äventyrare klarar nog bara huvuduppdraget och lite stöld. Men mer erfarna karaktärer bör klara mer. Mina spelare förvandlade stället till en mordfabrik genom bakhåll. Ja, någon dog, men inte innan de svullnat upp till enorm storlek och användes för att rullas över och krossa fiender till döds.
 
Top