Bli av med spackel från bråkig betongvägg

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Så jag fick ett infall att måla/tapetsera om i mitt rum, men då måste jag ta bort de gamla tapeterna, och då måste jag ta bort allt gammalt spackel under dem... Lite entusiastiskt hackande med ett verktyg fick snart åtskilliga kulturlager av tapeter att lossna, med spacklet under dem, och blotta en mer eller mindre grönmålad betongyta.

Haken är att bara 50% av spacklet är så lätt att få bort, generellt sett det i mitten av väggarna. Resten sitter som urberget mot, i bästa fall, en slät, icke-porös yta av oklar komposition, och, i värsta fall, en mycket porös och skrovlig betongyta (denna tycks täcka den nedre tredjedelen av väggarna, och ligga i bisarra partier över andra områden). Min rumskamrat insisterar på att vi ska ta bort det genom att metodiskt karva och hacka bort det för hand, vilket är en extremt utdragen process, som gör mitt rum halvt obeboeligt i veckor eller månader framöver, och dessutom skadar betongen på många ställen. Vi är två snubbar som jobbat med det i en halv vecka nu, och vi har inte ens fått en kortsida av rummet spackelfri. Dessutom är rummet extremt högt i tak (3 meter), och min kompis är för kort för att ens på stegen komma åt ytorna närmast taket, där spacklet sitter som urberget.

Det måste finnas nån annan jävla lösning på detta.

Kan jag ta bort spacklet med en slipmaskin? Eller kan jag bredspackla i de områden vi lyckats befria, men behålla det gamla spacklet på andra ytor? Finns det nåt husfarsknep som jag har missat?
 

Jobend

Veteran
Joined
2 May 2019
Messages
57
Location
Helsingborg
Bredspacka väggeländet där du redan börjat hacka, så du får upp hyfsad jämnhet.
Köp sedan renoveringstapet, sätt upp och låtsas som inget medan du målar i önskad kulör.

Visserligen blir rummet mindre med ett par mm, men det är det värt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Bredspacka väggeländet där du redan börjat hacka, så du får upp hyfsad jämnhet.
Köp sedan renoveringstapet, sätt upp och låtsas som inget medan du målar i önskad kulör.

Visserligen blir rummet mindre med ett par mm, men det är det värt.
inte en dum idé, men dessvärre har jag några ytor som verkar fullkomligt mardrömslika att tapetsera, som jag hade hoppats slippa göra det på. I synnerhet en yta under två rör som går genom rummet längst en vägg. Jag hade hellre målat direkt på spacklet om möjligt. Jag ska ha det här alternativet i åtanke dock.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Jag hade vänt mig till YouTube för hjälp i det här fallet. Alternativt besökt ett byggvaruhus och tagit med bilder och frågat "Vad fan gör jag?"
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Beastslayer hann före men kolla YouTube det är ju fullt med hemfixar videos och gör det själv videos.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
En till röst för bredspackling och räddningstapet, eller rentav bara räddningstapet. Räddningstapet är väldigt annorlunda mot vanlig tapet. I princip är den som vävtapet fast utan vävmönstret, tjock och styv, täcker över ojämna väggar något helt magiskt. Vanlig tapet kan ju bli våt eller annars gå sönder genom oaktsamhet, räddningstapet är mer som ett glasfibertyg. Typ.

Att bara bredspackla järnet, utan räddningstapet e.d. på, ger annars fantastiskt snyggt resultat, och du kan antagligen börja direkt där du är, utan vidare grundarbete, så länge du inte har några väldiga utskjutande bitar, eller det inte är löst underlag. Det är dock ett grannlaga arbete. Men det blir otroligt snyggt om man envisas!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag kan inte se någon anledning till att ta bort spackel som sitter ordentlig, så låt det sitta och spackla över/runt omkring istället.

Ett alternativ till tapet kan vara att klistra väv på väggen och sedan måla ovanpå. Väv är tåligare än tapet och därför lättare att sätta upp på besvärliga ställen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Jag kan inte se någon anledning till att ta bort spackel som sitter ordentlig, så låt det sitta och spackla över/runt omkring istället.

Ett alternativ till tapet kan vara att klistra väv på väggen och sedan måla ovanpå. Väv är tåligare än tapet och därför lättare att sätta upp på besvärliga ställen.
Vävtapet är en gammal fin go-to för knaggliga väggar i källare etc, men på ett sätt kan jag känna att den blivit omsprungen av räddningstapeten: den senaste är i princip lika täckande och styv (dvs tål oöm behandling såväl som duktig på att gå rakt över ojämnheter utan att det syns), men den saknar vävmönstret, som jag oftast inte tycker tillför något positivt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Jag syftade på glasfiberväv. Vävtapet är väl något annat?
Ja vävtapet är fel namn, jag var slarvig. Jag syftar på glasfiberväv med mönster i, sånhär

Räddningstapet är alltså motsvarande fast utan synligt väv-mönster.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Räddningstapet är alltså motsvarande fast utan synligt väv-mönster.
Jag har någon slags tjockare och mjukare tapet i minnet, tänkt att användas under vanlig tapet för att släta ut ojämnheter. Trodde att det var det som kallades räddningstapet.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Jag har någon slags tjockare och mjukare tapet i minnet, tänkt att användas under vanlig tapet för att släta ut ojämnheter. Trodde att det var det som kallades räddningstapet.
Då pratar vi om samma grejer! Glasfiberväv utan mönster som jämnar ut bra!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Då pratar vi om samma grejer! Glasfiberväv utan mönster som jämnar ut bra!
Fast den jag tänker på känns inte som glasfiber. Snarare som en duk av inte så klibbig latexfog.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Fast den jag tänker på känns inte som glasfiber. Snarare som en duk av inte så klibbig latexfog.
Fiberduk kanske? Finns ju en uppsjö av olika lösningar i en lokal måleributik som kan guida @Ymir rätt. Men i princip är det bredspakla+väv som gäller. Sedan hur man vill att väven ska se ut, kännas är ju mycket en smaksak.

Sedan målar man allt svart. Eller, jag vet inte...
 
Top