[Blades in the Dark] Chronicles of the Crimson Phantoms and the Parliament

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Hej!

När covid-19-pandemin kom igång ställdes allt mitt teaterengagemang in. För att fylla tomrummet startade jag genast två nya online-rollspelsgrupper!

Vi spelade Blades in the Dark. Det är ett häftigt spel som utspelar sig i Doskvol, en stad full av spöken, tjuvar och banditer i en fantasy-industri-punk-värld där solen har rämnat och världen är sänkt i evig natt. Lite som Fallen London, lite som Dishonored, lite some Locke Lamora – sägs det, för jag har själv knappt någon koll på de där tre.

Spelarna har tillsammans ett gäng av något slag, och förutom att välja spelarbok individuellt så finns också ett rollformulär för gänget. Mina två grupper (fyra spelare i varje) spelade Smugglers respektive Shadows. Det senare är typ tjuvar och spioner. Bland de andra valbara gängvarianterna syns t ex Assassins och Cult.

Jag körde alltså två grupper, som spelade en gång i veckan vardera, på måndagar respektive torsdagar. Och det extra roliga var att de här två kampanjerna utspelade sig i samma värld! Vi hade en gemensam discord, och efter varje spelmöte så skrev jag en liten tidningsnotis om mötets händelser och lade upp där så att den andra gruppen fick se. På så vis kunde de följa hur den andra gruppen skapade sig ett rykte och kom på kant med stadsvakten.

Jag skrev också krönikor för båda grupperna! Vi startade kampanjerna med planen att en "säsong" skulle vara typ åtta spelmöten, och att när första säsongen var avslutad så skulle de få läsa varandras krönikor och se vad som egentligen hände, dvs inte bara vad som stod i tidningen. Första säsongen drog ut lite på tiden, men nu är krönikorna klara! Så jag tänkte att ni ska få läsa dem också.

Chronicles of the Crimson Phantoms

Chronicles of The Parliament

De är på engelska eftersom jag ville hålla öppet att kunna posta dem i något BitD-forum också.

Angående stilen: jag har märkt att ju längre tiden går, desto mer drar mina krönikor bort från referatstilen och mer åt att bli renodlad fanfiction. Ungefär hälften av dialogen i krönikorna hände under spelmötet, resten har jag hittat på (men spelarna har läst och godkänt mina framställningar av deras RP). Och minst hälften av all dialog under spelmötet är överhoppad eller sammanfattad i krönikan, i ett försök att hålla texten spännande.
 
Top