Nekromanti bizzar händelse

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
tänk er denna strid!! helt sjukt blev det på ett möte!!


en spelare står och pratar i en mobiltelefon med en uppdragsgivare då en kille (skurk) hoppar fram med en stor bössa (9t6 skada) skuter spelaren på nära håll. Spelaren träffas i bröstet och skadan blir nio!! alla ettor hehe!!
spelaren har inge vapen så han säger under press jag kastar mobilen på honnom. Spelaren slår perfeckt och får två tärningar till på grundskadan 3t6 i skada...... tärningarna rullar och den slutliga skadan blir 63... träffar i huvudet..... jag slår slag emot styrka men huvudet klarade sig inte.....

killen asså blir träffad av ett skott i bröstet kastar mobilen som slajsar sönder huvudet på fienden...... villken sjuk syn!!
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Själv hade jag modifierat tärningarna för att få det lite realistiskt... jag har aldrig sett någon överleva ett skott i bröstet. Inte någon som fått sitt huvud sönder-slafsat av en mobil heller...

Men du har rätt.. sjukt var det :gremtongue:
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
mmm...

nästan lika sjukt som någon slår nio ettor med nio täringar, slår perfekt med en tärning och sedan får 63 som resultat på Ob3t6...
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Själv hade jag modifierat tärningarna för att få det lite realistiskt... jag har aldrig sett någon överleva ett skott i bröstet. Inte någon som fått sitt huvud sönder-slafsat av en mobil heller...
Varför modifiera en sådan situation? Meningen med att man skall slå tärningar är väl att RP skall kunna överleva, även om det blir högst otroligt? Nio ettor är ju så enormt ovanligt att det vore skamligt att säga: Nej vad orealistiskt, slå om. I sådana fall kunde ju vapnets skada vara ett fast värde som alltid dödar rollpersonen.

Situationen är ju askul, det är för sådanan händelser man spelar. En vän till mig spelade en gång en klen missla, utan vapenfärdigheter eller stridsvana som lyckades med att spöa en tirak, volta över en trukh och spöa denne också efter enormt sinnessjuk tur med tärningarn. Det hade ju inte varit kul om SL säger, "Nej vilken tur du hade, det var orealistiskt, slå om."

Men men, det är ju bara jag det.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
jag har aldrig sett någon överleva ett skott i bröstet. Inte någon som fått sitt huvud sönder-slafsat av en mobil heller...

Hur många har du sett blivit skjutna, eller fått mobiltelefoner kastad ei huvudet? Jag har inte sett någon av dem. Det finns ingen anledning att säga att det är orealistiskt med en sådan usel träff. Skjuter man ex. med ett hagelgevär (vilket jag gissade att det var den här gången) så kan man träffa så uselt att bara ett enstaka hagel träffar, vilket blir minimala köttsår om de inte träffar organ. Mobilen är väl aningen mindre realistisk, men går att förklara ändå, som en mycket ovanlig händelse (vilket det ju också var...inte så ofta man slår 63 med så få tärningar). Han kanske kastade mobilen med all kraft som går att uppbringa och träffar rakt på tinningen. Förmodligen skulle det kunna orsaka en akut hjärnblödning som kan döda. En mobiltelefon är som en liten sten, och stenar kan döda (tänk på de bibliska steningarna...då rör det sig förstås om många stenar, men någon gång måste väl försat kastet ha varit ett "lyckokast"?).

/RD
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Jag håller helt med. Att få 63 i skadeverkan är extremt. Situationen måste tolkas. Målet lär ju ha fallit omkull - därvid kan han ju ha slagit i huvudet i en gatsten eller liknande.

Eller så kanske fick han den i munnen, svalde den, och kvävdes? ,-)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Opsss !

Å fasen !!
2 sjuka saker... 1:a gången jag hört att nån har överlevt ett skott i bröstet för att sedan bli dödad av en mobil... Snacka om n paradox.. :gremgrin:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
DEt där är väl resultatet av Ob systemet. Men jag ser jag måste vända mig mot att man kan dö av en mobil telefon i huvudet. Jag man får tolka det så att han föll... Visserligen kan man ju överleva ett skott i börstet men det beror ju lite på hur nära han stod. Satte han pipan i börstet på honom så blirn det ignet köttsår. Man dör. Så enkelt är det. Var han på ett längre avstånd så kan man så klart klara sig. Tycker jag.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Satte han pipan i börstet på honom så blirn det ignet köttsår. Man dör. Så enkelt är det.
I ett sådant fall skulle jag tillämpa regeln för "nådastöt", d.v.s. SL slår dolt, vid fummel överlever offret medans RP tror att det lyckades och vid alla andra resultat dör offret.

/Seinet Wintermute - Är hungrig
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
? Va? Det spelar ingen större roll om man har pipan i bröstet eller om det är ett par meter emellan - det som spelar roll är överförd energi från kula till kropp och var kulan träffar.

Jag skulle tolka träffen på 9 poäng ovan som en "clean" träff, som antagligen antingen bara har träffat muskler eller fettansamlingar, eller som har gått spikrakt igenom kroppen utan att träffa ett enda vitalt organ eller ben.

Sådant händer. Varje dag.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Men jag ser jag måste vända mig mot att man kan dö av en mobil telefon i huvudet.

Klart man kan dö av en mobiltelefon i huvudet. Allt har att göra med omständigheter, som i stort bygger på vad vi brukar kalla slump, vilket i Neotech simuleras av ett slumpartat Ob-system. Precis som man kan dö av förkylning om omständigheterna är dåliga. Eller att man sätter en köttbulle i halsen och kvävs. Inte springer folk omkring och anser att köttbullar är farliga för det :gremlaugh: Men de kan vara, under extrema omständigheter. Sannolikheten att slå så höga tal som vi talat om nu är dessutom så löjligt liten att den knappast borde ske mer än ett fåtal gånger i varje rollspelares liv (märk väl, _rollspelare_).

/RD
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Du har säkert rätt med mängden överförd energi, jag kan inte så mycket om sånt där. Vad jag menar är att om man skjuter nån med pipan i bröstet så träffar kulan 100%. Står du ett par meter ifrån och slår fram en träff som blir så pass låg som 9 ettor (eller vad det nu var) kan man tolka det som att kulan vidssserligen träffade men bara snuddade något som borde vara omöjligt om man trycker upp ett hageklgevär i magen på en annan. Men det kanske finns nåt förslag till förklaring som är hur bra som helst.
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Gevär och Mobiler

Ganska otrolig händelse (speciellt om man jämför vapnen, enorm bössa mot mobiltelefon :gremgrin:) men det är ju det som Ob-slaget är till för, extrema händelser och enorm tur/otur.

T.ex. har jag en polare som när han slår tärningar brukar i ca 95% av fallen få över medelvärdet (oftast 5:a eller 6:a på alla (6-sidiga) tärningar). Detta är ett exempel på en extrem tur/otur (detta är ju negativt när man ska slå t.ex. färdighetsslag), och som tur är så spelar vi med att spelledaren slår de flesta slagen dolt (annars skulle det ju inte vara kul om han alltid döda på första skottet oberoende av styrka på vapnet.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Det handlar inte om _att_ träffa, utan _hur_ träffen tar.

Kroppen är fantastiskt oförutsägbra i dessa fall.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Blivit skjuten i verkligheten.. nja, det vet jag inte om jag sett.. Men riktiga filmer där folk blivit skjutna, ja (inte fiktion). Men sett folk få mobiler i huvudet, det har jag sett ofta, allt för ofta. Alla de som jag sett få telefoner i huvudet har överlevt med lite huvudvärk, och de telefonerna var säkerligen större än de år 2059...

Var det inte på nära avstånd, det var det jag fick för mig, som han vart skjuten på ? I så fall torde väl alla kulor träffa? eller iaf över hälften...
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
en kille i norge blev igälslagen av ett torsk block!! (fryst torsk) det tyckte jag var kul!!

människan kan dö av va fan som hälst och klara sig ifrån va fan som hälst!!

jag har sätt en kille bli träffad av mobil i huvudet.......hans skalle höll!!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Alla de som jag sett få telefoner i huvudet har överlevt med lite huvudvärk, och de telefonerna var säkerligen större än de år 2059...

Jepp! Just därför går jag inte omkring och är rädd för mobiler. Problemet är bara att du sannolikhetsmässigt sett måste se halva världens befolkning få en mobil i huvudet innan du kan börja säga att "Näe, man dör aldrig av en mobil i huvudet". Och inte ens då kan du veta att det är så. Däremot kan du anta att inget kommer hända.

Var det inte på nära avstånd, det var det jag fick för mig, som han vart skjuten på ? I så fall torde väl alla kulor träffa? eller iaf över hälften...

Återigen...ja, det är klart. På nära avstånd "borde" fler kulor träffa, och de gör de, _oftast_. Men vad "borde" man slå på Ob3T6? Inte 63 iaf. Förstår du vad jag vill komma till? Jag försöker förklara att _allt_ är möjligt, men bara _något_ är sannolikt. När man skjuter på nära håll med ett hagelgevär i en stridssitation så _borde_ man träffa den andre bra, men man _kan_ råka ut för att inget av haglen faktiskt gör skada. Inte sant?

/RipperDoc - ett system utan Ob saknar koppling till verkligheten...(skall ju dock tilläggas att man inte alltid behöver koppling till verkligheten)
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jag försöker förklara att _allt_ är möjligt

Jag vet, det är fortfarande rollspel vi pratar om eller ? :gremwink:

Men jag hade modifierat skadan om jag nu vore SL, men det var jag nu inte och det är varje spelledares uppgift att tolka och kontrollera det som han/hon tycker bör kontrolleras och/eller ändras...
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
en kille i norge blev igälslagen av ett torsk block!! (fryst torsk) det tyckte jag var kul!!

För ett tag sedan hölls det en disskusion om av vad som kunde döda på Eon forumet. Bland annat kom det upp en kille/tjej som skulle ta på sig jackan och bröt armen på något konstigt sätt och senare dog (ramlade tror jag), om jag nu minns rätt.

Mycket kan döda, men en mobil i huvudet tror jag är ett extremfall. Sex extraskador av en mobil, det är mer än vad jag någonsin fått med de flesta vapen som jag ägt på Nt2. Förutom det där kilot C4 då.. men det ska vi inte tala om, nån kan höra :gremwink:
 
Top