Nekromanti Billig gaming-laptop?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Dottern har sparat länge och vill köpa en gaminglaptop. Hon har skrapat ihop strax över 7000.

Hon har inga superkrav, spelen hon spelar mest är Fortnute, Sims 4 och Minecraft.

Jag kan skarva i lite pengar till henne om det behövs och om det är stor vinst att gå upp från ~8kkr till 9kkr så gör vi det, men det som hon vill ha nu är troligen denne:
https://www.dustinhome.se/product/5...ng-15-core-i7-8gb-128gb-ssd-156-60hz-gtx-1050

Är den okej eller bara skit? Kan jag hotta upp den med mer minne kanske? Eller bör jag kliva upp till en annan? Eller är det rent av en dålig idé att köpa en såpass billig dator som speldator?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Spontant skulle jag säga att den har hälften så mycket RAM som man vill ha och att man nog väldigt gärna vill ha 1060 istället för 1050 som grafikkort. Men jag vet inte vad det gör med priset, har bättre koll på desktop än laptop. Man vill nog också läsa recensioner så man vet om skärmen är okej och om datorn kan göra sig av med all värme utan att låta som en brunstig elefant. Att spela på en laptop innebär alltid en del kompromisser, men spelen du räknar upp är ju inte alltför krävande.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Jag tycker den ser helt okej ut. Sekundär hårddisk gör att den lilla SSDn inte blir ett problem.

Vad gäller minne borde 8 GB räcka så länge du spelar ett spel i taget. (När det gäller minnesexpansion är det inte självklart när det gäller laptops. Ser inte ut som denna modell kan expanderas, iallfall inte utan att kasta de existerande minneskapslarna)

Jarls kommentar angående grafikkortet stämmer nog. Bara din dotter som kan svara på om hon kommer vilja spela mer avancerade spel. Billigaste gamingdatorn på Dustin med 1060 kostar tio lock (och då är även det en rabatterad modell).

Att datorn väsnas medan man spelar får man stå ut med - det viktiga är ju att den är tyst när man bara surfar (och det brukar laptops vara bättre på än desktops, om man inte pungar ut extra).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Billig, gaming och laptop. Välj två av dem, du får inte alla tre.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Datorn lär funka helt okej. 8GB RAM är möjligtvis lite i nedre kanten, men om man vill lägga mer pengar på det senare så kan man ploppa i 2x8 GB minne vid något annat tillfälle. Det kostar ungefär 1000 spänn.
Processorn och grafikkortet är helt okej (de har lagt mest kräm på processorn). Inte tillräckligt om du ska köra skit som Battlefield 5, men tillräckligt för Fortnite.

Enligt recensionerna är den relativt kall och tyst. Den enda nackdelen som recensionerna plockar upp är:
1. att skärmen är inte bra för utomhusbruk och lär vara ganska stötkänsligt då gångjärnet mellan dator coh skärm lade mer krut på att se snyggt ut än att vara tåligt.
2. batteritiden inte är särskilt lång.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Troberg;n326561 said:
Billig, gaming och laptop. Välj två av dem, du får inte alla tre.
Visst. Nu var frågan dock inte "kan jag få äta kakan och ändå ha den kvar?"

Frågan gällde en viss modell för ett visst syfte.

Även om du vill ditt svar ska tolkas som "nej" hade du ändå kunnat vara mer informativ, typ "jag rekommenderar ingen att köpa en gaminglaptop under 15000 kr" eller "ska du spela spel ska du köpa en stationär burk".

Ha det fint :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Med 128 gb på C så blir det väldigt viktigt att inte installera något där som inte absolut måste installeras där. Den hårddisken riskerar att fyllas väldigt, väldigt snabbt.

Datorn verkar ha 2x4 gb ram. Det brukar betyda att det går att uppgradera senare. 8gb är lite i minsta laget; på min dator används 10gb just nu, och jag har inte ens något särskilt tungt igång. Men det duger nog. Och det är inte jättedyrt att uppgradera RAM.

Den sekundära hårddisken är stor och snabb för att vara mekanisk. Bra.

1050 duger för det mesta, skulle jag säga. Man kommer kanske inte att kunna köra de senaste spelen med max grafikinställningar, men det är fullt dugligt.

Bra processor.

Om man vill uppgradera hårddisken så kan man få en helt OK M.2-SSD på 512 gb för lite över tusenlappen. Utifrån det jag kunnat kolla upp verkar det inte alls vara en speciellt svårmeckad maskin; både SSDn och hårddisken och ramminnena verkar fullt möjliga att uppgradera. Så länge man har lite vana eller känner någon som har det.


Överlag skulle jag säga att det där är ganska bra med dator för de pengarna, och att den verkar ändamålsenlig så länge man är lite försiktig med den. Och så kan man ju uppgradera de delar som inte är top notch just nu.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
krank;n326580 said:
Datorn verkar ha 2x4 gb ram. Det brukar betyda att det går att uppgradera senare.
Tror de flesta laptops bara har 2 minnesplatser. Men kan ju byta ut allt till 2x8.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jarl;n326581 said:
Tror de flesta laptops bara har 2 minnesplatser. Men kan ju byta ut allt till 2x8.
Ja, jag satte i kontrast till ett par jag sett som bara haft 1, eller där det bara angivits 1 (eller där minnes bara angivits som klumpsumma). Det har ofta hört samman med svårigheter att uppdatera.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
CapnZapp;n326577 said:
Även om du vill ditt svar ska tolkas som "nej" hade du ändå kunnat vara mer informativ, typ "jag rekommenderar ingen att köpa en gaminglaptop under 15000 kr" eller "ska du spela spel ska du köpa en stationär burk".
OK, tummen och pekfingret:

Stationär gaming: cirka 10kkr plus monitor.
Laptop gaming: cirka 20-25kkr.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Har du funderat på att köpa något begagnat istället? Du kan t.ex. hitta en något äldre modell Dell Precision för mindre än vad din dotter sparat, och med mycket mer minne, fler hårddisksplatser, bra grafikkort, byggkvalitet etc. Skulle olyckan vara framme och den pajar s.a.s. oreparerbart får du väl hjälpa henne lite, men även en ny dator kan råka ut för olyckor som garantin inte täcker. Pröva Tradera och Blocket först, och leta efter några år gamla Dell Precision eller kanske Thinkpad P-serien.

Föreslår

Christian
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Till spelen som nämns kommer den här datorn vara mer än tillräcklig. Skärmen är "bara" 2k, vilket hjälper en hel del för att få grafikkortet att räcka till.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Tack för råden, alla. Dottern har svängt om mot att köpa en egen PS4 i stället då jag talade om för henne att SIMs även finns för den och då prislappen på en spellaptop med motsvarande kapabilitet som ni säger ramlar upp åtminstone till 13-14kkr. Vi får se hur det landar.

Men en annan fundering: Jag har dålig wifitäckning på övervåningen och skulle vilja bättra på den utan att dra kablar. Vilket är bästa sättet att fixa det?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Ram;n326621 said:
Men en annan fundering: Jag har dålig wifitäckning på övervåningen och skulle vilja bättra på den utan att dra kablar. Vilket är bästa sättet att fixa det?
Wifi-repeaters (kallas ibland wifi-extenders). Kostar typ en hundring från Kina, och förlänger räckvidden genom att transparent fungera som en relästation. Bara en liten väggvårta som du sätter i vägguttaget, sedan sköter den sig själv. Jag har sjäv beställt 10 sådana som kommer vilken dag som helst (Med 1020 m2, plus källare och vind, så behövs det om man vill ha bra täckning. Dessutom, den dagen man kan turista till Mars så är det ju bra att komma åt sin hemma-wifi. Varför dimensionera när man kan överdimensionera?).
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Repeaters är bra mycket billigare än att köpa en biffigare wifi-router med eller utan mesh. Men jag vill höja ett varnande finger för att din latency blir sämre. Beroende på vad du tänker använda nätverket till är det ett obefintligt/stort problem.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Tant Ragnar;n326657 said:
Repeaters är bra mycket billigare än att köpa en biffigare wifi-router med eller utan mesh. Men jag vill höja ett varnande finger för att din latency blir sämre. Beroende på vad du tänker använda nätverket till är det ett obefintligt/stort problem.
Det kommer mest att vara streaming, men samtidigt så skall de som sagt spela fortnite/SW battlefront däruppe. Blir det radikalt sämre pingtider...?
 
Top