Nekromanti Bilder från telefon/kamera - har de unika filnamn?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Jag har byggt ett litet backupscript som kör rsync med några flaggor för att flytta bilder från mobil till en server här hemma, men jag har en fundering.

Säg att jag tagit en bild som får filnamnet DCIM0001.jpg, kommer det namnet någonsin att återanvändas av mobilen? Om jag vid ett senare tillfälle tar bort bilden från telefonen och sen tar nya bilder, kommer någon av de nya bilderna få samma namn då? För i så fall kommer den nya bilden att skriva över den gamla som redan finns på servern när jag kör mitt backupscript. Om det finns en risk att det händer så måste jag lägga in en massa checksummor och grejer för att kolla så att jag inte råkar göra det, och då är jag helt plötsligt inne på att bygga en ersättare för rsync...

Det är inte ett problem att en annan telefon eller kamera tar bilder med samma namn, för de får en egen katalog på servern. Bara de inte återanvänder namn heller, förstås.

Min första digitalkamera, från ca 2003, återanvände filnamn så där. Det är mest därför jag frågar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
I min telefon tar kameran det första numret som inte används. Tar jag bort DCIM0001.jpg eller flyttar det till SD-kortet kommer kameran skapa en ny DCIM0001.jpg.

Det kan vara telefon- eller app-beroende. Används kameran i dropbox-appen heter det IMG_20160120_170235.jpg istället (datum + tidsstämpel ner på sekunden).
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det borde ju vara ganska lätt att kontrollera empiriskt. Ta en bild, se vad den får för filnamn. Radera den, ta en ny bild, och se vilket filnamn den får.
 
Top