Nekromanti Betyg, utvärdering eller inget alls?

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
När draken är dödad, skatten hämtad och spelarna börjar packa ihop sina tärningar och pennor, vad händer då?

För en tid sedan berättade en polare för mig att efter varje deläventyr, då det var dags att ge poäng till rollpersonerna, har hans spelgäng en form av omröstning. Var och en ska dela ut ett plus till någon av de andra spelarna respektive ett minus till någon av dem. En motivering till varför man ger någon plus och någon minus ska också göras. Den spelare som får flest plus får extra poäng till att höja sin rollpersons värden, den som får flest minus får färre poäng (eller om han blir helt utan, kommer inte ihåg riktigt). Det här systemet faller inte alls mig i smaken av flera skäl:
*Det känns antagligen måttligt roligt att komma till nästa spelmöte om man blivit framröstad som sämst de senaste gångerna.
*Det riskerar att bidra till en sorts prestationstävling mellan spelarna som känns negativ.
*Risk för taktikröstning alternativt att man röstar efter sånt som inte har med rollspelet att göra, i stil med: ”Eftersom X är sur på Y kommer han nog rösta på honom, och om jag då också lägger mitt minus på Y får han flest minus, och jag slipper själv att bli sämst.”
*Någon som inte har så bra koll på vad ens rollperson egentligen är för någon kan göra helt felaktiga bedömningar om huruvida den spelats på ett bra sätt.

Frågan är då vad man ska göra efter äventyrens slut. Utöver ovanstående finns det ett antal olika alternativ, som exempelvis:
1) Spelledaren sätter ut ”belöningspoäng” efter hur han tycker spelarna skött sig. Jag gjorde detta förr (det var nog minst fem år sen sist), men skrotade det eftersom det bidrog till att folk såg medspelarna som konkurrenter och spelade individuellt; de försökte hävda den egna figuren på andras bekostnad.
2) I t.ex. Sagan om Ringen får man poäng efter vilka handlingar man lyckats med. Detta gillade jag inte alls när vi spelade det. Ännu mer än i punkt 1 gjorde det att folk tävlade med varandra hela tiden. Det hände gång på gång att man valde att göra saker efter vad som gav poäng, inte efter vad man/rollpersonerna borde ha gjort. Dessutom var balansen konstig; krigarna drog hem mycket mer poäng än de andra.
3) Efter vad spelledaren eller reglerna säger höjer rollpersonen de färdigheter som han lyckats med.
4) Alla deltagare får lika många poäng. Har man några synpunkter på någons agerande får det framföras vid tillfälle. Detta är den variant som jag använder idag.
5) Alla deltagare får lika många poäng, men efter äventyren eller efter en längre kampanj så har man en gemensam utvärdering. Regler, vad spelare och spelledare gjort bra och dåligt, vilken stil men skulle vilja ha på spelet nästa kampanj o.s.v. diskuteras. Har inte testat detta, men har funderat på om det kanske skulle kunna vara något att satsa på.

Jag är mycket intresserad av hur andra grupper gör och vilken erfarenhet ni har av olika varianter, så skriv gärna ett inlägg och berätta! Är utdelandet av belöningspoäng eller utvärderingar ett bra sätt för att skapa mer engagemang och ”bättre” spelmöten?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,103
Location
Tindalos
I min egen spelgrupp brukar vi efter varje äventyr, eller större delmoment i ett längre äventyr, utdela Oskars eller vad vi även brukar kalla för Guldtärningen. Allt görs lite skämtsamt och vi har ett antal olika nomineringskategorier som vi nominerar olika kandidater i. Vid dessa tillfällen utdelas extra erfarenhetspoäng, nya färdigheter eller någon speciell förmåga beroende på omständigheterna. (Improvisation från SL)

I min egen grupp, som säkert har spelat ihop i närmare tio år, så är konkurrensen väldigt liten. ”Plus eller minuspoäng” brukar oftast jämna ut sig i längden.

Vi sätter inga speciella poäng för hur ett äventyr klarades av eller hur många fiender vi dödar. Vi talar fortfarande om rollspel, inte Unreal Tournament.

Kolla in följande länk så förstår du kanske vårt ”Oscarsprogram”.

http://home.swipnet.se/paax/GT.htm
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Här är vårt system. Vi spelar bara Eon än så länge ska tilläggas.

Efter varje spelomgång bedömmer jag som SL spelarnas prestationer, i första hand gott rollspel. Jag delar ut mellan 1-5 enheter, som spelarna kan använda direkt eller spara till sedan (dock inte lägga på en färdighet de behöver för stunden, utan efter ett annat spelmöte)




Det Förglömda: tillbaka på ny adress:
<A HREF="http://rollspel.20m.com" target="_new">http://rollspel.20m.com</A>
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Låter som ett vanligt erfarenhetspoängsutdelande i mina öron!
Har provat med utvärderingar, mest i form av ett glas whiskey på krogen och sluddriga samtal. Men de fungerar riktigt bra. Annars har vi kört med blue-notes ibland. Spelarna får skriva en liten resume över vad deras karaktär har gjort mellan spelmötena, för att få lite mer djup i spelet. Dessa bedöms och utvärderas av mig. Men inga betyg eller skalor, bara klappar på axeln eller slag på fingrarna.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Uppmuntranden

Jag brukar göra på följande sätt...

Vid varje erfarenhetstillfälle (brukar komma lite då och då beroende på rollspel, i Vampire efter varje Chapter) så går en lapp runt bland spelarna. Spelarna får om de vill välja en person som de tycker rollspelat väldigt bra, dock inte sig själva. Detta medför lite "tävlingsanda" måhända, men det bidrar också till att det blir mer rollspelande och mindre skitsnack. Sitter en och förstör för de andra kommer den aldrig att få de extra erfarenheterna. Sen brukar jag modifiera lite också, om det är så att det är någon som jag personligen känner har bidragit med lite extra, t.ex rollspelat bra fast alla suttit och tölat kl 4 på morgonen, för att få igång det hela, kan det vara värt något i mina ögon.

Jag tycker INTE att man ska straffa folk som spelar dåligt, det gör dem ännu mer omotiverade än innan...
Om det är så att jag sätter ut, kan det bli favoriserande (inte när jag sätter ut kanske), det har hänt när jag själv spelat med en sl, fick VÄLDIGT lätt erfarenhet.

Mina spelare sätter poängen efter inbördes prestation, så om en som normalt inte spelar så bra får lika ofta poäng för mindre bra spelande som en som spelar oerhört bra.

Detta uppmuntrar spelarna (i mina ögon) till bättre rollspelande. Och OBSERVERA att det endast är hur spelaren ROLLSPELAR sin rollspelson, inget med hur de lyckas med skaer och ting... de erfarenheterna får de på sedvanligt sätt..

// J
 

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
Så här gör vi:
XP:s (erfarenhets-poäng) ges ut efter vad spelarna klarat av eller hur bra de rollspelat, idér de haft osv. (De får även för kills, spells och annat de åstadkommit, men detta bör vara en mindre del)
Flest XPs ska de få för hur bra de rollspelat och hur bra idér de haft.
SL:n ska inte ha ett bestämt antal XPs att sätta ut, utan sätter så mycket han tycker att spelare förtjänar, o detta betyder att de inte behöver "tävla" med varann om XPs.


------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Bra sida!

Kul kategorier. Pris för bästa stunt är en favorit.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
För att motivera spelarna behövs en morot. Själv är jag SL i DoD och Deadlands och delar ut såhär:
Klassiskt EDDstuk (lite mod:at):
Tilldelas personen ifråga.
1-4 för gott rollspelande.
1-2 för varje smart gjord sak.
1 för rolig kommentar (och då ska den IMO vara riktigt rolig).
1 per speltillfälle spelaren varit med.
Tilldelas alla.
1-4 för hur bra de klarat äventyret.

Deadlandsbelöningar funkar såhär.
För gott rollspelande så delar man ut fatechips som finns . Dessa kan man använda till negiera skador, höja färdigheter temp. eller efter speltillfället höja färdigheter och/eller GE:er.
Beroende på hur många saker gruppen har gjort så får de en XPpool som alla får dela lika på efter spelmötet. Äventyren är uppdelade i kapitel och sist i kapitlet står det hur många XP de får till sin pool.
I senare vers. får spelarna även fate chips för saker de åstadkommit. En regel jag inte kör med. Se Arcanas pkt 2 för att få anledningen.

/[color:green]Han</font color=green> som gillar båda belöningssystemen
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Antar att ?

<I>1-4 för gott rollspelande.
1-2 för varje smart gjord sak.</I>

Antar att det ska vara 0-4 respektive 0-2, då man kan rollsepla FRUKTANSVÄRT dåligt och inte göra en enda smart sak.

/J
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
”(De får även för kills, spells och annat de åstadkommit, men detta bör vara en mindre del)

SL:n ska inte ha ett bestämt antal XPs att sätta ut, utan sätter så mycket han tycker att spelare förtjänar, o detta betyder att de inte behöver "tävla" med varann om XPs.”


Finns det inte en motsättning här? Om de får individuella poäng för fiender som dräpts så kan man väl i många fall tala om att det blir en tävling om bestämt antal XP. Exempel: orchen där borta är värd 50 XP, vem i gruppen ska få in det dödande slaget och plocka hem poängen?

Överhuvudtaget tycker jag det kan vara lite farligt att ge poäng för vissa handlingar (kills, spells). Det är en uppenbar risk att folk väljer att göra sådant som ger poäng istället för det som deras rollpersoner borde ha gjort eller det som borde varit den bästa lösningen. Exempel: Jag skulle kunna smyga förbi vakten, men eftersom det ger 100 XP att slå ihjäl honom så gör jag det, även om det är onödigt.

Givetvis är det deltagarna som är den viktigaste faktorn men jag har vissa negativa erfarenheter av att ett sånt här system kan ge felaktiga signaler. Är det någon som börjar jaga efter minsta lilla poäng han kan få är det lätt att de andra dras med. Har det varit några såna tendenser i din spelgrupp?
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Vi brukar sätta oss och diskutera igenom vad alla lösningar till alla problem var, hur jag planerat att äventyret skulle gå, osv. Därefter, när spelarna också sitter på samma information som SL får de utvärdera äventyret individuellt och sägga vad de tyckte, både om vad jag gjorde, eventuella regelbuggar vi stött på, vad andra RP gjorde, osv...

Därefter sätter jag ut bonusar om sådana skall ges, (ÄP, EP, HP, osv) individuellt, utan att de skall säga till andra vad de fått. Detta för att de inte skall bli sura på varandra... ÄP brukar ge som så att jag bedömer hur bra de lyckats om grupp, och ger mindre modifikationer på uppemot 25% individuellt. Hjältepoäng till gamla versioners DoD ger jag bara om personen skulle ha gjort det. Dvs, om en extremt feg rollperson dödar en drake på ett väldigt modigt sätt istället för att fly när han har möjligheten, då får han inga HP för det... Detta för att förhindra att de går ifrån sina RP för att få HP...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Du antar rätt, Janne [NT]

/[color:green]Han</font color=green> som har lite svårt att tänka under de mörkare timmarna
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag gör såhär: Kollar i anteckningar vad de har lyckats övervinna för problem (skurkar besegrade, uppdrag klarade, gåtor lösta, <whatever>) Sen kollar jag helt enkelt på tabellen och delar ut XP .. nada problemas.. d&d är enkelt på flera sätt....
Gott rollspelande får ingen bonus speltekniskt.. den får man efteråt i ryggdunkningar när man städar undan..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det skiljer sig nog VÄLDIGT mycket olika grupper emellan, hur sådana möjligheter utnyttjas och liknande.

Överhuvudtaget så skiljer sig nog rollspel mycket mellan olika grupper. Jag har ju aldrig riktigt fått studera andra grupper i aktion, det borde man nog..


/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Re: Du antar rätt, Janne

Näe förresten.. om spelaren inte gjort en smart sak får denne inga p. för det. Alltså ger jag inte 0-2 p. för varje smart gjort sak. Då kan de få 0 även om de gjort en smart sak.

Alltså skrev jag rätt ifrån början.

/[color:green]Han</font color=green> som tänkte till
 
Top