Nekromanti Betalrollspel över Internet

Parabellum

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
6
Location
Borås
Hej på Er,

Jag har insett att jag knappast kommer att få mer tid över än vad jag har nu, och därför ser det inte ut som om jag kan förverkliga alla mina planer inom en överskådlig framtid. Därför tänkte jag ta tillfället i akt och föreslå ett "joint venture" för oss seriösa spelmakare.

Grundtanken är ganska enkel -- låt oss samla alla professionella amatörrollspel (en motsägelse i sig självt) på en och samma webbplats och under gemensam flagg, ungefär som Gillbringarna och Blixt arbetar med Rävspel.

Varje spelmakare ansvarar själv för utgivningen till "sitt" spel, men spel och tillbehör måste leva upp till en viss standard -- en slags kavlitetsmärkning -- som vi får arbeta fram gemensamt.

Spelen publiceras digitalt, men tanken är att erbjuda mer än bara PDF-filer. Kanske kan ljudfiler och videosekvenser vara en kul detalj? En äventyrsgenerator, med tillhörande karteditor och rollgenerator är ett annan önskad feature.

Hela kalaset bygger på att en kreativ webbredaktion underhåller hela webbplatsen. Tanken är att denna redaktion, såväl som spelmakare och frilansare skall ta betalt via ett avgiftsbelagt medlemskap. Tanken är att medlemskapet berättigar till fri nedladdning för personligt bruk -- d.v.s. att man får ladda ned allt som släpps under året, utan extra avgifter.

Medlemskapet kan vara t.ex. 50 kronor per år och spel. Samtliga deltagare i en splegrupp -- alltså inte enbart spelledaren eller den som laddar ned produkten -- måste erlägga medlemskap. Upphovsrätten efterhålls genom att produkter släpps i delar (enligt Stephen Kings metod) och att efterföljande del endast släpps om mängden nedladdade exemplar inte avviker mer än X antal procent från antalet erlagda medlemsavgifter.

På detta sätt kan vi fortsätta att skapa starka och snygga produkter, samtidigt som vi åtminstone kan betala våra kostnader.

Ovanstående inkluderar en stor del av planerna inför relanseringen av Parabellum. Ni som har e-postat om att få medverka i den nya utgåvan kommer att få mer information inom kort - be patient.

Debattera gärna idén. Tveka inte att ställa frågor eller att komma med synpunkter.


Med vänlig hälsning,


Martin Lindholm

Producent
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Det kan bli lite svårt att kontrollera medlemsavgifterna för de som ingår i spelgruppen...

Blackstorm
 

rust

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
59
Location
Stockholm
Jag tycker...

Jag tycker att det är en bra ide men precis som de andra är jag kritisk mot tanken att ta betalt för rollspelen både av praktiska skäl samt av rent ideologiska skäl. Jag är inte någon inbiten rollspelsskapare men är intresserad av att lägga upp mitt material på en sida tillgänglig för alla.

"Rust never sleeps"
- Niel Young
 
G

Guest

Guest
Varje spelmakare ansvarar själv för utgivningen till "sitt" spel, men spel och tillbehör måste leva upp till en viss standard -- en slags kvalitetsmärkning -- som vi får arbeta fram gemensamt.

Jag tänker inte påstå att det är några som helst fel på rollspelen på Codex? Bara att de inte är vidare proffisionella.

Vissa är bra, men långt ifrån alla.

Jag skulle själv kunna betala för rollspel som ÄR värda att betala för. Många av rollspelen på Codex platsar IMHO bäst där de går att ladda ner gratis.


John Wahlén
 
G

Guest

Guest
Jag tycker det är en strålande idé. Jag har ett rollspel på gång som jag har arbetat rätt många timmar med och fler timmar blir det.

John Wahlén
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Whatever!

Om man tror att man kan tjäna några pengar på det, så visst! (Och har man en tillräckligt bar produkt, så gör man det nog cokså). Personligen skulle jag aldrig ens tänka tanken. Jag vill komma ut till så många som möjligt med det jag skapar, och på samma gång skapar jag mest för min egen skull. Jag saknar helt kommersiella intressen, om jag hade tillöräckligt med pengar för att trycka upp det rollspel jag skapat, så skulle jag göra det bara för att få se det i tryck (om jag sedan kan täcka mina förluster genom att sälja det, så visst!) Men nu blev det lite väl mycket om mig själv. Grejen är att om du tror på det, så gör det. Att jag inte tror på det är en annan sak.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Att betala för varje spelare i gruppen låter konstigt, det behöver man inte för vanliga rollspel.

/Horus
 

Parabellum

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
6
Location
Borås
Jag skall erkänna att det är ett par år sedan jag regelbundet spelade rollspel. Då var det dock fortfarande så att det var spelledaren som stod för större delen av alla inköp till spelgruppen, medan bara en blygsam del inköp gjordes i föreningens regi. De övriga deltagarna -- spelarna -- stod för en ännu mindre del.

Det är just detta jag vill komma bort ifrån. Vissa spelgrupper kan säkert påvisa att man har olika spelledare i varje spel, så att kostnaden jämnar ut sig, men -- handen på hjärtat -- i de flesta fall är det oftast två eller tre personer i en mindre förening som står för hela spelledarskapet. Skall de också behöva stå för hela kostnaden?

Producent
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Starta en studiecirkel. Det har vi gjort så nu (sedan ett par år tillbaka) står våran rollspelsförening för alla inköp. Gratis är bäst!:o)



Blackstorm
 

Parabellum

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
6
Location
Borås
Det är inte alls omöjligt att kolla, men det kräver en viss matematisk beräkning. Givetvis är felmarginalen stor, men ändå...

Som medlem måste man ange en spelgruppstillhörighet. Detta kan sägas motsvara lagindelningen på ett konvent. Alla som inte uppger sin tillhörighet räknas som "nya" spelgrupper. Jag har svårt att tro att en och samma spelgrupp består av mindre än tre personer, så låt oss definiera detta som den minimala gränsen för en spelgrupp.

Så länge fler inom samma spelgrupp blir medlemmar är allting frid och fröjd. Om det blir för många "enmansgrupper" tyder det emellertid på att spelet antingen laddas ned i utvärderingssyfte, men inte spelas, eller på att spelgruppen "fuskar". I båda fallen kan det vara läge att lägga ned utgivningen.

För att fortsätta räkneexemplet -- varje spelgrupp bör generera minst tre medlemsavgifter. Vi kanske kan sträcka oss till att bara få in två avgifter, vilket betyder att det förekommer fusk. Om vi hamnar under den nivån kan vi välja att ställa in utgivningen.

Det finns också mängder av olika sätt att rensa bort okynnesnedladdningar (nedladdningar som påverkar statistiken, men avser spel som aldrig spelas) på, för att på så sätt göra vår statistik och beräkning mer rättvis, men dessa metoder tänker jag inte avslöja här.

Producent
 

Parabellum

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
6
Location
Borås
Jag tror inte det handlar så mycket om att tjäna pengar, men precis som Du säger -- jag vill självklart det bästa för mitt eget spel. Jag har prövat att trycka upp Parabellum, men det fungerade inte. Detta beror i grund och botten inte på att layouten var undermålig, att korrekturläsningen var obefintlig eller på alla de andra detaljerna som jag inte är nöjd med -- det beror på att jag inte hade pengar eller tid att göra saker och ting bättre.

Tidsbegränsningen låg då i att jag var tvungen att fixa en hel lansering på 6 månader -- själv. Detta dilemma råder inte nu, men pengarna saknas fortfarande.

Internet är ett trevligt media som jag arbetar med varje dag. Jag ser dess potential ur en rad olika synvinklar, för det är mitt jobb, men det kostar fortfarande pengar att göra någonting bra på Internet.

Man behöver fortfarande en bra försäljningsyta (läs: en fungerande sajt), ett bra innehåll (läs: snygga illustrationer, bra layout, spännande text) och en rad andra viktiga "måsten". Tyvärr kostar detta pengar.

Om det inte hade gjort det så hade Target Games säkert använt Paul Bonner till alla illustrationer i Chronicles-produkterna, istället för bara omslagen (och lite till), och använt en bindning som håller i all evighet.

Medlemsavgiften jag talar om är tänkt att användas till att förbättra produkten. Jag kommer aldrig att få råd med Paul Bonner till Parabellum, men sanningen är att jag inte vill ha honom där. Det kanske räcker med att sätta en kamera i händerna på en ny och fräsch konststuderande, men det kostar ändå pengar.

Jag måste kunna ställa krav på mina medarbetare, och då måste jag också kunna motivera dem att leva upp till dessa krav. Om Du hör någon säga "jag skulle kunna jobba gratis på ILM" -- tro dem inte. De har bara inte insett sina egna begränsningar ännu.

Producent
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Modifikation

"Grundtanken är ganska enkel -- låt oss samla alla professionella amatörrollspel (en motsägelse i sig självt) på en och samma webbplats och under gemensam flagg, ungefär som Gillbringarna och Blixt arbetar med Rävspel. [snippeti] Spelen publiceras digitalt, men tanken är att erbjuda mer än bara PDF-filer. [snippeti] Tanken är att denna redaktion, såväl som spelmakare och frilansare skall ta betalt via ett avgiftsbelagt medlemskap. Tanken är att medlemskapet berättigar till fri nedladdning för personligt bruk -- d.v.s. att man får ladda ned allt som släpps under året, utan extra avgifter."

Jag finner två ganska stora nackdelar i detta.

För det första, den normale Svensson är för lat för att skriva ut något själv. Dessutom har Svensson normalt en bläckstråleskrivare hemma, vilket gör det snordyrt och tidskrävande att skriva ut något. Jag har lagt märke till att det är en hel del som har laddat hem Västmark, men det verkar inte vara så många som har skrivit ut det och därmed inte så många som faktiskt spelar det. Det verkar med andra ord som att det är utskriften som är den stora spärren.

För det andra, jag tror inte att avgränsandet med medlemsskap är en bra idé. Jag har ca 150 registrerade Västmark-spelare och denna siffra hade sjunkit drastiskt om jag hade spärrat in Västmark bakom medlemsskap och lösenord och annat sånt där.

Om jag tillåts modifiera konceptet en del så skulle jag nog föreslå följande arrangemang: själva rollspelet distribueras gratis i elektronisk form som PDF. Vad man istället kan ta betalt för är extraresurserna. "Första fixen gratis" ni vet. /images/icons/wink.gif

Dessutom tror jag att det vore utmärkt om man kunde para ihop denna möjlighet med någon slags print-on-demand-tjänst. Åtskilliga av de som jag har haft kontakt med är villiga att betala hundralappen plus frakt eller till och med mer för att få ett Västmark utskrivet och hemskickat till dem, en prislapp som jag inte finner det minsta orimlig eller omöjlig att uppnå, istället för att skriva ut det själva hemma på printern eller på skolan eller jobbet.

Personligen tror jag att en sådan lösning hade passat mig (och mina "kunder") betydligt bättre än någon slags medlemsskap som ger tillgång till PDF-filer.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Jag tycker det verkar som om ett försök att kontrollera detta kommer att bli ytterst bristfälligt och godtyckligt. Vad hindrar till exempel folk som inte alls ingår i samma spelgrupp att ange att de gör det? Och _varför_ ska alla i spelgruppen betala för något man laddar ner från nätet när man inte gör det med vanliga spelböcker? Och vad bryr sig den som redan laddat ner prylarna om att utgivningen stoppas? Varför ska en större spelgrupp behöva betala mer för att få spela ett spel än en mindre?

Jag tror inte att ett system av den här typen kommer att fungera, dels för att det upplevs som girigt, dels för att det blir så struligt att kolla, enligt ovan.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Det är väl ändå SL som väljer vad han ska köpa? Det är väl knappast så att spelarna släpar honom till butiken och tvingar honom att lägga upp pengarna på disken?

Om en SL tycker att han får lägga ut alldeles för mycket tid och pengar på sitt SL:ande får han väl ta upp det med spelarna och komma fram till nån lösning på problemet. Be dem bjuda på pizza vid spelmötena eller nåt. Att tvinga spelarna att betala till en tredje part för att få spela spelet tycker jag inte är en bra lösning.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
... Varför ska en större spelgrupp behöva betala mer för att få spela ett spel än en mindre? ... det upplevs som girigt

Jag trodde aldrig att det skulle hända, men jag håller med dig fullständigt. Avgiften är ju inte motiverad.
Blotta tanken på att betala, för att vara med om att utveckla någons hobbyarbete, är kränkande.

Mvh
Jens G
 
Top