[Bestowed] Layout test och feedback

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Så ett första inlägg om ett hack n slash / high fantasy RPG projekt som jag har funderat på länge men inte gjort något av.

Lite bakgrund.
Bestowed handlar om dödliga som väljs ut av gudarna och ges förmågor så att de kan utföra gudarna vilja. Gudarna får kraft från tillbedjan och måste upprätthålla detta för att inte hamna i bakgrunden av andra gudar. Äventyr kommer vara fokuserade på detta och rollpersonernas väg från enkla dödliga och hela vägen till att bli gudar själva. Systemet ska hantera hela den resan, från att slåss mot enstaka fiender till att meja ner horder.

Här är ett utkast till layout för de förmågor som är centralt för spelet.
Rollpersoner blir belönade med poäng som de kan lägga på förmågor som gudarna gör valbara eller som fås genom andra medel.
Varje punkt i nedan förmågan kostar alltså ett poäng.

Jag behöver all möjlig feedback, som vilken känsla layouten ger, känns den tydlig, inspirerande att välja högra nivåer, tydlig att läsa, förstår man vad den kan användas till osv. Hur skulle ni gissa att man navigerar i trädet som presenteras?

Nu så är det samma ikon på alla nivåer men jag tänker att det ska vara olika för det som är saker man kan göra och vad som bara är uppgraderingar.

(1 P är 1 Power, naturligt så genererar en kropp några sådana per dygn men de kan ges av gudarna eller tas från föremål som är laddade.)

Bestowed Ability Projection.jpg
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Ser snyggt ut. Jag skulle nog göra avståndet mellan brödtexten och rutkanten någon millimeter längre bara. Framförallt vid "5000 km" kommer den väldigt nära.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Ser snyggt ut. Jag skulle nog göra avståndet mellan brödtexten och rutkanten någon millimeter längre bara. Framförallt vid "5000 km" kommer den väldigt nära.
Tackar, är rätt nöjd även om det en tidig version.
Helt klart att avstånden måste fixas till, har inte bestämt än hur jag ska utnytja sidmarginalerna eller om sidan ska ta upp större del.

Vad tror du om själva presentationen av de olika nivåerna? Är det tydligt eller blir det rörigt?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag ställer en fråga så får du utifrån det se om jag förstått det rätt.

Jag utgår ifrån att jag ska följa linjerna och att varje linje koppla ihop en punkt med en annan. Vid användning av förmågan utgår jag ifrån att jag kikar vilka nods jag har upplåsta och gör en kombination av dessa utifrån önskad effekt.

Om jag förstått det rätt var det väldigt tydligt och enkelt att läsa av.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Jag ställer en fråga så får du utifrån det se om jag förstått det rätt.

Jag utgår ifrån att jag ska följa linjerna och att varje linje koppla ihop en punkt med en annan. Vid användning av förmågan utgår jag ifrån att jag kikar vilka nods jag har upplåsta och gör en kombination av dessa utifrån önskad effekt.

Om jag förstått det rätt var det väldigt tydligt och enkelt att läsa av.
Stämmer bra det, har dock inte löst helt hur man anger vad som är upplåst på rollformuläret.
Jag tänker att man skriver ner högsta effekt, targets, range och size. i en tabell.
När man låser upp mer så ändrar man motsvarande på rollformuläret.
Det känns dock inte helt optimalt och olika förmågor har olika parametrar som man kan låsa upp.

Kanske går att ha någon form av bokstav och eller siffra som man kan skriva ner.
T.ex. av varje egen linja har en bokstav som efteråt anger med en siffra hur långt ner man låst upp.
T.ex. A3, T2, R4
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Ser riktigt bra ut tycker jag! Kanske lite kort avstånd till marginaler som nån påpekat, men inget som mina (otränade) ögon direkt stör sig på.

Angående hur detta ska funka till rollformuläret:
Varför inte printa ut och kryssa i det man låst upp?
Kanske i ett mindre format om det känns motiverat.
Eller, hur många förmågor har en RP?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Kan du ta bort den vita bakgrunden? Känner att den sabbar sidan, lite som att ha en 2d-animerad karaktär i en live action-film.

Du kanske måste öka svärtan något på brödtexten om du gör det.

Jag hade kanske testat med att öka radavståndet med en punkt också.

Den blå färgen passar väldigt bra med tonen på bakgrunden.

---

Tabellen är lätt att förstå, när jag väl läst sista paragrafen, men jag hade nog kanske slängt i grafen vad man automatiskt får vid den första nivån, istället för att beskriva det i löpande text. För om jag kan bara välja ett mål som är max en kilometer bort (istället för två individer fem kilometer bort), vad kan jag då projicera, eftersom första punkten till vänster (abstrakt tanke) - om det följer samma tanke som de två andra kolumnerna - måste jag öka nivån för att uppnå.

Sedan, rent speldesignmässigt, så är detta ett helvete att använda under spel. Säg att du har fyra rollpersoner med fem besvärjelser var - det innebär att spelarna måste ha totalt 20 sidor var med tabeller. Jag hade hellre designat någonting mer abstrakt nivåer för alla besvärjelser och sedan ge förslag på vad detta kan innebära.
 
Last edited:

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Ser riktigt bra ut tycker jag! Kanske lite kort avstånd till marginaler som nån påpekat, men inget som mina (otränade) ögon direkt stör sig på.

Angående hur detta ska funka till rollformuläret:
Varför inte printa ut och kryssa i det man låst upp?
Kanske i ett mindre format om det känns motiverat.
Eller, hur många förmågor har en RP?
Lite oklart men kanske 4-6 stycken, det beror lite på hur man vill skapa sin RP. Om man vill djupdyka i en förmåga eller ha bredd. Vissa kommer ge mer passiva bonusar.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Att fixa en liten cirkel bredvid den nivå man låst upp som man bara kan kryssa eller fylla i kanske?
Just detta är utkast från regelboken men ska kolla om det går att få plats men något sådant, man kommer kunna ha flera förmågor och massor att välja mellan.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Kan du ta bort den vita bakgrunden? Känner att den sabbar sidan, lite som att ha en 2d-animerad karaktär i en live action-film.

Du kanske måste öka svärta något om du gör det.

Jag hade kanske testat med att öka radavståndet med en punkt också.

Den blå färgen passar väldigt bra med tonen på bakgrunden.

---

Tabellen är lätt att förstå, när jag väl läst sista paragrafen, men jag hade nog kanske slängt i grafen vad man automatiskt får vid den första nivån, istället för att beskriva det i löpande text. För om jag kan bara välja ett mål som är max en kilometer bort (istället för två individer fem kilometer bort), vad kan jag då projicera, eftersom första punkten till vänster (abstrakt tanke) - om det följer samma tanke som de två andra kolumnerna - måste jag öka nivån för att uppnå.

Sedan, rent speldesignmässigt, så är detta ett helvete att använda under spel. Säg att du har fyra rollpersoner med fem besvärjelser var - det innebär att spelarna måste ha totalt 20 sidor var med tabeller. Jag hade hellre designat någonting mer abstrakt nivåer för alla besvärjelser och sedan ge förslag på vad detta kan innebära.
Jag kan testa, la dit den för att ge mer kontrast. Men kan ju också ändra bakgrunden till att vara ljusare.
Ska kolla vilket radavstånd och fontstorlek som passar bäst.

Först hade jag allt rött vilket såg coolt ut men gav inte den känsla jag vill ha, för mycket demoniskt typ. Blått funkade bättre och den röda flaggar i hörnet gör att det inte bara är blått.

---

Ja det är bättre att ha startnivåerna i samma träd så slipper man leta i texten. Det är inte konsekventnu då själva effekten har en start nod dvs. "Project thought".

Mitt mål är att man bara ska kunna snabbt läsa av den högsta nivån på rollformuläret för de förmågor man har. Så de här sidorna med hela trädet används bara när man höjer förmågan. Så det är en utmaning att få till på ett hanterbart sätt för spelarna och spelledaren. Kan vara så att det är svårt att få till bra och att förmågorna inte ska vara lika flexibla som jag har här.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Men kan ju också ändra bakgrunden till att vara ljusare.
Jag tror att det bara är några av de fläckar som finns under texten som du behöver göra ljusare, därav min kommentar om att öka svärtan på brödtexten.

Mitt mål är att man bara ska kunna snabbt läsa av den högsta nivån på rollformuläret för de förmågor man har. Så de här sidorna med hela trädet används bara när man höjer förmågan. Så det är en utmaning att få till på ett hanterbart sätt för spelarna och spelledaren. Kan vara så att det är svårt att få till bra och att förmågorna inte ska vara lika flexibla som jag har här.
Ah, jag missförstod. Trodde att man kunde köpa högre nivåer under spel (kraftfullare besvärjelser). Då är det mycket snyggare lösning som du har.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Jag tror att det bara är några av de fläckar som finns under texten som du behöver göra ljusare, därav min kommentar om att öka svärtan på brödtexten.


Ah, jag missförstod. Trodde att man kunde köpa högre nivåer under spel (kraftfullare besvärjelser). Då är det mycket snyggare lösning som du har.
Ah okej, nu så är det här en gratis bakgrund jag hittat så behöver fixa en ny sen. Men detta är typ det jag vill ha.

;) Du förstod nog rätt, man ska kunna köpa högre nivåer under spelet (i alla fall mellan sessioner när man får en level upp). Den främsta belöningen till spelarna för att göra saker är att gudarna belönar dem med högre nivåer i förmågor. Istället för XP så får man X antal poäng att höja med. Tillslut så kan spelarna bli gudar själva. Målet är att reglerna ska funka från att du börjar som en obetydlig dödlig till att du blir en gud själv men massa dyrkare som göder dig med kraft.
 
Last edited:
Top