Nekromanti Bestiarum

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Nu när jag skrev om Havremoppen insåg jag ju att jag var tvungen att knåpa ihop en liten häst. Och när man väl har börjat... Ja, ni vet hur det är.

Ambriskt Fullblod


Diskret 7 Kvick 15 Listig 10
Stark 13 Träffsäker 10 Vaksam 11
Viljestark 9 Övertygande 5
Särdrag: Robust II, Snabbfotad
Förmågor: Järnnäve I
Om hästen
Ambriskt fullblod är en fin häst med lång avel bakom sig. Den är snabb och lät att ha att göra med. En klassisk ridhäst. De olika stammarna har ganska varierande färger, oftast fux eller skäck. Det finns dock vissa av barbarernas variant på fullbloden som är black, som är lite avvikande. Men de mest klassiska av Fullbloden måste vara den Kungliga Cremellon. Drottningen själv har en stor stam som räddats från hemlandet. Dessa hästar märker ut sig med sin avvikande färg av gulvit, en vit färg med nästan guldnyanser och blåa ögon. Vissa av dessa är även Isabell i färgen, men de avlas hårt på att helt eliminera Isabell ur Cremellon. Det är stora straff på att på nått sätt äga, eller köpa en Cremello utan rätta tillstånd.

Ambrisk Stridsvalack

Diskret 5 Kvick 13 Listig 10
Stark 15 Träffsäker 10 Vaksam 11
Viljestark 9 Övertygande 5
Särdrag: Robust II, Snabbfotad
Förmågor: Järnnäve II, Akrobatik I
Om hästen
Den Ambriska Stridsvalacken är en häst som avlats ur det Ambriska Fullblodet, men istället för att vara snabb och lätthanterlig så har den avlats för att vara stark och vildsint i strid. En mycket kvick häst som när den väl accepterat sin ryttare aldrig sviker. Men den första tiden är väldigt jobbig. Det är inte alltid som det är just valacker som blir stridshästarna, men det är oftast de som är större och därför är de favoriserade. Men ston är också väldigt väl anpassade för detta. Hingstar är på tok för vilda att använda i strid. I övrigt påminner dessa mycket om de Ambriska Fullbloden i färg och utseende. En Stridsvalack som även råkar vara Isabell eller Gulvit är en riktigt dyr häst.

Stäpponny


Diskret 7 Kvick 10 Listig 13
Stark 11 Träffsäker 9 Vaksam 10
Viljestark 15 Övertygande 5
Särdrag: Robust I, Snabbfotad
Förmågor: Järnnäve II, Bärsärk I
Om hästen
Den stäpponnyn som Saar-Khan och Varakko använder är en ganska liten häst. Men i gengäld är den väldigt tålig. Den är väldigt lite domesticerad och är väldigt vild till sinnet. Det som utmärker den är dess stående man och dess tigrerade päls, kallad Brindle. Ett ovanligt men framstående fenomen på Stäpponnyn är att vissa hingstar får väldigt långa hingsttänder och kan när de blir några år gamla nästan likna betar. Ungefär en av 20 hingstar får detta. Dessa hingstar får Särdraget Naturligt Vapen I.

Arbetshäst

Diskret 5 Kvick 7 Listig 9
Stark 18 Träffsäker 10 Vaksam 10
Viljestark 13 Övertygande 5
Särdrag: Robust III
Förmågor: Exceptionellt Stark III Järnnäve I
Om hästen
Arbetshästen är ett samlingsnamn på många olika hästar. Beretisk Draghäst, Ambrisk Kallblod och Baiga. Det dessa hästar har avlats för är att vara stora och starka. Men samtidgt väldigt sävliga att ha att göra med just med tanke på deras stora styrka. Beretisk Draghäst och Ambriskt Kallblod är väldigt lika varandra, det som skiljer dem åt är att Beretiern oftast är en fux med vita strumpor. Medans det Ambriska Kallblodet är en skäck. Det är dock stor skillnad på Baigan. Den kallas just detta eftersom den är väldigt stor och lurvig. Färgen är oftast en ganska ovanlig Silversvart med rejält hovskägg.

Extra om hästarna
Det man bör tänka på är att det är ganska stor skillnad mellan ston, hingstar och valacker. Ston och Valacker fungerar ganska bra som jag skrivit dem just nu. Om man väljer att rida en hingst vilket inte är så vanligt, så bör man fundera på att flytta några poäng från Kvick till Stark och kanske även lägga till, eller öka, Bärsärkagång. Hästar är väldigt lunga och snälla djur, men när de blir rädda så skenar dessa och kan vara mycket farliga. Detta symboliserar jag med Förmågan Bärsärk. En person med Ryttarkonst Novis kan även använda hästens förmågor om det skulle behövas, som att den Ambriska Stridsvalacken kan använda Akrobatik för att ta sig ur en strid. Tips är att kolla in Ridkonst på Wikipedia och kolla vilket ursprung den har. En Kapriol är en fantastisk manöver som kommer överaska många motståndare i en strid.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Och nu när jag ändå skrev om havremopparna, så måste jag skriva om det djur som står mig närmast hjärtat. Nämligen hundarna. Eftersom hundar har en lång tradition tillsammans med människan så finns det oj-oj-jösses många hundraser. Men jag tänkte skriva några som jag gillar, översatt till fantasy då.

Boskapshund


Diskret 10 Kvick 11 Listig 10
Stark 13 Träffsäker 7 Vaksam 15
Viljestark 9 Övertygande 5
Särdrag: Naturligt Vapen I, Snabbfotad
Förmågor: Lönnstöt I, Stryparkonst I, Akrobatik I, Järnnäve I
Om hunden
Boskapshundarna finns i många olika raser. Från Ambrierna kommer Slakthunden, en ganska stor Black and Tan färgad hund, med starka vaktinstinkter och vallning av boskap. Den var framförallt avlad för skydda en flock nötkreatur på väg till slakten, tillsammans med ägaren och dess betalning från slakterierna. Det är en vänlig och trogen hund som inte tvekar att skydda sin herre. Barbarerna har två varianter på samma sorts hund, den ena kallas Ravenner och är en boskapshund som ska skydda får som betar hela sommrarna uppe i bergen mot Baigorer och Jakaarer. Därför släpps oftast det ut två eller tre sånna hundar tillsammans med flocken under betessäsongen och hämtar in dem när det börjar bli höst. Dessa hundar är väldigt stora med lång vit päls, som till en viss del påminner om de får de vaktar.
Den andra är den jakaarlika Maraulven. Den kallas för Maraulven eftersom den framförallt vaktar boskap mot ulvar och maror. Även Maraulven är en ganska stor hund, men med ihoprullad svans, ett väldigt upprätt huvud med en vit mask i kontrast mot den övrigt ganska mörka pälsen. Det är ganska vanligt att både Slakthunden och Maraulven används till rena vaktbehov av familjer och individer. Detta lämpar sig väl eftersom de är väldigt lugna och trogna sina ägare.
Maraulven är lite speciell däremot, eftersom den nästan aldrig skäller, utan snarare ligger och sover undangömd någonstans. Till sin hjälp att vakta har barbarerna avlat fram en väldigt liten hund som istället skäller väldigt mycket på inkräktare. Denna hund kallas Porthund och väger bara runt 7 kilo och har ganska lång ljus päls. När Maraulven hör dess skall så vaknar den och går och undersöker. Värt att poängtera är att både Slakthunden och Maraulven släpper oftas in inkräktarna men förhindrar dessa att sedan gå, detta för att de ska kunna fånga inkräktarna istället för att skrämma bort dem. Ravennerna däremot är väldigt ensliga hundar och passar sällan särskilt bra som familjehund.

Stridsdog


Diskret 10 Kvick 13 Listig 10
Stark 15 Träffsäker 7 Vaksam 11
Viljestark 9 Övertygande 5
Särdrag: Naturligt Vapen II, Rustning I
Förmågor: Stryparkonst I, Bärsärk II, Järnnäve I
Om hunden
Stridsdoggar har används länge av både Ambrier och Barbarer. Det sägs att Slakthunden kommer från en av dessa förhistoriska stridsdoggar redan när Alberetor grundades. Det som kännetecknar stridsdoggar är att de är väldigt lugna och timida tills det är dags för att slåss. Då blir det väldigt vildsinta och farliga. Ambriernas främsta Stridsdogg kallas Robustus. Dessa stora hundar väger ofta upp emot 80 kilo med korta stående öron. Deras korta päls är oftast tigrerade, varpå Brindle är den vanligaste. De har en svart mask och en stor vit fläck på bröstet som används för att visa hur duktig den har varit i strid. Desto rödare den vita fläcken är, desto bättre har hunden gjort ifrån sig. Dess stora hängande läppar hjälper till att få blodet från motståndarna att rinna över dess vita bröstkorg. Robustus är en väldigt trevlig och lugn hund, tills den blir retad eller beordrad att anfalla. Den är väldigt lättlärd och trogen sin ägare, men har en mycket snävare sorts vaktinstinkt om man jämför med boskapshundarna. Robustus släpper inte in någon obehörig utan strid, vilket vissa ägare uppskattar.
Barbariska klanerna har också många egna stridsdoggar. Men eftersom Barbarernas sätt att strida på är lite annorlunda så ser även deras hundar annorlunda ut. De är oftast långhåriga och mer lika sina vilda kusiner, Jakaarerna, om än mycket större. Oftast kallas de bara Stridsulvar eftersom de liknar just ulvar, vissa klaner har dock börjat få fram lite olika färger på dessa. En färg som börjar bli vanlig är istället för den gråa färgen ulvarna har så får Stridsulvarna en mer rödaktig färg med vita inslag, påminner lite om en räv. De är väldigt lika i sinnet som Robustus.
Robustus och till viss del även Stridsulvarna kläs inför stora strider i egna rustningar. De blir sällan lika välskyddande som människornas men hjälper ändå en hel del. Räkna dem som en lätt rustning, och ofta Smidig om ägaren är lite rikare.

Jakthund


Diskret 13 Kvick 10 Listig 10
Stark 11 Träffsäker 7 Vaksam 15
Viljestark 9 Övertygande 5
Särdrag: Naturligt Vapen, Snabbfotad
Förmågor: Lönnstöt II, Stryparkonst I, Akrobatik I, Järnnäve I
Om hunden
Det finns många fina jakthundar, och framförallt adeln hos både Ambrier och Barbarer har avlat fram många. Detta eftersom jakten setts som väldigt fin och de i hög rang får jaga det fina viltet. Den Ambriska varianten är en ganska snabb men ändå robust jägare på nästan 40kg. Den är nästan helt vit till färgen och används till både vildsvin och till större hjortdjur. Den kallas många gånger som Hovhund eftersom den först togs fram där. Till sinnet är den ganska energisk men med nästan ingen vaktinstinkt, utan istället en mycket större jaktinstinkt. Den är tämligen värdelös att använda som vakthund, men går att dressera till att attackera på kommando.
Barbarernas jakthund kallas Lindarosk Jakthund och är mycket stor. Den är nästan en meter i mankhöjd men ganska slankt byggd vilket gör att dess vikt är runt 60kg. Den har avlats hårt under en mycket lång tid och har nu för tiden en mycket annorlunda färg, nämligen en kort päls med gyllene färg och svarta fläckar. Den sägs ska likna pälsen på ett kattdjur som levt i Davokar då Lindaros var ungt. Det är hårda straff om annat än bararernas hövdingalinjer har dessa hundar, de andra får nöja sig med liknande hundar fast långhåriga. Dessa brukar finnas i de flesta färger.

Mer om hundarna
Som ni kanske märker har de både Lönnstöt och Stryparkonst. Och det kan ju te sig lite konstigt när det handlar om hundar. Men det har med att göra hur hundar och vargar faktiskt jagar och slåss. Det är väldigt vanligt att hundar och vargar anfaller i flock, tar det svagaste bytet och hugger in. De som får tag på bytet försöker oftast skada det svårt eller förhindra det från att fly. Därför har de Lönnstöt, när de omringar ett byte eller offer, så anfaller de i Övertag med Lönnstöt. Detta gör att en enskild hund eller varg inte är så farlig, medans i flock blir de en formidabel motstånderade då de kan övermanna sina fiender.
Styparkonst då? Jo, om det bara är en mot en så brukar vargar och hundar bita fast ordentligt och sedan hålla kvar. För att sedan kasta med hela kroppen för att göra så stor skada som möjligt. Och det är detta jag försöker symbolisera med att ge hundarna Stryparkonst, genom att de hoppar på sitt offer och gör kontinuelig skada tills dess att du får av dem. Dessutom skyddar inte rustning då. Använder ni mina hundar, så försök att beskriva att de kastar sig fram. Tar ett stadigt bett och börjar kasta med hela kroppen så att det sliter i köttet. Jag tänker mig även att det inte är Listig <- Listig som passar bra här, utan kör istället på Stark <-Stark.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Bra skrivet! Men den svartalfiska rid-doggen*, då? :)

*Även kallade Ryttar-jyckar, Ridar-rackor eller Rittulvar. Kär best har många namn.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
En liten fråga:
Vad tycker ni om hur jag hanterar reglerna för hundarna med Strypkonst och Lönnstöt?
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Haha Paal, Ridar-rackor var banne mig ett mycket svartalfiskt namn! :)

Gillar tillämpningen av reglerna, man kan ju byta namn på Stryparkonst men behålla mekaniken om man vill att det ska kännas mer "hundskt". Stridhundar är inte alls otroligt att jag lånar för min hemkampanj, tack och bock.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Gillar djuren tokmycket. Kommer absolut att använda dem när jag spelleder.
Och där knep hundskt platsen som årets hittills bästa ord.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Suttit och funderat igen, som jag brukar göra. Vilka fler djur finns det i Symbaroum? Då har jag främst tittat runt på den senaste megafaunan som vi har haft, nämligen den under istiden. Där finns det massor med härliga djur som lätt skulle kunna leva i Davokars djup.



Det finns mycket coola saker där. Men behöver inte begränsa sig till Mamutar direkt. Här har vi en variant på Sabeltandad tiger som lätt kunde vistas uppe i Ravennerna:



Eller varför inte kortnosig björn? Vanliga brunbjörnens onda tvillingbror.



Eller tänk er de här som strövar på de stora slätterna till väst:


Eller några av mina personliga favoriter.

Titanis:


Tänk er bli jagade av den i högt gräs? Vem behöver Jurassic Park? I filmen 10.000BC blir de jagade av några sånna.

Eller saker som de vackra "Terror Pigs":

Urornen kan slänga sig i väggen ;)

Den senaste megafaunan var galen. Det fanns till och med sabeltandade laxar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Oncorhynchus_rastrosus
 

Nilsiker

Veteran
Joined
11 Oct 2016
Messages
5
Jag var rätt säker på att det fanns ett litet forumbestiarium någonstans, så tänkte bidra lite! Jag har knåpat ihop en liten fanmodul som jag kallar Skogar & slätter som jag tycker platsar här. Jag reserverar mig för obalans, ofullständig headcanon samt att diverse feltrycksnissar säkert har varit framme. Innehållet i nuläget består av 4 spongier (svampvarelser) och 4 vedfolk (härskomst något omtvistat).

LÄNK: https://dl.dropboxusercontent.com/u/33120769/rollspel.nu/Skogar & slätter.pdf

Förhandsvisning


EDIT: länkade till imgur ist.f. forumbilaga
 
Top