Behållare och belastning

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
I vanliga rollspel där man spelar äventyrare brukar det finnas regler för hur mycket man orkar bära.

Det brukar också finnas en utrustningslista där det brukar finnas med praktiska behållare för att bära runt på saker, som säckar, väskor och ryggsäckar.

Vad som däremot inte alltid finns är regler som förklarar varför det är bättre att stoppa sina saker i en ryggsäck än att bara bära runt dem på det sätt man annars bär runt dem på.

Vad har ni sett för lösningar på detta, och vad skulle ni vilja se för lösning?
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
172
När vi lirar DCC så kör vi med den enkla husregeln att du kan bära din STR normaltunga prylar. Vissa saker räknas som småprylar och tar upp 1/4. Exempelvis elixir, måltider osv.

Ryggsäckar ger dig exempelvis +6 i "bärförmåga" Säckar +10 och Axelremsväskor ger +3. Sen tar det olika lång tid att plocka upp grejer. Ryggsäckar tar en Action, Säckar två Actions medan Axelremsväskan tar bara en Movement.

Sen måste man givetvis skriva vilka prylar som ligger var ifall man exempelvis skulle tappa sin säck.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Det jag har sett i olika nyare OSR-/NSR-spel är att man har slots av olika slag:
2 slots i händer.
Ett mindre antal slots på kropp – dessa är lättillgängliga i strid och liknande.
Ett större antal slots i ryggsäck eller säck – dessa är svårare att nå.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Kommer inte ihåg vilket spel det var som gav ryggsäcken negativ vikt.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Wat
Hur bär folk runt på saker utan ryggsäck?

Hade mina spelare listat 25 prylar i sin utrustning, men ingen väska, hade de inte längre haft 25 prylar.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Vad har ni sett för lösningar på detta, och vad skulle ni vilja se för lösning?
Ryggsäck?

En fyrhjulig vagn dragen av en eller två hästar. Förutom proviant, pilar och campingutrustningen så finns en stor ekkoffert med kraftiga järnbeslag, insidan är belagd med ett nät av kregora och locket är låst med ett specialtillverkat (-70) lås.

Har ni aldrig äventyrat förut?
//EvilSpook
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Tråden ligger i rollspelsmakande, eftersom jag ville ha exempel på regler som hanterar ryggsäckar. Jag behöver inte tips på hur rollpersonerna kan göra för att transportera saker. :)
Min lösning var seriöst menad, eftersom jag tycker att det är mycket enklare att visualisera saker som hänger i bältet, får plats i en axelväska etc. Men ännu mer seriöst så finns det redan regler för detta IRL. En ryggsäck rymmer mellan 20-60l. För enkelhet skull kan man anta att saker i snitt väger 0.5kg/l. Dock, du orkar inte bära mer än 20-30kg om du ska knalla runt och äventyra.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
Var i ryggsäcken har man sen.
Sitt dyrkset, skrivschatull, extra stämplar, sockor, sametshosor, silkesskjortel, bryne extra kniv, husegeråd facklor, rep, änterhake filt
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Tråden ligger i rollspelsmakande, eftersom jag ville ha exempel på regler som hanterar ryggsäckar. Jag behöver inte tips på hur rollpersonerna kan göra för att transportera saker. :)
Jag tycker nog att det som diskuteras har ganska stor relevans. Om man tänker sig ryggsäckar i modern mening så känns det naturligt att ha någon sorts separata slots. Om det är mer axelväska eller knyte så kanske de inte innehåller separata föremål utan mer småsaker, mynt och portioner
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Om man räknar bärförmåga i antalet föremål, som i många OSR-spel, Ensamma Vargen/Fighting Fantasy och (gissar jag) gamla D&D-versioner, är det rimligt att en ryggsäck eller annan väska ger fler slots att fylla.

Om man räknar bärförmåga i kilo känns det rimligt att ryggsäcken inte påverkar bärförmågan alls. Men när man räknar i kilo har man valt en ganska låg abstraktionsnivå, så då kanske man kan behöva redogöra för var man bär sina prylar också? I så fall är ju en väska användbar som svar på den frågan. Mycket riktigt, i DoD91, där kilo användes för första gången, finns (såvitt jag kan se) inga ryggsäckar eller andra väskor längre i utrustningslistorna.

Om man räknar bärförmåga i abstrakta belastningspoäng (BEP), som i DoD2-3, är det rimligt att ryggsäcken faktiskt utökar bärförmågan, precis som i fallet när man räknar slots. Det är ju lättare att bära saker om de är ordentligt nedpackade. Men kanske att skillnaden mellan vad ryggsäcken kostar och vad den ger inte är så stor som i DoD3: snarare än att den väger runt 1 BEP och ger 4-5 nya kan den kanske väga 2-3 och ge 4-6?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Om man räknar bärförmåga i antalet föremål, som i många OSR-spel, Ensamma Vargen/Fighting Fantasy och (gissar jag) gamla D&D-versioner, är det rimligt att en ryggsäck eller annan väska ger fler slots att fylla.
Det här beror ju helt på upplägg. Om man tex inte har ryggsäck utan enklare (historiskt inspirerade) väskor tillsammans med ett grovskaligt utrustningssystem som i Ensamma Vargen så är det nog inte rimligt att en liten väska skall innehålla några slots. Du kan inte lägga ett svärd i ett knyte ..
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Min föredragna lösning är numera att man automatiskt har all packning i någon form av ryggsäck, och att den rymmer en rimlig (men hyfsat odefinierad) mängd föremål.
 
Top