Befolkningstillväxt i en Sci-fi setting?

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hej och hoppas alla har en trevlig sommar! Jag behöver lite hjälp till den kampanj jag nu är SL i och då jag är riktigt dålig på matematik så frågar jag här där jag vet att det finns experter inom alla möjliga olika områden. Det är säkert så att min fråga kanske inte heller är vidare svår för dem som inte är blinda när det gäller allt som har med siffror att göra men jag klarar inte av att räkna ut ett bra svar.

I kampanjen jag nu leder så försvann 300 miljoner människor för 300 år sedan och isolerade sig i en del av rymden med några dussin stjärnsystem som alla har planeter med riktigt bra förutsättningar för kolonisering. Dessa 300 miljoner människor har teknologi och alla andra förutsättningar för att kunna utföra snabba koloniseringar av så många system av de tillgängliga de vill och de har inga problem med att producera varken verktyg, mat, medicin eller andra viktiga saker. De har helt enkelt vad de behöver för att klara sig och föröka sig. Regimen de lever under är stabil men auktoritär med en nationell inriktning på att det är viktigt att få många barn och belönar därmed sina medborgare som får flest barn.

Efter 300 år, hur många människor är det rimligt att de från början 300 miljoner människorna blivit? Är tacksam för alla svar och fråga gärna om det är någon variabel ni undrar över!

Med vänlig hälsning, Minimoni
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Jag får drygt 10 miljarder med enkla antaganden (3 barn per kvinna, 25 år mellan generationer, 90% får egna barn). Om vi tänker trovärdig scifi så verkar det ju orimligt att de inte har botat ålder om de är avancerade nog att kolonisera rymden, och med det antagandet blir de ju såklart betydligt fler.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Om man tittar på historisk tillväxt, så var antalet människor på Jorden omkring 600 miljoner år 1700.
År 2000 så hade vi blivit drygt 6 miljarder. Så 10x fler på 300 år.
Det är ju mängder av parametrar som spelar in, så allting mellan 5-faldig ökning av befolkningen till 20-faldig ökning är fullt rimliga.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag får drygt 10 miljarder med enkla antaganden (3 barn per kvinna, 25 år mellan generationer, 90% får egna barn). Om vi tänker trovärdig scifi så verkar det ju orimligt att de inte har botat ålder om de är avancerade nog att kolonisera rymden, och med det antagandet blir de ju såklart betydligt fler.
Min tanke är att människor lever ungefär 150 år och därmed bör en person i 40 års åldern fortfarande se ut som en 20 åring. Det vill säga att en kvinna i min setting bör vara fertil ungefär dubbelt så länge som idag.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Om man tittar på historisk tillväxt, så var antalet människor på Jorden omkring 600 miljoner år 1700.
År 2000 så hade vi blivit drygt 6 miljarder. Så 10x fler på 300 år.
Det är ju mängder av parametrar som spelar in, så allting mellan 5-faldig ökning av befolkningen till 20-faldig ökning är fullt rimliga.
Ja, jordens befolkningsutveckling är jag relativt bekant med som historiker. Men som du säger så är nog en betydligt större och snabbare befolkningsökning mer passande i min setting då spädbarnsdödlighet är nära noll procent och sjukdomar nästan utrotade.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Om man tittar på historisk tillväxt, så var antalet människor på Jorden omkring 600 miljoner år 1700.
År 2000 så hade vi blivit drygt 6 miljarder. Så 10x fler på 300 år.
Det är ju mängder av parametrar som spelar in, så allting mellan 5-faldig ökning av befolkningen till 20-faldig ökning är fullt rimliga.
Men under 200 år av den tidsperioden så hade man relativt primitivt jordbruk och sjukvård.

Om vi tänker oss en värld som har gått "full catholic", har haft teknologi som är mer avancerad än oss, massivt utrymme att sprida ut sig på och inte hållt på att massmörda varandra varje generation... Maxvärdet på en realistisk befolkningsökning (där mat/ytrymme inte är en begränsande faktor) ligger snarare på cirka 15000 miljarder. Dvs cirka 90% av befolkningen gifter sig vid 25 och mellan 25 och 45 så får de i snitt 7 barn och detta pågår i 300 år.

P.S: Du bör istället tänka så här. Varje planet har troligtvis maxbefolkats på ungefär 100-150 år, och sedan har de spenderat rejäla resurser på rymdkolonisera i en långsammare takt. Så beroende på filosofi, teknologi osv så bör varje planet ha runt 3-10 miljarder om det är en jordlik planet plus mellan kanske 100,000 och 1-2 miljarder som bor i habitats (per solsystem) där de rikaste solsystemen har större rymdbaserad befolkning.
 
Last edited:

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
119
Hur benägna är folk att skaffa barn i settingen är väll den stora frågan. Jämför Sverige med låg spädbarnsdödlighbet och bra sjukvård med någon av de fattigare centralafrikanska länderna. Deras befolkningstillväxt är högre än våran för att folk skaffar helt enkelt fler barn. Trenden har ju varit globalt de senaste 100 åren att när levnadsstandaren går upp så går befolkningstillväxten ner. Oavset om vi talar om Sverige, Iran eller Indonesien.
Ett längre liv behöver för övrigt inte betyda att klimakteriet händer senare, så om det inte är något man försöker motverka på medicinsk väg så borde väll de flesta kvinnor nå det stadiet kring 50-års ålder.


Om du tycker att det borde finnas någon anledning till att folk borde skaffa sig fler barn i framtiden så är det bara att låta befolkningstillväxten vara hög. Du kan helt enkelt höfta till det lite med vad du tycker är rimligt. Både 400 miljoner och 4 miljarder individer känns som helt rimliga siffror.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Men under 200 år av den tidsperioden så hade man relativt primitivt jordbruk och sjukvård.

Om vi tänker oss en värld som har gått "full catholic", har haft teknologi som är mer avancerad än oss, massivt utrymme att sprida ut sig på och inte hållt på att massmörda varandra varje generation... Maxvärdet på en realistisk befolkningsökning (där mat/ytrymme inte är en begränsande faktor) ligger snarare på cirka 15000 miljarder. Dvs cirka 90% av befolkningen gifter sig vid 25 och mellan 25 och 45 så får de i snitt 7 barn och detta pågår i 300 år.

P.S: Du bör istället tänka så här. Varje planet har troligtvis maxbefolkats på ungefär 100-150 år, och sedan har de spenderat rejäla resurser på rymdkolonisera i en långsammare takt. Så beroende på filosofi, teknologi osv så bör varje planet ha runt 3-10 miljarder om det är en jordlik planet plus mellan kanske 100,000 och 1-2 miljarder som bor i habitats (per solsystem) där de rikaste solsystemen har större rymdbaserad befolkning.
Ja, det låter som en vettig utgångspunkt! Kommer definitivt ha med mycket av det här i bakhuvudet när jag väl skall presentera just den här delen av settingen för spelarna.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hur benägna är folk att skaffa barn i settingen är väll den stora frågan. Jämför Sverige med låg spädbarnsdödlighbet och bra sjukvård med någon av de fattigare centralafrikanska länderna. Deras befolkningstillväxt är högre än våran för att folk skaffar helt enkelt fler barn. Trenden har ju varit globalt de senaste 100 åren att när levnadsstandaren går upp så går befolkningstillväxten ner. Oavset om vi talar om Sverige, Iran eller Indonesien.
Ett längre liv behöver för övrigt inte betyda att klimakteriet händer senare, så om det inte är något man försöker motverka på medicinsk väg så borde väll de flesta kvinnor nå det stadiet kring 50-års ålder.


Om du tycker att det borde finnas någon anledning till att folk borde skaffa sig fler barn i framtiden så är det bara att låta befolkningstillväxten vara hög. Du kan helt enkelt höfta till det lite med vad du tycker är rimligt. Både 400 miljoner och 4 miljarder individer känns som helt rimliga siffror.
Just den delen av mänskligheten som jag behandlar under den här diskussionen lever under en militärdiktatur med väldigt avancerad tech som man delvis utvecklat från icke mänskliga källor som varit och är okända för resten av mänskligheten. När resten av mänskligheten gått åt en mer egalitär riktning så har den isolerade grenen vi talar om här gått full nationalism med barnafödande och att leva för nationen som ledord. Militärdiktaturen har just tack vare sin teknologiska nivå kunnat ge sin befolkning en lyx som inte bara är jämförbar med resten av mänskligheten utan faktiskt på många plan är betydligt mer avancerad. Just skillnaderna spelar ingen större roll i settingen just nu då den isolerade delen är nöjd med att resten av mänskligheten inte vet om deras existens samt att endast de med mest makt i militärdiktaturen vet om att det ens finns fler mänskliga fraktioner. Den vanliga invånaren älskar sina militära ledare och vet bara om en sanning och den ”sanningen” har hittills givit dem en mer än bekväm livsstil även om alla drillas militärt och att de flesta kvinnor vill vara familjens ankare. Tänk lite som Tredje riket i ”The Man in The High Castle” fast på steroider och en dos Nord-Korea på det.

Poängen är självklart att de olika mänskliga fraktionerna skall få reda på varandras existens och detta kommer då fungera som en katalysator till stora händelser som jag ännu inte riktigt bestämt, men dessa händelser är ännu inte viktiga för kampanjen då det troligtvis är långt kvar innan rp upptäcker att en hel mänsklig civilisation gömt sig bland stjärnorna. Samtidigt finns det hot av icke mänsklig natur och det är där fokus för kampanjen ligger nu då rp börjar upptäcka tecken på att mänskligheten kanske inte är ensam i den stora galaxen. Rp tillhör en av de mänskliga fraktioner som inte är den isolerade och har i olika grad en betydligt mer demokratisk och individ-anpassad syn på hur samhället skall styras.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Om du tycker att det borde finnas någon anledning till att folk borde skaffa sig fler barn i framtiden så är det bara att låta befolkningstillväxten vara hög. Du kan helt enkelt höfta till det lite med vad du tycker är rimligt. Både 400 miljoner och 4 miljarder individer känns som helt rimliga siffror.
Om vi har noll spädbarnsdödlighet, obegränsat med utrymme för expansion, mer än modern medicinsk teknologi, samt en auktoritär regim som försöker att få folk att föröka sig så mycket som möjligt så känns fyra miljarder i den undre gränsen för vad som är rimligt. Mina tio miljarder upp till till @Cybots flertalet biljoner känns mer rimliga, kan jag tycka. Beror ju på hur auktoritära och hur effektiva regimerna är på att uppmuntra till höga födslotal, såklart. Mao försökte ju att få kineser att föda så många barn som möjligt på 50-talet; det kanske man kan kolla på hur effektivt det var i att uppmuntra födslar. Fast han svalt ju ihjäl folk samtidigt, så det kanske inte riktigt blir så rättvisande.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Ja, det låter som en vettig utgångspunkt! Kommer definitivt ha med mycket av det här i bakhuvudet när jag väl skall presentera just den här delen av settingen för spelarna.
Grejen är dock att utan hög dödlighet (vilket kan vara artificiellt genom tex cullings eller arrangerade krig) så går det inte att behålla högt barnafödande om man inte typ fördubblar levnadsytan varje generation (t.ex genom expansiva krig eller om man är tillräckligt avancerad att man kan bygga konstgjorda planeter/ringworlds). Det går nog att behålla idealet om högt barnafödande om licenser att ha fler än 2 barn bara ges till privilegade familjer (utanför krigstider).

Så lägre födelsetal (4 per familj) och brutala flower wars i aztekisk stil är inte omöjligt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Grejen är dock att utan hög dödlighet (vilket kan vara artificiellt genom tex cullings eller arrangerade krig) så går det inte att behålla högt barnafödande om man inte typ fördubblar levnadsytan varje generation (t.ex genom expansiva krig eller om man är tillräckligt avancerad att man kan bygga konstgjorda planeter/ringworlds). Det går nog att behålla idealet om högt barnafödande om licenser att ha fler än 2 barn bara ges till privilegade familjer (utanför krigstider).

Så lägre födelsetal (4 per familj) och brutala flower wars i aztekisk stil är inte omöjligt.
Saken är den att militärdiktaturen fick mer eller mindre några dussin system som var och en hade planeter som tycktes lite väl bra för människan som art när de isolerade sig. Dessa system är dessutom förbundna med ”space magic” likt Mass Effect, The Expanse eller vilken annan liknande sci-fi som helst. Så att resa mellan systemen är ”enkelt”. Själva ”portalen” till resten av mänskligheten är så starkt minerad att inget skepp, drönare eller liknande i dagsläget varken kan ta sig ut eller in till den samling av isolerade system som militärdiktaturen styr över. Den ”älskade ledaren” är själv till synes odödlig och visar sina med jämna mellanrum sina undersåtar de mirakel han och hans närmaste kvinnor och män kan genomföra(via den Alien-tech de valt att utsätta sig för) och detta skapar både rädsla men främst lojalitet. Samtidigt utförs storskaliga militära övningar då samhället blivit informerade om att det finns många fiender därute som när som helst kan försöka ta ifrån dem allt de jobbat så hårt för. Detta då ledaren och hans närmaste kader vet om att resten av mänskligheten existerar samt att de känner till en handfull icke mänskliga civilisationer som de inom kort siktar på att utföra folkmord på i ”Självförsvar”.

En senare plot point är just att planeterna på lång sikt kanske inte är det bästa för de som bor på dem, men de har varit som lustgårdar jämfört med jorden under de tre hundra åren som de koloniserats. Planeterna är till synes perfekta för människor då de dels inte tycks finnas några dödliga eller ens speciellt skadliga mikroorganismer, inga jordbävningar eller skadliga vulkaner och liknande. All mark är så bördig den kan bli och all inhemsk växtlighet ätlig eller i sämsta fall inte giftig.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Saken är den att militärdiktaturen fick mer eller mindre några dussin system som var och en hade planeter som tycktes lite väl bra för människan som art när de isolerade sig. Dessa system är dessutom förbundna med ”space magic” likt Mass Effect, The Expanse eller vilken annan liknande sci-fi som helst. Så att resa mellan systemen är ”enkelt”. Själva ”portalen” till resten av mänskligheten är så starkt minerad att inget skepp, drönare eller liknande i dagsläget varken kan ta sig ut eller in till den samling av isolerade system som militärdiktaturen styr över. Den ”älskade ledaren” är själv till synes odödlig och visar sina med jämna mellanrum sina undersåtar de mirakel han och hans närmaste kvinnor och män kan genomföra(via den Alien-tech de valt att utsätta sig för) och detta skapar både rädsla men främst lojalitet. Samtidigt utförs storskaliga militära övningar då samhället blivit informerade om att det finns många fiender därute som när som helst kan försöka ta ifrån dem allt de jobbat så hårt för. Detta då ledaren och hans närmaste kader vet om att resten av mänskligheten existerar samt att de känner till en handfull icke mänskliga civilisationer som de inom kort siktar på att utföra folkmord på i ”Självförsvar”.

En senare plot point är just att planeterna på lång sikt kanske inte är det bästa för de som bor på dem, men de har varit som lustgårdar jämfört med jorden under de tre hundra åren som de koloniserats. Planeterna är till synes perfekta för människor då de dels inte tycks finnas några dödliga eller ens speciellt skadliga mikroorganismer, inga jordbävningar eller skadliga vulkaner och liknande. All mark är så bördig den kan bli och all inhemsk växtlighet ätlig eller i sämsta fall inte giftig.
En biljon eller två känns väl inte orimligt i det här fallet, kan jag tycka.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
119
Om vi säger att befolkningen dubblas var 25e år, vilket inte låter helt orimligt i den här situationen så kommer (med reservation för att jag tänkt helt fel, det är trotts allt en bit efter midnatt) så kommer befolkningen att ligga på 1.2 biljoner individer. Det kan kanske vara taket för vad som är rimligt.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
Du kan sätta en siffra helt själv, även bestämma hur ålderssammansättningen ser ut.

Det troliga är att saker har hänt under åren som dramatiskt påverkat folks chanser att föröka sig och överleva.

Sjukdomar, risken att dö i barnsäng, tillgång till föda, risken för krig.
 
Top