Bankavgift för föreningar

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag är revisor i två små föreningar.
Föreningarna är inga spelföreningar, utan gamla ideella föreningar.
De har c:a 50-100 medlemmar och en omsättning på 10-20kkr/år.
Den största kostnaden i bägge föreningarna är en kostnad på nästan 1000 kr till banken för att de ska få ha bankkonto.
Som revisor reagerar jag på att upp till 10 % av föreningarnas omsättning går till att betala för rätten till bankkonton.
Är det någon som vet en billigare lösning?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,142
/följer

Håller med dig om att det borde finnas billigare lösningar för små föreningar med relativt låg omsättning. I synnerhet nu när vi knappt kunnat ha någon verksamhet på 1,5 år, känns 906 kr som en väldigt stor summa.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,835
Location
Off grid
Är det någon som vet en billigare lösning?
Vår förening har en svart skattkista med en drake på. Där förvarar vi bara guldpengar (mynt med rätt glans). Men det är skit för kassören vägrar skaffa Swish.

//EvilSpook
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vår förening har en svart skattkista med en drake på. Där förvarar vi bara guldpengar (mynt med rätt glans). Men det är skit för kassören vägrar skaffa Swish.

//EvilSpook
Alternativet att en privatperson ska ha föreningens pengar på sitt eget konto, eller hemma i byrålådan, har röstats ner i bägge föreningarna.
Jag har dessutom dåliga erfarenheter av detta från en tredje förening.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Den billigare lösningen är ganska enkel. Sätt dig ned med en handläggare på en bank och titta igenom vad föreningspaketet egentligen innehåller vs vad ni faktiskt behöver.

Bankernas föreningspaket är utformade efter föreningar med massor av verksamhet och flera tusen medlemmar (tänk Någonstads Idrottsklubb). På den tiden vi pratade om Föreningen WRNUs kostnader gjorde jag precis det här med en handläggare på Swedbank och fick ett löfte om gratis föreningskonto, eftersom vi bara behövde konto, bankgiro, och swish. Typ.

I min erfarenhet funkarinte det här med bankens kundtjänst över telefon. De verkar inte ha samma handlingsfrihet som handläggarna på lokalkontoren.
 
Top