Nekromanti Bagshastikatar

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Hur är det egentligen med homosexualitet i fantasyvärldar?
På medeltiden skulle ju folk få krupp av något sånt, men fantasy (speciellt amerikansk) är ju lite mer frigjord, på medeltiden skulle ju många få krupp om de såg en kvinnlig krigare också. Åsikter?
Nalle
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Beror naturligtvis på vems fantasyvärld det gäller, och i fallet rollspel beror det också på spelledaren. Om SL vill att folk ska få krupp när riddar Gwendolyn pussar sin flickvän, så får folk krupp i nämnda situation - annars inte. I böcker/filmer är det upp till författaren. Personligen tycker jag det är roligare om homosexualitet och annat icke-genomsnittligt är någorlunda accepterat.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Tja, i europa så var ju homosexualitet ganska tabu. Men inte på alla ställen i världen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
"Inga bögar i mitt rollspel!"...

...var en sur kommentar som jag fick när jag försökte göra en homosexuell i Neotech 2.. Visserligen så fälldes denna kommentar bara för att jag gjorde en fjönig halvkändisbög (standardarketypbög) som gillade att synas och som tyckte att det sociala livet var det som man skulle främja mest, när min SL hade tänkt att nästan bara köra röjaruppdrag.. /images/icons/smile.gif Kanske en sak att ta upp i en annan tråd? Om hur spelarna måste (om de nu måste) anpassa sina karaktärer till hur SL vill ha det..

Iaf.. Själv har jag ingen (ingen, som i bemärkelsen hur vi har det idag i Sverige) rasism, könsdiskrimenering eller homofobi.. Jag har inte stött på att en spelare har spelat homosexuell..
Antar att jag skulle spela att homosexualitet i min fantasyvärld skulle vara lika skamligt som om någon kom på att en annan att onanera.. Vissa religioner däremot, kan helt förbjuda homosexualitet..

/[color:448800]Han</font color=448800> som faktiskt inte lagt upp kommentaren på sin hemsida om roliga kommentarer då folk kan få för sig att SL:n ifråga är homofob
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Tja. Med tanke på hur de felsta rollspelare i åldern kring 13-16 ser på bögar så tror jag inte det är vanligt att någon spelar homosexuell.

Jag kommer dock ihåg ett drakar och demoner äventyr jag hittade på nätet där rollpersonerna skulle undersöka mordet på en duktig bard och poet.

Äventyrsförfattaren struntade där att nämna att barden var homo och nöjde sig med att det kom fram när någon gav en ledtråd om hans pojkvän.
Tyvärr hade mina spelare redan listat ut det eftersom barden var en typisk fjolla...

Bagshatîgatar heter det förresten...

Jag har spelat både bög, flata och humla. Men aldrig i fantasy...
Däremot så har det ju förekommit. men sexualitet i överhuvudtaget är inget som är vanligt förekommande i våra kampanjer... Men i de flesta fantasyvärldar vi spelar skulle jag nog säga att homosexualiteten mottas som i europa. Dvs skiftande från plats till plats och från klass till klass. Öppna trakaserier förvånar ingen, men det är inte så många homosexuella som vågar visa det öppet.

chrull - Mindre Heterofiler i rollspelen!
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
I Hârnmaster finns en alldeles egen tabell för sexuell läggning när det gäller rollpersonsskapande. Jag är i och för sig inte tillräckligt insatt i spelvärlden för att säga vad folk tycker om homo- och bisexuella...

Även i Neotech finns liknande resultat (tabellerna för 'Mentala egenheter' i Neotech 1 och 'Nackdelar' i Neotech 2)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Tänk lite på vissa grejer när du bestämmer det:
1. Vad för slags kultur är det du har? I en utpräglad krigarkultur så lever män ofta enbart tillsammans med män långa tidsperioder, vilket kan leda till att kulturen blir antingen mycket homofobisk (vikingarna) eller riktigt homofil (spartanerna).
2. Hurdan var kulturen som den huvudsakliga religionen kom från?
3. Hur stort inflytande har religionen?
4. Hur ser man på fortplanting? Om det är en kultur där meningen med livet kan sägas vara att få en stor familj med många barn som kan "hålla arvet uppe" så är det nog inte så populärt med sexuellt umgänge som inte leder till ungar.
5. Hur definieras sex? På medeltiden så fanns per definition inte sex mellan lesbiska, eftersom det inte räknades som sex om inte en penis fanns inblandad någonstans.
Det här kanske kan ge några riktlinjer, i alla fall. Jag själv kör med att homosexualitet är uppseendeväckande, och i vissa fall sett som skamligt. Dock finns även de som ser det som naturligt.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: "Inga bögar i mitt rollspel!"...

Själv har jag ingen rasism, könsdiskrimenering eller homofobi

skulla all se på världen så här så skulle det bli mkt bättre
tyvärr så funkar inte detta när det finns idioter som inte fattar att det är insidan som räknas.
låt os lägga i från oss all könsdiksriminering, våld, rasism och homofobi och leva i en bra värld i tsället /images/icons/kiss.gif
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
"Det gjorde inget, för han var ju bög"

Det kan absolut vara läge att ha med homosexuella personer i en fantasyvärld; förutsättningen är att man tror att det tillför något. Har man med det bara för att det “ju finns i verkligheten” gör det varken till eller från, mer än att det kan bli en onödig belastning för spelledaren om han/hon känner sig tvungen att kvotera in diverse företeelser, typ “av alla SLP måste 50% vara kvinnor, 5% vara homosexuella, 30% vara mörkhåriga, 20% feta och 25% över 60 år”. Risken finns dessutom att någon spelare i gruppen börjar larva sig, fnissa hejdlöst eller uppträda galet om ordet bög nämns i spelet (spelarens ålder garanterar på intet sätt att man räkna med att slippa sådant!)
Ser man möjligheter till att homosexualitet tillför något i spelet ska man självklart ha med det. T ex kan man tänka sig en rollperson som tvingas dölja sin läggning för att undgå problem från statsmakter eller religiösa organisationer eller ett äventyr som handlar om en prins som inte vill gifta sig med någon av de fantastiska kvinnor som presenteras för honom, vilket oroar hans far, och rollpersonerna får i uppdrag att ta reda på anledningen (som är att han tänder på män och inte kvinnor).

Jag har bara upplevt fenomenet homosexualitet två gånger i fantasysammanhang. Ena gången hade jag som spelledare med en homosexuell SLP i DoD. Det blev dock aldrig att spelarna insåg detta och det fick ingen egentligen betydelse i spelet. Hade de fått nys om det kunde det blivit intressant eftersom de t ex kunde använt det som utpressning mot denne ganska inflytelserike person (homosexualitet var, liksom mycket annat, förbjudet i staden där de var). Den andra gången homosexualitet dykit upp är en fortfarande mycket omtalad spelomgång. Den är ett typexempel på att man inte ska införa något om inte deltagarna klarar av det/tycker det är kul och om det inte tillför något till spelet:

Någon gång när jag och mina rollspelskompisar gick i nionde klass bestämde spelledaren i Sagan om Ringen att från och med nu skulle man slå något som hette “bögslaget” när man skapade en rollperson. Han hade läst att 10% av alla människor är homosexuella och följaktligen skulle man slå en T100 vid rollpersonsgenereringen; 1-10 så var man homosexuell. Jag och en annan spelare (som vi kan kalla PM) blev de första som gjorde rollpersoner med denna nya regel. Vi protesterade högljutt med argument som att det inte passade i SoR-världen, att vi inte ville bli påtvingade något sådant och att 10% var en för hög siffra. Protesterna avslutas med att PM säger till spelledaren “det är ju lika dumt som att jag kan bestämma att du är CP om jag slår 01 med en T100”, varpå han langar iväg en T100 och får just 01. Spelledaren struntade i protesterna men kallades för CP (inte helt moget förvisso...) under resten av aftonen. Vi slår iaf fram våra rollpersoner och typiskt nog blir PM:s rollperson bög.
I klassisk fantasyanda börjar äventyret med att våra rollpersoner befinner sig på ett värdshus. Fram kommer dock inte någon uppdragsgivare av sedvanligt snitt utan istället kommer det fram en snubbe som omedelbart börjar stöta hejdlöst på PM:s rollperson. Vi avspisar honom och därefter dyker det upp en typ som ger oss ett uppdrag och händelsevis kommer in på det här med homosexualitet under den korta stund han visar sig. Nästa moment är att vi snackar med värden som även han börjar prata om homosexualitet. PM är vid det här laget klart förbannad, medan spelledaren är mycket entusiatisk och verkar trivas med att gestalta sina SLP. Själv håller jag mig rätt passiv, är nöjd att det inte var min rollperson som blev bög och funderar över hur spelmötet egentligen ska fortsätta.
Våra rollpersoner lämnar värdshudet och kommer i bråk med ett gäng busar på gatan. Båda rollpersonerna är rätt klena och de blir nedslagna. Inte nog med detta; därefter slängs de i sjön där de drunknar. Jag protesterar och menar att vi inte hade någon rimlig chans att klara äventyret och att det är ruttet att man ska stryka med så tidigt. Spelledaren svarar utan att tveka: “men det gjorde ju ingenting, PM:s rollperson var ju ändå bara en bög”. Efter att spelledaren tiden efter spelmötet fått höra våra synpunkter ett antal gånger och dessutom gång på gång blivit kallad CP med motiveringen att “vi slog ju 01 på ditt CP-slag” avskaffades “bögslaget” och det är såvitt jag vet inte någon som velat återinföra det... /images/icons/wink.gif
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: "Det gjorde inget, för han var ju bög"

“men det gjorde ju ingenting, PM:s rollperson var ju ändå bara en bög”

Det förvånar mig att en SL med den inställningen kräver homosexuella rollpersoner. Jag skulle aldrig tvinga någon att spela något jag själv har fördomar mot. Att kalla honom CP var en förolämpning mot alla CP-skadade... /images/icons/sick.gif
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
"Jag har spelat både bög, flata och humla."

Är humla ett slanguttryck jag inte känner till, eller spelade du verkligen en insekt? o_O
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: "Inga bögar i mitt rollspel!"...

"låt os lägga i från oss all könsdiksriminering, våld, rasism och homofobi och leva i en bra värld i tsället"

Exakt min mening /images/icons/kiss.gif
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Hur är det egentligen med homosexualitet i fantasyvärldar?
På medeltiden skulle ju folk få krupp av något sånt, men fantasy (speciellt amerikansk) är ju lite mer frigjord, på medeltiden skulle ju många få krupp om de såg en kvinnlig krigare också. Åsikter?


Beroende på definition kan man få det till att ca 20-30% av alla människor idag är homo- eller bisexuella. Räkna sedan bort de 75-90% (beroende på kultur) som inte ens erkänner det för sig själva, de 50-100% (dödsstraff i Iran, t.ex.) av resten som döljer det och att 99% av de kvarvarande inte är nymfomaner (så det kommer aldrig att märkas vilken läggning de har i ett normalt rollspel).

Vart ville jag komma med det här? Jo, det spelar ingen roll vilken läggning en karaktär har, för det är så sällan det kommer upp. Faktum är att den vanligaste situationen (bortsett från besök hos glädjeflickorna) nog är att en person av motsatt kön försöker förföra en RP - och då kan det ju vara en fördel att vara "konstig".

Hur det ses i olika kulturer varierar så mycket så det går nog knappast att ge några "regler" för. Jag tror det historiskt har setts med mindre blida ögon i bondesamhällen än i mer "avancerade" kulturer, ju fler barn som krävts för samhällets överlevnad desto mindre populärt har det varit.

/Henrik
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Re: "Inga bögar i mitt rollspel!"...

Äsch.. Jag menade "Själv har jag ingen /.../ rasism, könsdiskrimenering eller homofobi i min värld."
Av någon anledning utelämnade jag det sista.. Själv gillar jag inte negrer och bögar är bäst när de håller sig borta från mig.. [skämtar!! Bara skämtar gott folk!]

/[color:448800]Han</font color=448800> som f.ö. skrattade gott åt Arcanas historia. Med tärningarnas hjälp kan tydligen allt hända *tänker tillbaka på Rosens historia om en projektil, en magiker och en fisk*
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Eh? Vaddå 'spelar ingen roll'?

"Jo, det spelar ingen roll vilken läggning en karaktär har, för det är så sällan det kommer upp."

- Eh...ursäkta mig? Tala för dig själv, åtminstone. När vi spelar tenderar dylika saker att komma upp emellanåt, och en karaktärs sexualitet blir, precis som i verkligheten, en viktig del av dess personlighet - sexualiteten påverkar ganska mycket, trots allt. (Ett av skälen till att jag inte vill spela dvärgar, tex- asexuella typer = skittrista).

- Ymir, vars överlägset mest spelade rollperson är bisexuell
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Beror väl på världen

Det beror väl helt på fantasyvärlden - sådana kan ju variera rätt mycket. Vidare beror det också helt på olika kulturer i den respektive fantasyvärlden. Mina erfarenheter på området är Chronopia och Eon, och i båda fallen beror folks inställning till homosexualitet helt på var man befinner sig. Min kvinnliga Eon-rollperson och hennes flickvän kan liksom traska runt hand i hand och kyssa varandra rätt fritt i Sunariskogen, men i Consaber skulle de bli pryglade för det. På samma sätt är det helt okej för min ovan nämnda kvinnliga rp att bära svärd och båge i Sunari, medan det antagligen inte skulle vara lika populärt i Consaber, där hon i egenskap av kvinna inte är myndig ens.

Helt enkelt - bäst är att avgöra från fall till fall, det finns inget generellt svar.

- Ymir, som nog vill påstå att ALLA på medeltiden skulle få krupp (eller bli förundrade iaf) om de såg en kvinnlig krigare.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Vart ville jag komma med det här? Jo, det spelar ingen roll vilken läggning en karaktär har, för det är så sällan det kommer upp. Faktum är att den vanligaste situationen (bortsett från besök hos glädjeflickorna) nog är att en person av motsatt kön försöker förföra en RP - och då kan det ju vara en fördel att vara "konstig".

Det beror ju helt på hur man spelar. I många spel kan kärlek vara en kraftfull karaktärsmotivation och då är det ju ganska viktigt vem man kan bli kär i :gremsmile:
 
Top