Nekromanti Babylon 5

Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Hm, har upptäckt någe märkligt i denna underbara serie, eller är det bara en missuppfattning någonstans på vägen?
Centarierna har ju republik, då det heter Centarian Repbulik, men de har ju en kejsare, hur går detta till? Är det för att de väljer kejsaren (eller gör de det?) eller är det något annat mer eller mindre mystiskt?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hm, har upptäckt någe märkligt i denna underbara serie, eller är det bara en missuppfattning någonstans på vägen?
Centarierna har ju republik, då det heter Centarian Repbulik, men de har ju en kejsare, hur går detta till? Är det för att de väljer kejsaren (eller gör de det?) eller är det något annat mer eller mindre mystiskt?"


Centauri-republiken verkar befinna sig någonstans i motsvarande situation som Rom under Julius Caesar: det finns en kejsare och ett centaurum (motsv republik), som finns i något slags beroendeförhållande av varandra. I de fall där det inte finns någon klar succession får centaurum rösta fram kejsaren. Kejsaren verkar ha en hel del inflytande över centaurum, men det verkar också som att alla formella beslut måste tas av centaurum, och regeringen verkar också utses av centaurum.

Rent konstitutionsmässigt verkar det befinna sig någonstans mitt emellan kejsardöme och republik. Jag har personligen en liten teori om att ordet "republik" är det närmaste man kan översätta centauris ord för sitt statsskick, och ingen har orkat leta upp eller uppfinna en bättre term.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
VArför inte President istället då? Borde ju passat "våra" förhållanden till hur det låter?
Men det är klart en Kejsare är fan så möe häftigare än vad Presiden låter. (president känns mer som någon valfuskande skum typ som tar mutor av knarksmugglare o annat)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men det är klart en Kejsare är fan så möe häftigare än vad Presiden låter. (president känns mer som någon valfuskande skum typ som tar mutor av knarksmugglare o annat)"

Dessutom är president en icke-ärftlig titel, till skillnad från kejsare. Orsaken till att Carthagia och Mollari fick tronen genom val i Centaurum var att successionsordningen var luddig/non-existent, men Turhan (Carthagias företrädare) ärvde tronen av sin far.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Babylon 5 (OT)

"president känns mer som någon valfuskande skum typ som tar mutor av knarksmugglare o annat"
Kejsare känns för mig antingen som en kort megalomanisk kille som håller högerhanden innanför västen och har en ful bred hatt, eller en snubbe i förgylld lagerkrans och toga som håller orgier, kastar folk för lejonen och gör sin häst till senator. ;-)

Nightowl, som tycker tyrannerna var mycket roligare förr...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Det kanske bör nämnas att republik inte alls är samma sak som en demokrati. Jag misstänker att centaurum består av adeln (och titeln ärvs), vilket gör det hela ännu mer likt antikens Rom.

Det finns många amerikaner som klagat på det senaste valets uppenbara odemokratiska upplösning. Varpå de med mer politiska kunskaper svarade att det är för att USA faktiskt aldrig varit en demokrati, utan enbart en republik. Hela deras röstsystem är rätt komplicerad, men ett par intressanta detaljer kanske ska nämnas.

1: En amerikan (vi använder det ordet för USA-medborgare för enkelhetens skull här) måste anmäla sig för att få rösträtt. Detta innebär att analfabeter har svåra problem att kunna rösta. Eftersom de fattiga i USA ofta är analfabeter innebär detta att USA i längden styrs främst av folk från medel- och överklass.

2: Presidentvalet är inte en särskilt god avbild av hur folk röstar. Varje stat har "elektorer", som har olika antal röster i presidentvalet. På grund av att dessa elektorer inte reviderats sen tidigt 1800-tal innebär detta att somliga stater har ett groteskt stort antal röster i förhållande till sin befolkning. Så om 70% av folkets röster går till en kandidat, betyder detta ingenting om dessa röster görs i stater där elektorerna har ett mindre antal röster. Kalifornien och Florida är bland de som har få röster i förhållande till befolkning, eftersom deras elektorer fick sitt röstavtal när dessa stater hade en befolkningsstorlek liknande Bortre Häcklefjäll.

Så i längden är USA en republik som Rom, där adel (överklass och industrialister) och plebejer (de i arbetar- och medelklassen som har rösträtt) röstar på adelsmän (senatorer, guvernörer och andra statstjänstemän). För de som säger att kejsar/presidentposten inte är ärftlig säger jag bara: nu är den det (Bush och Bush Jr).

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Ärftlighet

Men...presidenter... o ärftlighet... det kan väl höra samman? eller? Diktatorer kallar sig väl ofta för presidenter? Och det händer ganska så ofta att deras söner tar över och blir också presidenter. Eller??? Då är det väl ärftligt?? Men... det brukar iofs inte gå så bra för dem.:)

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ärftlighet

"Men...presidenter... o ärftlighet... det kan väl höra samman?"

Nej. En president är per definition en person som presiderar över ett presidium. Ibland utses han genom val, men ibland kan han utse sig själv genom till exempel en militärkupp, eller så kan en president utse en släkting som nästa president. Ärftligheten är här inte inskriven i någon form av konstitution, till skillnad från en monarki där statsöverhuvudet blir statsöverhuvud eftersom denne ärvde tronen genom statens konstitution.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top