börja spelleda gamla vampire

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,147
Var skall man börja? Tänker mig ett par korta äventyr,
Vilken av by night böckerna rekomenderar ni?
Har ni något förslag på bra sl karaktärer man kan låna in?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,482
Jag hade köpt Revised core booken. Ja, V20 har mer grejer men är helt opedagogiskt om du inte spelat tidigare.

Chicago by night är bästa By Night boken. Både 1ed och 2ed är bra men lite olika, 2ed är mycket mer putsat men mindre punk. Washington D.C. är också bra men är en farligare setting för nya spelare.

Ashes to Ashes som utspelar sig i Gary precis utanför Chicago är ett bra nybörjar scenari och leder sedan naturligt till att man spelar i Chicago. Alien hunger är BETYDLIGT knäppare, men är ett bättre äventyr. Det börjar med att Louis Pasteur (pastöriserings killen) gör en till vampyrer. Båda är från 1ed.

Jag recomenderar Guide to the Camarilla som första extra boken. Den sätter tonen och hur man spelleder Camarillan rätt. Man bör börja spela i Camarillan för att sätta tonen rätt direkt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Sen på bollen här ...

God45;n345286 said:
Chicago by night är bästa By Night boken
Av det tiotalet böcker till Vampire 2nd ed jag köpte när det begav sig tycker jag Chicago var klart bäst och av runt tio kampanjer vi körde genom åren var Chicago-kampanjen bäst. Den är väldigt matig och visar upp Camarillan på ett mycket bra sätt. Andra By Night böcker jag spelat eller läst (Berlin, Orleans, troligen någon jag glömt) var inte lika bra. Jag tycker egentligen inte man behöver så mycket mer än den och grundboken, det räcker för att köra en 30+ spelmöten jättebra kampanj.

Om man vill köra Sabbath är Montreal (av Black Dog eller vad de nu hette) bra; ingen jag skulle köra som skrivet men med mycket skruvat, mörkt innehåll man kan sno och inspireras av. Jag hade stor glädje av den när jag gjorde en Sabbattkampanj i Birmingham.
 
Top