Bästa svenska OSR äventyret. Vilket är det?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
Jag bryr mig inte om längd, regler, om det är ett kort scenario eller lång kampanj. Vilket OSR äventyr på svenska är bäst?
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Har inte läst många heller, men Naram Akaris ruiner av Gustaf Gadd tyckte jag riktigt mycket om. Flera riktigt bra encounters (sonoblorpen, lazymenten), bra layout på kartorna och en massa innehåll som inbjuder till experiment för spelarna.

Edit: luddwig hann före :D
 
Last edited:

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,650
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag skulle också säga Naram Akaris Ruiner, det har varierande utmaningar och en komplex miljö med mycket att utforska och undersöka. Men jag är ju en aning jävig i frågan så jag är glad att andra gör samma bedömning!
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,650
Location
Demokratiska Republiken Latveria

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,294
Svart Sörja till Mörk Borg är ett av det bästa OSR-äventyr jag läst, svenskt eller inte. Det är lagom stort och lagom obehagligt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Jag har nog bara läst mitt eget Dödsmördana från bortom graven på svenska och det är helt okej, så nån annan borde vara bättre. Svart Sörja låter spontant som en höjdare. (och den här onda skogen som var ett samarbete mellan folk, vad hette den?)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,540
Location
Fallen Umber
Jag är sorgligt obildad på Svärd & Svartkonst, men jag tycker i alla fall att Svartsörja är föredömligt pedagogiskt och dessutom riktigt intressant. Mycket annat till Mörk Borg finns ju bara på engelska, så det passar inte in här.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,986
Location
Ett häxkräl
Någon av dessa?

Fast de kanske inte är svenska? Eller OSR?

Fasornas berg har jag läst (på engelska) och det kan rimligen inte vara bäst; det har ett kul "berg" och en kul labyrint att utforska, men har också några hårt rälsande inslag för att
tvinga fram en sluststrid
. Det är kort sagt skrivet när Dragonlance-ifieringen (snacka om nyord!) hade börjat prägla TSRs äventyr. Detsamma tycks gälla för Silverprinssessans palats. Den glömda staden har däremot mycket gott renommé i OSR-kretsar. De två andra känner jag inte till.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
Fasornas berg har jag läst (på engelska) och det kan rimligen inte vara bäst; det har ett kul "berg" och en kul labyrint att utforska, men har också några hårt rälsande inslag för att
tvinga fram en sluststrid
. Det är kort sagt skrivet när Dragonlance-ifieringen (snacka om nyord!) hade börjat prägla TSRs äventyr. Detsamma tycks gälla för Silverprinssessans palats. Den glömda staden har däremot mycket gott renommé i OSR-kretsar. De två andra känner jag inte till.
Jag vill minnas att Joseph Manola uttryckte det som att Horror on the Hill (Fasornas berg) är typ samma äventyr som Keep on the Borderlands, men Borderlands är oldschool-originalet och Hill mycket riktigt den rälsade newschool/Dragonlance-ifierade tagningen.

Xanatons förbannelse har jag faktiskt spellett, fast konverterat till AD&D (nån gång tidigt 90-tal). Det är ett ganska lamt äventyr med en linjär plott som drivs av att en överstepräst av mycket oklara skäl klär ut sig till tiggare och serverar spelarna kryptiska ledtrådar i stället för att, jag vet inte, anställa dem för att lösa problemet (problemet är att härskaren verkat bli galen, till synes påverkad av nåt magiskt). I övrigt består plottstationerna mest av en serie dungeon crawls. Tänk ett fånigare och mycket mer ologiskt Mörkrets hjärta utan samma episka stakes, typ.

Rahasia har jag bara skummat, men det är ju skrivet av Tracy Hickman så det är nog inte OSR-igt så det stör.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,986
Location
Ett häxkräl
Jag vill minnas att Joseph Manola uttryckte det som att Horror on the Hill (Fasornas berg) är typ samma äventyr som Keep on the Borderlands, men Borderlands är oldschool-originalet och Hill mycket riktigt den rälsade newschool/Dragonlance-ifierade tagningen.

Xanatons förbannelse har jag faktiskt spellett, fast konverterat till AD&D (nån gång tidigt 90-tal). Det är ett ganska lamt äventyr med en linjär plott som drivs av att en överstepräst av mycket oklara skäl klär ut sig till tiggare och serverar spelarna kryptiska ledtrådar i stället för att, jag vet inte, anställa dem för att lösa problemet (problemet är att härskaren verkat bli galen, till synes påverkad av nåt magiskt). I övrigt består plottstationerna mest av en serie dungeon crawls. Tänk ett fånigare och mycket mer ologiskt Mörkrets hjärta utan samma episka stakes, typ.

Rahasia har jag bara skummat, men det är ju skrivet av Tracy Hickman så det är nog inte OSR-igt så det stör.
Okej, men med detta tunga inlägg i botten kan vi då fastslå att det enda av de fem som är värt att diskutera är Den glömda staden. Har för mig Viskningar-från-kryptan-gänget talade varmt om den, och de är ju facit (fast avsomnade).
 
Last edited:

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,149
Location
Göteborg
Glömda staden är bra, men man behöver kartera och preppa de nedersta våningarna själv. Eller tanka ner andras hempyssel.
 
Top