Bästa rollspel som ni inte vill spela?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Vilket/vilka är de/t bästa rollspel som ni inte vill spela?

Som exempel på vad jag menar så tycker jag den nya versionen av Kult är oerhört bra. Jag har däremot ingen större lust att spela ett sådant mörkt och läskigt spel som mest verkar sluta i att rollpersonerna dör eller något ännu värre.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag har en gång beskrivit Diaspora ungefär så – det verkar väldigt bra och systemet hänger ihop snyggt och så vidare. Men jag vill absolut inte spela det; Fate verkar inte vara ett system för mig alls. Jag känner också så inför väldigt mycket Powered by the Apocalypse – inklusive Apocalypse World.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Oj, massor av spel. Symbaroum, Kopparhavets hjältar, Coriolis, alla Fria ligans rollspel, Neotech Edge, Eon IV, Noir, för att inte tala om alla @kranks genomtänkta spel … alla verkar vara spel som gör sin grej väldigt väl, men grejen de gör (traddigt äventyrande eller mysterielösande) är inget som lockar mig, så jag har ingen som helst lust att spela dem.

Sedan är jag ju rabiat anglofob, så det finns en massa spel på engelska som jag säkert skulle gilla men som jag inte har intresse av att spela. Många här på forumet, som @entomophobiac, @APM och @wilper, skriver ju spel på engelska som verkar vara bra, men språket gör att de lite försvinner i en skog av alla engelskspråkiga spel, och hamnar för mig i samma mentala låda som alla amerikanska spel, och den lådan är stor och djup och jag rör den sällan.
 
Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Ojsom jag inte har intresse av att spela. Många här på forumet, som @entomophobiac, @APM och @wilper, skriver ju spel på engelska som verkar vara bra, men språket gör att de lite försvinner i en skog av alla engelskspråkiga spel, och
De flesta av mina spel dubbelutges på både svenska och dålig engelska. :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Vilket/vilka är de/t bästa rollspel som ni inte vill spela?
Förstår inte frågan. Jag spelar ju såklart alla de bästa rollspelen?

Mer seriöst så finns det många spel jag väljer bort av olika (oftast dåliga) anledningar. Men finns ingen anledning att vara spelnegativ!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Medhåll på Kult. Köpte det + Svarta Madonnan, men har svårt att se att det skulle vara särskilt uppskattat av min spelgrupp.
Även apocalypse world ja, ska man tro hajpen är det ett genialt system. Det bara klickar inte för mig när jag läser det, vet inte vad det beror på faktiskt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
D&D5E är ju vansinnigt populärt och omtyckt och säkert alldeles fantastiskt, men jag och spelet klickar verkligen inte. Känns lite som en datarollspel-simulering och min gissning är att det är delvis därför spelet blivit så populärt. För de som inte spelat bordsrollspel men lirat mycket Witcher, Dragon Age och Skyrim är det hög igenkänningsfaktor och snarlikt. Men för mig som tycker att datarollspel är en ganska torftig variant av bordsrollspel så klickar det inte.

(Detta är alltså INGEN kritik mot de som gillar spelet! Med tanke på hur populärt spelet är så är jag helt klart i minoritet angående detta och jag går säkert miste om fantastiska spelupplevelser)
 

Asta_Echo

Veteran
Joined
2 Aug 2021
Messages
43
RoleMaster är ett koncept jag tycker om, men blir så mentalt utsliten bara att titta i böckerna...

Mörk Borg verkar som en kul idé, men som navelskådar sig själv så mycket i sin design att det blir ospelbart.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Mörk Borg... verkar svincoolt, men känslan är att Grymkäfts Fällor blivit ett rollspel, och jag vill inte spela att dö så brutalt som möjligt.
Precis så känner jag också! Samma för flera andra spel i samma genre.

WFRP4, D&D5e, Ligans spel med År Noll-motorn, Tales of Xadia (The Dragon Prince), med flera är spel som objektivt sätt är väldigt bra och välgjorda. Men jag tycker i varierande grad illa om spelmotorerna och är därmed inte sugen på att spela dem. Regeltyngden i vissa spel, som Eon, Burning Wheel, med flera gör dem också ointressanta för mig.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Eon.

Spelet känns alldeles för massivt att sätta sig in i när det kommer till regler och spelvärld och lore
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Call of Cthulhu. Det är ett skräckrollspel med ett innehåll jag inte finner skrämmande. Jag kan för all del tänka mig att spela det som mysskräck och kostymdrama, men det känns som att förlora poängen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Call of Cthulhu. Det är ett skräckrollspel med ett innehåll jag inte finner skrämmande. Jag kan för all del tänka mig att spela det som mysskräck och kostymdrama, men det känns som att förlora poängen.
Jag trodde det var poängen med CoC, kostymdrama och mysskräck. Trevlig sådan. :)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Eon. En helt fantastisk värld men kombon av ett regelsystem som inte faller mig på läppen och att det finns så mycket att läsa gör att jag aldrig någonsin kommer spela det igen...
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vilket/vilka är de/t bästa rollspel som ni inte vill spela?

Som exempel på vad jag menar så tycker jag den nya versionen av Kult är oerhört bra. Jag har däremot ingen större lust att spela ett sådant mörkt och läskigt spel som mest verkar sluta i att rollpersonerna dör eller något ännu värre.
Burning Empire är grymt bra, men jag har spelat en kampanj och det var lite för mycket jobb och tyvärr kickade det igång min tävlings-instinkt, vilket gör att man hamnar fel. Sen skulle jag gärna köra det utan meta-reglerna, i en Eisenhorn-värld med rollpersonerna som akolyter till en inkvisitor.

Solar System har jag spelat så fruktansvärt många kampanjer i, att jag tappat lusten för det. Fortfarande världens bästa spel, men jag är trött på det. Fast nu blev jag lite sugen...

Svavelvinter verkar väldigt bra. Men jag hittar inte ett bra sätt att förhålla mig till mängden info i spelvärlden. Hur hjälper man spelarna att förstå världen tillräckligt väl för att kunna köra den typ av fritt spel som Svavelvinter erbjuder?

Nya Twilight 2000 är riktigt spännande, men jag orkar inte med mer krig

Sen finns det en mängd spel som är bra, men som inte rimmar med mina spelgruppers fokus på realism och angst. Typ Troubleshooters. Asbra spel, men vi kommer aldrig att köra det. Samma med Elysium, som jag mycket gärna hade spellett. Tror inte gruppen gått med på det.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Traveller för jag har fått för mig att det är Hard sci-fi och jag ogillar hard sci-fi.

Har fått för mig att traveller är alldes för hård sci-fi för min smak .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hårt men inte stenhårt? Blue Planet och Eclipse Phase är väl hårdare?
Det har jag inte den blekaste om faktiskt om jag skall vara ärlig ..

blue planet har jag aldrig ens läst och eclipse phase har jag bara slöbläddrat i hos en kompis.
 
Top