Bästa reklamerna någonsin

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Min förstaplats

Min andraplats hittar jag inte den faktiska reklamfilmen för, men de här grabbarna sjöng den här sången, fast sittandes i en bil (Det var reklam för tuggummi):
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Dos Equis "Most Interesting Man in the World"-reklamer är de mest minnesvärda och mem-worthy jag någonsin sett. Vi hade till och med en gång en rollperson i "Pirater" vars venezuelanska far, insåg vi direkt, måste vara the most interesting man in the world. Fadern var så intressant, rentav, att om rollpersonen ville skriva ett brev till sin far kunde han lägga det i en flaskpost och slänga det i havet helt slumpmässigt, och det var garanterat att ändå komma fram.

 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Sedan har vi de här fascinerande bitarna sociologi. Svensk reklam för tvättmedel, nån gång på ryckig svartvit-film tiden, så jag gissar typ 1925 eller nåt:


Exakt samma reklam, fast gjord idag, i Kina:

 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Japanska reklamer har ju annars en tendens att vara bäst. Jag försökte skriva något fyndigt här om Japans extrema nivå av bizarro, men det blev för pretto, det är välkänt att de har nån sorts kollektivt psykbryt/glädjefnatt på en nivå som verkar signifikant högre än i något annat land, jag vet fan inte längre hur man ska förklara det. Det enda jag vet med säkerhet, är att detta glädjefnatt-psykbryt egentligen döljer en avgrundsdjup alienation och smärta.

 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Sedan har vi ju Roy Anderssons många reklamfilmer. Jag vet inte om det finns något mer välkänt exempel i världen på en firad filmregissör som likafullt spenderat en ganska stor del av sin karriär med att göra (visuellt fascinerande) reklamfilm.

 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är ganska fascinerad av cringe-nivån som uppstår när diverse youtubers måste endorse:a produkter de uppenbarligen inte har någon som helst entusiasm för i verkligheten, men måste låtsas vara super-into to get that sweet $$$. Kungen av sådana produkter är givetvis Raid - Shadow Legends, vars egna reklamfilmer faktiskt är helt briljanta. Ambitionsnivå och animationskvalitén på de här reklamerna är så jävla hög, att man blir lite förbryllad att bolaget bakom dem lagt all denna energi och kreativitet på ett shitty mobilspel:


Also, exempel på Raid-endorsement-cringe (om timestampen inte funkar så är det 0:50 in i videon):

 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Jag är svag för de japanska reklamfilmerna för Sega Saturn


Precis som @Ymir säger har Roy Andersson gjort bra reklamfilmer:


Jag gillar Michael Bays mjölkreklam:

 
Top