Nekromanti Bästa onlineresebyrån?

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Halloj forumet!
Jag tänkte be om lite hjälp och fråga vad ni tycker.

Vilken onlineresebyrå tycker du är bäst?
Du får gärna föreslå flera sajter, men jag vill hemskt gärna ha en förklaring till VARFÖR ni tycker att de är bra; vilka funktioner som ni tycker om och varför de är bäst implementerade på just den sajten.

Du får även beskriva en "dröm-sajt", d.v.s. vilka funktioner skulle den bästa onlineresebyrån ha som inte finns idag?

Du får även beskriva din mardrömssajt. Har du besökt någon onlineresebyrå som du aldrig mer kommer att besöka för att den var så dålig? Exakt vad var dåligt (jag vill hemskt gärna ha det lite mer preciserat än "allt" :) )

Den här frågan är en aning jobbrelaterad, men jag är genuint nyfiken vad en lekman tycker är bra/dåligt och varför.
(mina arbetskollegor är så insnöade så de är inte representativa för gemene man).
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Jag vet nog inte ens vad en onlineresebyrå är. Men det jag använder mig av är hotels.com som är bra för att det går snabbt att söka fram olika hotell på den plats jag ska till, det går att ställa in hur nära centrum/viss plats de ska ligga och jag ser priset direkt i listan, för att boka hotell. Och google flight eller vad den kallas för att hitta flygbiljetter, som är bra lite av samma anledning, det går snabbt att söka och jag kan se pris direkt. När det gäller flyg så brukar jag sen gå in på lite olika flygbolags egna siter för att se var jag får bäst pris, samma med hotell egentligen, jag bokar rätt sällan direkt via hotels.com utan använder det mer för att leta reda på hotell. När det gäller tåg använder jag sj.se för att så vitt jag vet alla tågresor som säljs i sverige finns med i samma sökmotor och jag kan boka direkt.

Men en onlineresebyrå är charters å sånt? För mig personligen så är det nog egentligen bara pris och rykte som går att konkurera med. Rykte i den meningen att om jag inte hört talat om stället så skulle jag inte boka en resa via dom. Och pris i den meningen att om jag kan hitta samma resa någon annan stans billigare så kommer jag googla fram det.

Min dröm-sajt för semesterresor i vart fall skulle ha en mycket bredare sökfunktion än vad jag sett tidigare så att jag istället för att säga att jag vill flyga från Göteborg - Tokyo 7de juni - 21 juni skulle kunna säga:

Jag vill flyga från Göteborg eller Stockholm/Köpenhamn/Oslo till "stor stad i Asien", högst 1 byte, bytestid < 5h, någon gång under Juni, vara borta i 10-14 dagar, bo på ett centralt minst 4-stjärnigt hotell och få tillbaka en lista sorterat på pris.
 
Top