Bästa CoC-kampanjen?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Vårt Tatters-spel börjar närma sig slutet något sånär (även om större delen av del 3 är kvar) och jag blir lite sugen på att bita tag i något liknande inför framtiden. Gillar att ha sådana projekt som kan rulla lågintensivt till den dag då stjärnorna står rätt (!).

Så vilken av de större är bäst i övrigt och varför då? Jag fyndade Curse of Nineveh i våras, någon som har koll på den?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Har spellett Beyond the Mountains of Madness två gånger, och det är helt klart min favorit att läsa också. Den är lite annorlunda, och så brutalt linjär i början att det nästan är absurt. Men det är få kampanjer som lyckats vara så jordnära i CoC.

Dock hade jag turen (båda gånger) att spelleda grupper som inte hade någon bekantskap alls med Lovecraft eller Cthulhu Mythos. Väldigt osäker på hur bra den funkar idag, när tentakler tillskrivs Lovecraft lite här och var.

Fastnade aldrig för Masks, även om jag bara läst den, för jag upplevde den som lite för mycket Pulp och lite för lite Cthulhu. Men den är ju samtidigt omskriven, nyskapad, och populärare än någonsin, så jag har blivit sugen på att försöka omvärdera den inställningen.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Jag tycker Unseen Masters, Our Ladies of Sorrow, Last Rites, och Delta Greenkampanjen från orginalregelboken och Countdown är de bästa kampanjerna som gjorts utöver Tattes of the King. Kanske Horror on the Orient Express men den har jag inte spelat klart än.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Har spellett Beyond the Mountains of Madness två gånger, och det är helt klart min favorit att läsa också. Den är lite annorlunda, och så brutalt linjär i början att det nästan är absurt. Men det är få kampanjer som lyckats vara så jordnära i CoC.

Dock hade jag turen (båda gånger) att spelleda grupper som inte hade någon bekantskap alls med Lovecraft eller Cthulhu Mythos. Väldigt osäker på hur bra den funkar idag, när tentakler tillskrivs Lovecraft lite här och var.
Berätta mer. Vad gör den bra och varför funkar den sämre om folk har lite koll? (Tänker att det är samt för all skräck, sticker Beyond... ut?)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,381
Vad är egentligen grejen med Delta Green? Pitcha det för mig.
Delta Green är inte en kampanj utan är ett sätt att sätta upp kampanjer för CoC från 90-talet och frammåt. Delta Green är en terror organisation bestående av folk från statliga myndigheter, polis och militären uppdelade i Celler på samma sätt som al qaida. De vet att det övernaturliga finns och är malignt så de utreder övernaturliga händelser och försöker dölja deras existens. Det är en olaglig konspiration utan stöd, budget, resurser eller back-up. Man kan få ett jobb från A-Cell men inget stöd bortom det utan man måste lösa saker själv. Det skapar ett sätt att naturligt ta in nya utredare med passande bakgrunder när någon dör.

Den nyaste versionen har en laglig version av Delta Green och den olagliga konspirationen som finns parallelt med varandra. ”Fall of Delta Green” utspelar sig på 60-talet när konspirationen var stöttad av Amerikanska staten. Det började med en raid av flottan mot Insmouth (staden från The Shadow over).

Spelet har ett lager av politik och konspirationsteorier som vanliga CoC saknar. Grejen med konspirationerna är att de är bullshit och bara ett lager till som döljer mythosen.

Det finns mer, det är offatbart väll skrivet och researchat, och har många jättebra äventyr. Det är lätt det bästa till CoC. Men en kampanj är det inte. Men det finns kampanjer till det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Men en kampanj är det inte. Men det finns kampanjer till det.
Nä det hade jag koll på, däremot inte konceptet för spelet. Och det säger ju något om kampanjerna som hör till.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,381
Nä det hade jag koll på, däremot inte konceptet för spelet. Och det säger ju något om kampanjerna som hör till.
Det här är annars den bästa pitchen. Det är från en av grundböckerna:

Choose federal law enforcement. Choose the military. Choose NASA or the CDC. Choose lying to your superiors. Choose to ruin your career. Choose no friends. Choose divorce. Choose life through the bottom of a bottle. Choose destroying evidence and executing innocent people because they know too fucking much. Choose black fatigues and matching gas masks. Choose an MP5 stolen from the CIA loaded with Glasers, with a wide range of fucking attachments. Choose blazing away at mind numbing, sanity crushing things from beyond the stars, wondering whether you'd be better off stuffing the barrel in your own mouth. Choose The King in Yellow and waking up wondering who you are. Choose a 9mm retirement plan. Choose going out with a bang at the end of it all, PGP encrypting your last message down a securely laid cable as an NRO Delta wetworks squad busts through your door. Choose one last Night at the Opera. Choose Delta Green.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Berätta mer. Vad gör den bra och varför funkar den sämre om folk har lite koll? (Tänker att det är samt för all skräck, sticker Beyond... ut?)
Varning: Risk för spoilers.

Första gången spelledde jag den när jag pluggade. Stora delar av gruppen hade knappt spelat rollspel alls tidigare och ingen hade koll på Cthulhu Mythos. De anammade 30-talet och spelets känsla väldigt snabbt och flera av dem var teaterapor som hade roligt med upplägget. Det som är bra med den linjära delen är nämligen att allt som händer är väldigt jordnära. Det finns några alternativa avstickare spelarna kan åka iväg på, så det är inte helt och hållet rälsbusslinjärt, men just hur vardagligt och egentligen platt och "trist" saker är hjälper stämningen väldigt mycket i det långa loppet. Åka iväg till New Jersey och hämta motordelar till ett flygplan. Ögna igenom skeppsmanifest för att se till att allt som skall med kommer med.

Väl ut på havet är det sedan sjömansromantiskt värre. De går igenom sitt linjedop och får lära sig om sjömäns alla vidskepligheter. Gjorde själv min militärtjänst i flottan, så jag fick slänga mig med lite sjötermer för att förvilla landkrabborna.

När de väl når antarktis är den här jordnära stämningen väldigt stark och den avtar egentligen aldrig. När de börjar göra saker som faktiskt nosar på Cthulhu Mythos så blir det mystiskt och ganska extremt (och SAN-loss), men det dröjer länge innan detta sker och det sker mot en bakgrund av Antarktis hårda klimat som alltid finns där för att påminna dem om att verkligheten är hård nog som den är.

Slutet är det som sedan skilde mest mellan genomspelningarna. I den ena så lämnade de flesta av dem Antarktis efter en framgångsrik expedition, trots en dos extrem paranoia i gruppen. I den andra genomspelningen dog de flesta på plats på grund av en rollpersons SAN-lossorsakade förräderi.

Helt ärligt skulle jag gärna spelleda den igen... Men det är osäkert om förutsättningarna egentligen finns för att få till den där känslan idag, när Kalle Thulhu känns mer som ett varumärke än en kosmisk oförståbar ondska. :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Men för att faktiskt svara på frågan ordentligt: för mig sticker Beyond ut, för den fokuserar extremt mycket på att vara just jordnära. Det kräver att en läser en drösvis material om flygplan från 30-talet, om fartyget, om Antarktis, etc., men belöningen om en faktiskt gör det förarbetet är att kampanjen faktiskt känns jordnära, och därför förstärker mythosen väldigt mycket. Och ännu mer om man inte vet vad en shoggoth är.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag tycker Unseen Masters, Our Ladies of Sorrow, Last Rites, och Delta Greenkampanjen från orginalregelboken och Countdown är de bästa kampanjerna som gjorts utöver Tattes of the King. Kanske Horror on the Orient Express men den har jag inte spelat klart än.
Men det finns alltså en kampanj med i Delta Greens orginalregelbok? Eller tolkar jag dig fel?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Men det finns alltså en kampanj med i Delta Greens orginalregelbok? Eller tolkar jag dig fel?
Vilken av de olika utgåvorna pratar vi om? Spelet verkar ha flera iterationer som rycks sinsemellan rätt annorlunda.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,381
Vilken av de olika utgåvorna pratar vi om? Spelet verkar ha flera iterationer som rycks sinsemellan rätt annorlunda.
Det är sant. Jag tänkte på den första versionen.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har ingen aning om vilken som är bäst, men Beyond the Montains of Madness är i alla fall bra på många sätt. Tycker @entomophobiac har fångat in det viktigaste, det är rälsat, det är jordnära, vilket med rätt grupp inte behöver vara dåligt. Och i fel grupp kan man spola fram tills man når Antarktis utan att tappa alltför mycket. Om jag skulle vara elak mot kampanjen skulle jag säga att den är en juste one-shot som någon töjt ut till 30 spelmöten. Samtidigt tycker jag att slutet är lysande och för att få ut max av slutet måste spelarna vara investerade i sina gubbar, i spelledarpersonerna, i expeditionen. Sista mötet när jag körde den är absolut på min topp tio-lista över mina bästa spelupplevelser någonsin, vi fick till en helt otroligt känsla i det.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Det kommer en kampanj till Delta Green 2020/2021 (om den nu inte blir försenad) som är sjukt bra, finns i speltestad i AP-podcast, och heter God´s Teeth av Caleb Stooks (Red Markets etc). Till Fall of Delta Green kommer The Borellus Connection men inte hört något om datum än, skulle komma ut sommaren 2019 ...

God´s Teeth (bland det bästa i AP-väg)


The Borellus Connection
 
Top