Nekromanti Bärförmåga

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Såg den här Videon och började tänka...

Så vi i vår spelgrupp kommer att testa det här systemet:


Karaktärerns bärförmåga:

Sätt att bära på:
-Ryggen: Du får problem med Akrobatiska grejer som att klättra och sånt. Slå dubbelt, använd lägre. Du har ett (1) plats på ryggen. Det tar två (2) handlingar att ta ner från ryggen. En (1) om du har Snabbdrag.
-Bältet: Du kan bära två (2) saker där utan problem.
-Händerna: Du får bära en (1) sak där. Men redan då får du slå dubbelt för Akrobatiska saker. Stackar ej med det på Ryggen.

Korta vapen - Kör på. Ta alla som du känner för. Inom rimliga gränser dvs.
Enhandsvapen - Bärs i bältet, tar en (1) plats där. Kan även bäras på Ryggen.
Tvåhandsvapen - Kan faktiskt bäras som ett enhandsvapen. De är oftast inte så långa som man kan tro.
Massiva vapen - Måste bäras i Händerna, eller på Ryggen.
Långa vapen - Kan bara bäras i Händerna.
Projektilvapen - Bäras i Handen, men Kogret kommer att bäras som ett enhandsvapen.
Sköld - Som massiva vapen. I handen eller på ryggen. (Bucklare som Kort)
Ryggsäck - Tänk på att du behöver nått för att kunna bära alla dina andra saker i. Den tar upp det du har på Ryggen.

Hästen:
Kan användas som antingen Packdjur, eller Riddjur. Ryttarkonst Novis gör även att du kan bära nått i Händerna medans du rider.

Riddjur:
Du kan rida, vilket är bra. Några fördelar med att Rida är; Du kan med din förflyttningshandling använda två (2) förflyttningshandlingar från hästen. Dvs du kan röra dig 20m per runda och anfalla. Samt: Du har Övertag mot alla som inte har samma längd som dig. Robust 3 räknas som samma höjd, men ej nivå 1&2. [Fundering: Långa vapen?]
Som riddjur har hästen en (1) Bältesplats och en (1) Händer. Du kan inte ha nått i Händerna när du rider själv, om ej Ryttarkonst.

Packdjur:
Den har 2 Bältesplatser, 1 Ryggplats och 1 Händer. Men du måste leda den. [Fundering: Vilket du inte kan göra om du har nått i Händerna.] Men du kan ju ha ett Packdjur och ett Riddjur.

Häst med Vagn? Ja, då kommer du nog rymma egentligen ALLT. Men bara färdas i öppen terräng eller väg.


Du har alltså totalt 2 Bältesplatser, 1 Hand och 1 Rygg.
+1 Bältesplats och 1 Hand
+2 Bältesplats, 1 Ryggplats och 1 Hand.

En pilbågsskytt kan då ha, utan större problem:
Pilbåge+Koger, Svärd och Ryggsäck.

En Krigare:
Svärd, Svärd, Sköld(i handen alltså) och Ryggsäck.

En tvåhandare:
Svärd, Svärd, Långt/Tungt/Massivt och Ryggsäck.

Alla kan alltså även ha Dolk och Bucklare, ett helt gäng av dem tom.

Vad tror vi, kan det här vara ett vettigt system?

[Att lägga till: Vad kan du ha i en Ryggsäck?]

[Att lägga till: Rustningar]
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Det här passar mig inte alls och ger ingen samklang i hur jag eller min grupp spelar spelar rollspel. Det här är för mycket "hästar är i verkligheten djur, som funkar som djur och inte alls så bra att resa om kring på, det är därför vi uppfann bilen" eller "det går inte att dra vapen från ryggen" för mig.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag brukar hata bärförmåga i princip i alla rollspel jag spelat sen Drakar och Demoner 91. Tyckte bara det var drygt och plottrigt att sitta och klydda med tre kilo hit och två "bär-poäng" dit.

Noir tycker jag löser det rätt så bra, genom att låta spelarna bära det mesta de behöver som är rimligt, men vissa föremål är "otympliga" och gör det svårare att röra sig lika fritt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Jag gillar LotFP lösningen att man skriver upp sina grejer på en lista och typ var femte grej gör att det väger en "enhet" till.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Mundo, jag håller med. Jag kör även oftast väldigt fritt, det här systemet skapade jag mest av två anledningar:

1: Skapa spel i form av resurs-hantering. Det är inte meningen att man ska sitta och flytta poäng och kilon hit och dit. Utan snarare att låta spelarna fundera lite över hur de vill göra. Hästar kan bli skrämda, dödade etc. Om vi går till fots får vi inte med oss lika mycket. För nu i senaste spelen vi har haft har vi rest ganska mycket och resurshantering har blivit viktig. Och där kommer vi till punkt 2.

2: Minska mängden funderingar från spelare och spelledare. Istället för att säga att "Ja, det är rimligt att du har med dig det där" eller "Nej, det är kanske inte lika rimligt" så får spelare planera efter detta. Självklart eliminerar det inte problemet helt, men det minskar den sortens kognitiv börda och därför kan vi fundera mer över själva spelet.

Sedan skapade jag det till stor del på grund av önskemål av spelarna. De ville fundera lite mer över det, så varför inte.

Jocke, jag hänger inte med vad du menar. Kan du förklara närmare hur du spelar med hästar och hur ni gör med vapen?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Jag tycker det verkar rätt rimligt om man vil ha det någotsånär realistiskt. Det går ju nu aldrig få det helt realistiskt i ett spel och bör nog inte heller eftersträvas.
Det beror väl på vad man gillar. och vilket humör man är på. ibland är det skönt att bara strunta å sådana här saker eller festa väldigt liten vikt på detta. medan det ibland är trevligt att faktiskt fokusera på sådana här saker.

Med lite realistiskt fokus på detta så kommer man inte att kunna bära med sig hur mycket som helst. Vilket gör att valet av utrustning och vapen får större betydelse eftersom det kommer att påverka dig.kan jag bära med mig sköld, enhandsvapen och ett spjut och en båge samtidigt som jag har ryggsäck och rustning utan att det egentligen ger mig någon nackdel. Så varför skulle jag inte ta med all dessa saker?

Och överlag tycker jag systemet verkar rätt vettigt utan att gå till det extrema. och att tänka på att beroende på var du har dina saker så är de lättare eller svårare att få tag på fort. har jag en tvåhandsyxa, ett mindre svärd och en båge. och medan jag reser säger jag har bågen på mig. så bör jag realistiskt sett ha min stora yxa på hästen eller vagnen och därför inte kunna komma åt den omedelbart medan mitt svärd kan jag ha på bältet och kunna komma åt väldigt snabbt

Samma sak är det ju överlag snabbare och lättare att komma åt ett vapen eller ett föremål som man bär vid bältet än på ryggen

Så jag gillar det här systemet. det är inte perfekt men finns inget perfekt system för detta. men det här ser bra ut om man vill ha med lite realism och göra att ens vapen och utrustningsval påverkar en på olika nivåer. och även tänka på var man har sina saker.

Vill man inte det så är nog ett lättare system som inte har mycket fokus på detta bättre
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Reddokk Fheg;n156587 said:
Samma sak är det ju överlag snabbare och lättare att komma åt ett vapen eller ett föremål som man bär vid bältet än på ryggen
ELLER!?!
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Vimes;n156592 said:

Ja generellt är det det. vist finns undantag. skulle du stå med händerna ovanför huvudet eller i alla fall ha händerna lyfta högt. ja då har du ju närmare till något som tex sticker upp över axeln än något som hänger nere vid bältet

Men normal tror jag inte folk går omkring med händerna lyfta på det sättet. går du eller står på ett normalt sätt har du oftast händerna nära bältet och vad du än har hängande där

sen beror det ju på var på ryggen du bär sakerna. på korsryggen som man ofta bar en seax. men skulle det räknas som rygg eller bälte

Sedan beror det på storleken på saken. pratar vi vapen typ svärd så ju längre det blir desto svårare är det att dra från ryggen om du måste dra över axeln. en normallång person skulle inte kunna dra ett svärd med klinga på 90cm från en skida på ryggen. inte i en enda rörelse. medan att dra samma svärd från höften inte skulle vara något större problem

Men generellt så går en handling snabbare om du behöver göra mindre rörelser för att utföra den. från en normal position så behöver du bara föra föra handen en kort bit för att nå det du har i bältet och dra fram det. medan från samma position måste din hand och arm röra sig mycket längre bara för att nå ett föremål som bärs på ryggen. sedan efter du dragit det måste du troligtvis flytta vapnet till en position där du kan använda det. vilket tar ännu mer tid. medan från höften så har du det redan i en position där du kan försvara dig rätt bra så fort det lämnat skidan

Sen har du träning. ta en som tränat mycket på dra sitt vapen från ryggen och en som aldrig tränat på dra sitt vapen snabbt från höften. ja då lär säker den tränade vara snabbare på dra sitt svärd från ryggen

men det var ju därför jag sa att det GENERELLT var snabbare att dra från höften

men ska vi verkligen dra upp denna diskussion igen? :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
I Blå Himmel har jag nivåerna "inte överlastad", "överlastad" och "mycket överlastad". Överlastad hindrar framförallt förflyttning i stridssituationer, och mycket överlastad hindrar förflyttning i stridssituationer och manövrer (företrädesvis undanmanövrer). Jag överlåter åt spelaren och spelledaren att bedöma huruvida man är inte överlastad, överlastad och mycket överlastad, men ger också riktlinjer för vad det innebär med utgångspunkt från hur mycket man packar med sig. Mer detaljer än så orkar jag aldrig hålla reda på.

Effekten i strid blev i eldstrid precis den jag önskade: det första som händer vid ett överfall är att rollpersoner slänger sig i skydd och dumpar all packning som de kan få av snabbt. Då brukar de gå från mycket överlastad till överlastad, och det kan de leva med ett tag. Får de möjlighet senare så krängs en massa mer packning av, så att de till slut bara har vapen, stridssele (med ammunition, förband, handgranater, skyddsmask och andra trinkets) och hjälm och på så sätt blir inte överlastade.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag gillar resurshantering av detta slag i de allra flesta fall, och jag tycker din lista ser nice ut :)

Däremot tycker jag att var sak har sin tid i rollspel, och ibland är resurshantering över packning inte något man orkar fokusera på, medan det andra gånger kan vara mycket viktigare för historieberättandet. Man kan använda folks bärförmåga som ett hinder som måste överkommas av spelgruppen vissa gånger, medan ett sådant hinder kanske bara skapar frustration när det finns betydligt viktigare saker att tänka på.

Exempel 1: Spelgruppen har plöjt ner ett banditläger och lootar för fullt bland banditernas stöldgods. De hittar betydligt mer än de kan bära och vet också att deras väg hem kommer ske till fots och vara fylld av andra faror, så de kan inte ta med sig för mycket.

Exempel 2: Samma scenario, men spelgruppen har hästar och varsin ryggsäck med sig, och spelledaren anser att de kan ta med sig i princip vad de vill så länge det är inom rimliga gränser. Spelarna får själva motivera hur de får med sig grejerna, men man behöver inte sitta och räkna på kilon hit och dit eller storlekar på föremålen.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Ydram;n156568 said:
Jocke, jag hänger inte med vad du menar. Kan du förklara närmare hur du spelar med hästar och hur ni gör med vapen?
Jag refererar tillbaka till gamla forumtrådar. Framför allt en där nån som kunde nått om hästar förklarade att man omöjligt kan använda hästar som de används i film, böcker eller rollspel. De är för dåliga.
De behöver äta sin vikt i havre var tjugonde minut, det går att rida i max en kvart om dygnet och sen måste hästen vila till nästa fullmåane (jag överdriver för komisk effekt här, men typ så är det)

Och sen en annan där Reddokk Fheg noga och tydligt förklarar att det är omöjligt att dra ett vapen om man har skidan på ryggen.

Vi spelar med att hästar tar en framåt fort och sköter sig själva /tas hand om av annat löst folk när spelarna inte rider på dem. Och att vapen typ går att ha som figurer i tvspel har dem.

Mitt förslag är att du tittar på sid två av det här rollformuläret: http://www.lotfp.com/RPG/uploads/pdf...Grindhouse.pdf och snor så mycket du kan.

tillägg: Jag håller absolut med om att det är idiotiskt att ha ett svärd på ryggen i stället för i bältet om man råkar befinna sig i verkligheten och måste slåss.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Jocke;n156646 said:
Och sen en annan där Reddokk Fheg noga och tydligt förklarar att det är omöjligt att dra ett vapen om man har skidan på ryggen.


tillägg: Jag håller absolut med om att det är idiotiskt att ha ett svärd på ryggen i stället för i bältet om man råkar befinna sig i verkligheten och måste slåss.

Inte omöjligt. I alla fall så länge det inte rör sig om ett massivt tvåhands svärd eller så. men generellt är det svårare och tar längre tid. från det man reagerar till man har dragit svärdet och fört det till en användbar possition

och idiotiskt är det inte. det har sina fördelar i många lägen att bära det på ryggen. i många fall är det mindre ivägen, det är troligtvis lättare att hålla det dolt. och andra saker med. så idiotiskt är det inte på något sätt.

men på samma sätt som det kan ge fördelar i vissa lägen kan det även ge nackdelar i andra lägen.

sedan är det ju helt upp till var och en om man föredrar att ha med detta. man kan ju köra på att det inte spelar någon roll var man bär svärdet. så länge man har det med sig kan man komma åt det när man vill. placering ger varken för eller nackdelar utan handlar mer om utseende och stil så att säga.
men ska man ha med att det kan ge en fördelar att bära det på ryggen som tex att det är mindre ivägen, lättare att dölja. i vissa speciella sityationer gör man kan få fram det snabbare än om det hängt vid höften så bör det ju även ge nackdelar. som att det generellt tar längre tid att dra det. att det är lättare att komma åt för en fiende som lyckats smyga upp bakom en och sådana saker

men omöjligt? nej. idiotiskt? nej :)

Edit:
gällande hästar håller jag med, ska man bli allt för realistisk när det gäller hästar skulle det nog sänka spelkänslan och göra dem avsevärt mindre nyttiga :)
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Krille;n156611 said:
I Blå Himmel har jag nivåerna "inte överlastad", "överlastad" och "mycket överlastad". Överlastad hindrar framförallt förflyttning i stridssituationer, och mycket överlastad hindrar förflyttning i stridssituationer och manövrer (företrädesvis undanmanövrer). Jag överlåter åt spelaren och spelledaren att bedöma huruvida man är inte överlastad, överlastad och mycket överlastad, men ger också riktlinjer för vad det innebär med utgångspunkt från hur mycket man packar med sig. Mer detaljer än så orkar jag aldrig hålla reda på.

Effekten i strid blev i eldstrid precis den jag önskade: det första som händer vid ett överfall är att rollpersoner slänger sig i skydd och dumpar all packning som de kan få av snabbt. Då brukar de gå från mycket överlastad till överlastad, och det kan de leva med ett tag. Får de möjlighet senare så krängs en massa mer packning av, så att de till slut bara har vapen, stridssele (med ammunition, förband, handgranater, skyddsmask och andra trinkets) och hjälm och på så sätt blir inte överlastade.

Det är precis det här jag är ute efter. :)
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Jocke;n156646 said:
Jag refererar tillbaka till gamla forumtrådar. Framför allt en där nån som kunde nått om hästar förklarade att man omöjligt kan använda hästar som de används i film, böcker eller rollspel. De är för dåliga.
De behöver äta sin vikt i havre var tjugonde minut, det går att rida i max en kvart om dygnet och sen måste hästen vila till nästa fullmåane (jag överdriver för komisk effekt här, men typ så är det)

Och sen en annan där Reddokk Fheg noga och tydligt förklarar att det är omöjligt att dra ett vapen om man har skidan på ryggen.

Vi spelar med att hästar tar en framåt fort och sköter sig själva /tas hand om av annat löst folk när spelarna inte rider på dem. Och att vapen typ går att ha som figurer i tvspel har dem.

Mitt förslag är att du tittar på sid två av det här rollformuläret: http://www.lotfp.com/RPG/uploads/pdf...Grindhouse.pdf och snor så mycket du kan.

tillägg: Jag håller absolut med om att det är idiotiskt att ha ett svärd på ryggen i stället för i bältet om man råkar befinna sig i verkligheten och måste slåss.


Okay. Då förstår jag.

Jag nämnde tidigare att jag bygger det här systemet för att skapa spel. Då i just bitarna som inte genererar så mycket spel normalt sätt, annat än kanske lite random encounters, att resa runt. Lite mer planering inför själva resan, lite mer planering inför eventuella farliga situationer etc. Sedan försöker jag alltid uppmuntra spelarna att använda sina "extras", som famillliaris/husdjur/resdjur, för att berätta sin historia mer. Exempelvis Fantomen, med sin Hero och Devil. Sedan försöker jag att se till att de delar av äventyrandet som de inte rimligtvis kan följa med hålls så korta som möjligt.

Jag vet inte hur långt ni kör att de kan resa dagligen. Men ska du resa längre sträckor så fixar ändå en vältränad häst runt 50km per dag, inklusive mat och vila. Kortare sträckor längre per dag. Precis som vi människor. Jag skrev en annan tråd om olika vägar att resa runt i Ambria, och hur jag försöker att använda resandet som en del av spelet. Då blir både hästen och packningen intressantare.
Ett exempel på en situation som jag skulle vilja skapa är där spelarna inser att de har blivit lurade av någon bad guy att ge sig iväg samtidigt som han ska göra en kupp. Nästan försent inser spelarna att de är lurade, och att de måste dumpa all onödig packning och rida i sporrsträck genom hela natten för att hinna tillbaka. Kanske rent av tvingas offra sin kära "Blacken" för att hinna också.
Låter sedan oftast bara själva lägerlivet, dag till dag dvs, gå på automatik allt som oftast. Jag upplever inte att det finns någon anledning att dra ut på det, och detaljstyra det, mer än nödvändigt. Bara de gånger det spelar roll.

Jag skulle gissa att vi är egentligen på samma sida. Särskilt eftersom jag tycker att LotFP's system faktiskt verkar jobbigare än det jag försöker föreslå. :)
 

Nilsiker

Veteran
Joined
11 Oct 2016
Messages
5
Vi ska prova en simplifierad variant av detta i vår spelgrupp! Jag gillar verkligen idén, tanken att ha "bra att ha"-grejer nära till hands, i bälte eller på ryggen ger en bra visuell bild av rollpersonen, samt att spelarna får tänka lite på hur de prioriterar sin utrustning.

Viktiga saker som kan användas i strid åker ner i en mindre bältesväska, medan artefakten de bär på från ruinen de just sökt genom åker ner i ryggan.

I ryggan som de kan slänga av sig för att inte vara nedtyngda när ett rivaliserande skattletargäng attackerar.

I ryggan som kan bli upplockad av said rivaliserande skattletargäng som snabbt retirerar in bland träden! :)
 
Top