Nekromanti bärförmåga och förflyttning

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
En grej jag störde mig på gällande bärförmåga är dess inverkan på förflyttning i N2 och EON. Bosse har bärförmåga 12. Han bär 11.85 kg böcker och han har dessutom väldigt bråttom, så han springer i 12m / runda. Plötsligt landar en 0.33 kg tung fågel på hans axel. plötsligt orkar Bosse endast springa i 6m / runda, dvs halva hansigheten. Borde det inte vara en procentsats som drogs av på ens förflyttning, eller något liknande mindre radikalt??
Någon annan som stört sig på detta??


//David
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Bosse har bärförmåga 12. Han bär 11.85 kg böcker och han har dessutom väldigt bråttom, så han springer i 12m / runda. Plötsligt landar en 0.33 kg tung fågel på hans axel. plötsligt orkar Bosse endast springa i 6m / runda, dvs halva hansigheten. Borde det inte vara en procentsats som drogs av på ens förflyttning, eller något liknande mindre radikalt??"

Nej, och det av samma orsak som att skadesystemet i Millennium's End borde skrivas om totalt. Multiplikationer är inte en bra sak att ha i ett spelsystem, speciellt inte med decimaler (ja, Millennium's End har multiplikationer av decimaltal i sitt skadesystem). Multiplikationer av heltal kan gå an, men inte av decimaltal (vilket procenttal är). Visst, det kanske är mer realistiskt att räkna procent, men det är inte värt det.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Bah! Det finns inga fåglar som väger 1/3 kg! Skulle vara en örn eller albatross i så fall och vad skulle den hur som helst göra på en skolpojkes axel? Trams! Fåglar har ju för tusan helt ihåliga ben och grejer. Punkt slut.
Däremot kan man inte springa 12 m/s i.e. drygt 30 km/h med 10 kilos lastning. Neogames har nog aldrig flyttat och kånkat på bananlådor!

/sinisa
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: bärförmåga och förflyttning (OT)

Hallå fåglar väger faktiskt mer än man tror. Örnar definitivt över 1/3 kilo... Prova att hålla i en papegoja så ser du det. Men det är väl "besides the point", frågan rörde i praktiken varför det slår så direkt med avdraget. Jag menar, för min del skulle jag vilja se en kumulativ historia där vikten avspeglar sig mot hastigheten OCH uthålligheten. För det är ju det som händer, du orkar kortare sträckor på längre tid.

Lady Silver Wolf
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Fågelvikter (ot)

Kungsörnen har en matchvikt på 10-12 kg.

/föreningen för onödigt vetande ;)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Håller med

Man kan använda belastningsreglerna som en riktlinje och hantera gråområden med sunt förnuft.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Fågelvikter (ot)

Finns det någon egentlig skillnad mellas afrikanska och europeiska svalor eller är det en myt?
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Re: Fågelvikter (ot)

Ja, okej, fel av mig, men om en kungsörn landar på killens axel så är det ju ganska troligt att han blir så skrämd/överraskad av upplevelsen att han tappar ett antal böcker, eller med andra ord att den burna vikten ändå hålls under 12 kilo. Det var egentligen så jag menade. Detta förutsätter dock att han bär böckerna i famnen. Å andra sidan kan man ju då diskutera huruvida en kungsörn skulle landa på axeln om killen hade ett färgglatt axelband från en ryggsäck, och - förutsatt att kungsörnen verkligen slog sig ner på banded - huruvida det i så fall inte skulle riskera att slitas av av örnens klor, särskilt med tanke på att väskan förmodligen inte är designad för att bära 11 kg böcker och därmed redan är utsatt för stora påfrestningar. Men jag, det där med fågelvikter grep jag bara ur luften.

/sinisa - på monty-humör
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
När du nu pratar om N2 och Eon, låt oss då säga att du helt enkelt struntar i förflyttningsminskningen men behåller ökningen för utmattning osv. Och så var det problemet ur världen. Men ska helt enkelt inte störa sig på sådana petitesser.

Erik
__________________________
an'Lofir
I'm haunted by my own mind
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Re: Håller med

Tja, man kan ju säga som så att jag störde mig så mycket på reglerna att jag struntade högaktiningsfullt i dem, och använder mitt sunda förnuft istället, vilket jag tror många gör, i alla rollspel. Det sunda förnuftet är trots allt ens bästa vän, även om det sviker ibland.


//David
 
Top