Bänkdiskmaskin!

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag står i stånd att inte bara köpa ny dator utan också, äntligen, skaffa bänkdiskmaskin. Det blir nog inte så många fler lyxköp i år, tror jag, men det får det vara värt.

Den bänkdiskmaskin jag funderar på är den här. Jag har i mitt kök en ny, fin blandare som har en liten skruvmojäng med sex sidormojäng på baksidan och en vridknopp på framsidan som kan vridas motsols typ 45 grader eller så. EDIT: Under bänken finns en tillskruvad metallslang och lite annat jox. Såhär ser det ut.

Frågor:
1) Kommer den här bänkdiskmaskinen att kunna sättas ihop med min blandare, tror ni? Med eller utan något slags mellan-adapter eller så?

2) Kommer jag att kunna göra det jobbet själv? Finns det något särskilt jag behöver tänka på? Finns det några bra instruktionsvideos? Jag kan också följa text-tutorials, men föredrar nog sådana som åtminstone har bilder.

3) Finns det något jag missat i mina efterforskningar, som gör att just den här bänkisen är ett dåligt köp? Jag vet ju bara hur man kollar upp datorer på förhand, jag vet inget om vitvaror. Jag har kollat recensioner och "bäst i test"-grejer som en annan boomer.

Tack på förhand!
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Mitt råd är att lägga på hemleverans och installation. Det är en pryl på 22 kg och det är vatten in och vatten ut som du inte vill skall läcka ut någonstans. Plus att installatörerna har alla eventuella adaptrar som behövs. Så värt det.

När det gäller vilken du skall välja, så är det väldigt mycket samma sak inne i nästan alla diskmaskiner. Det finns en hel del varumärken, men inte så många tillverkare. Om den rymmer det du behöver diska och ljudnivån är rimlig, så spelar varumärket mindre roll. Tycker jag.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Har diskmaskin för första gången i den här nya lgh och det är så jävla skönt! Kan varmt rekommendera det.

Apropå köp o modell osv - håller med föregående talare i samtligt. Om man inte hittar nåt oroväckande i recensioner online, så kör! Sen måste man ju läsa onlinerecensioner med viss eftertanke förvisso. Ibland har nån liksom köpt en stekpanna och är missnöjd eftersom den inte är en bra gryta, så att säga..
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Apropå köp o modell osv - håller med föregående talare i samtligt. Om man inte hittar nåt oroväckande i recensioner online, så kör! Sen måste man ju läsa onlinerecensioner med viss eftertanke förvisso. Ibland har nån liksom köpt en stekpanna och är missnöjd eftersom den inte är en bra gryta, så att säga..
Just nu sitter jag och väger… Å ena sidan vore det najs att kunna pröjsa nån för installation och då vore det extra najs med en lokal firma som man kan gå och boomer-gnälla på om nåt inte blir som man vill. Å andra sidan är det bara Elon som finns här i byn, och enligt deras hemsida har de bara två olika bänkisar. Den enda har ett gäng dåliga recensioner på prisjakt, den andra verkar ingen någonsin ha skrivit något om…

En kompis har också hävdat att det borde 1) vara möjligt och 2) egentligen inte vara så svårt att montera själv ovanpå bänken. Men jag känner att jag gärna betalar för att ha någon annan att skylla på om något gör fel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Det är inte så svårt, även om det skulle vara så att du måste ta bort blandaren och joxa, lite beroende på hur det ser ut under diskbänken. Jag har gjort det men bara efter att ha varit med när en snickar-kompis visat. YouTube lär funka lika bra!
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Vill börja med att säga att jag inte är någon VVS-expert utan en sån där hemmapulare som säkert gjort massa fel i mina dagar.

Utan att lova för mycket tror jag det är rätt enkelt. Dels ser det ut som att du har en blandare som är utrustad med anslutning just för bänkdiskmaskiner. Det är den bakre som just nu är spärrad. Där ansluter du slangen för vattnet som ska in i diskmaskinen och är egentligen enda stället som är känsligt pga vattentryck, men det är inte svårare än att byta slang till duschen egentligen. Se till att vattnet till kranen är avstängt, förhoppningsvis har du en ballofix någonstans under diskhon och koppla sen på slangen enligt instruktionen.

Den främre grejen du kan vrida 45 gr kan du dels öppna för att ställa in för varmt eller kallt vatten till diskmaskinen (grundinställningen är kallvatten). Du vrider den annars för att stänga av vattnet till diskmaskinen om du inte ska använda den på ett tag.

Det som kvarstår är ju utloppet som brukar anslutas till vattenlåset under diskhon. Anslutningen är rätt enkel (gummislang med en nippel som håller fast den) men om du inte har något genomföring i diskbänken för att få ner slangen behöver du ordna med det.

Ett annat enklare alternativ, men inte lika snyggt, är kanske annars att låta diskvattnet rinna ut i diskhon? Så hade jag när jag bodde i London där tvättmaskinen stod i köket. Tvättmaskinens utlopp gick ner i diskhon bara.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Vill börja med att säga att jag inte är någon VVS-expert utan en sån där hemmapulare som säkert gjort massa fel i mina dagar.

Utan att lova för mycket tror jag det är rätt enkelt. Dels ser det ut som att du har en blandare som är utrustad med anslutning just för bänkdiskmaskiner. Det är den bakre som just nu är spärrad. Där ansluter du slangen för vattnet som ska in i diskmaskinen och är egentligen enda stället som är känsligt pga vattentryck, men det är inte svårare än att byta slang till duschen egentligen. Se till att vattnet till kranen är avstängt, förhoppningsvis har du en ballofix någonstans under diskhon och koppla sen på slangen enligt instruktionen.

Den främre grejen du kan vrida 45 gr kan du dels öppna för att ställa in för varmt eller kallt vatten till diskmaskinen (grundinställningen är kallvatten). Du vrider den annars för att stänga av vattnet till diskmaskinen om du inte ska använda den på ett tag.

Det som kvarstår är ju utloppet som brukar anslutas till vattenlåset under diskhon. Anslutningen är rätt enkel (gummislang med en nippel som håller fast den) men om du inte har något genomföring i diskbänken för att få ner slangen behöver du ordna med det.

Ett annat enklare alternativ, men inte lika snyggt, är kanske annars att låta diskvattnet rinna ut i diskhon? Så hade jag när jag bodde i London där tvättmaskinen stod i köket. Tvättmaskinens utlopp gick ner i diskhon bara.
Gött, det här jivar ganska bra med vad min amatörkompis som kopplat in sin bänkis i vad som verkar vara en blandare som är identisk med min sagt också. Stänga av vattnet, vålda loss grejen på baksidan, montera fast bänkis-slangen, och så lägga ner utlopps-slangen i diskhon. Jag är ganska säker på att jag sett en spak inne under diskhon nånstans som borde vara stänga-av-vattnet-mojängen.

Jag bor ju i hyreslägenhet, så det här med att fixa med genomföring blir nog lite överkurs.


Jag fortsätter grubbla lite, men uppskattar bekräftelsen!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Gött, det här jivar ganska bra med vad min amatörkompis som kopplat in sin bänkis i vad som verkar vara en blandare som är identisk med min sagt också. Stänga av vattnet, vålda loss grejen på baksidan, montera fast bänkis-slangen, och så lägga ner utlopps-slangen i diskhon. Jag är ganska säker på att jag sett en spak inne under diskhon nånstans som borde vara stänga-av-vattnet-mojängen.

Jag bor ju i hyreslägenhet, så det här med att fixa med genomföring blir nog lite överkurs.


Jag fortsätter grubbla lite, men uppskattar bekräftelsen!
Ja, och i och med att det är en bänkdiskmaskin som jag gissar att du ska ha på diskbänken (?) så är det ju inte hela världen om det blir något fel. Du ser ju direkt om det läcker och så länge det inte tok-sprutar i hela köket så hamnar ju vattnet där det ska ändå!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag står i stånd att inte bara köpa ny dator utan också, äntligen, skaffa bänkdiskmaskin. Det blir nog inte så många fler lyxköp i år, tror jag, men det får det vara värt.

Den bänkdiskmaskin jag funderar på är den här. Jag har i mitt kök en ny, fin blandare som har en liten skruvmojäng med sex sidormojäng på baksidan och en vridknopp på framsidan som kan vridas motsols typ 45 grader eller så. EDIT: Under bänken finns en tillskruvad metallslang och lite annat jox. Såhär ser det ut.

Frågor:
1) Kommer den här bänkdiskmaskinen att kunna sättas ihop med min blandare, tror ni? Med eller utan något slags mellan-adapter eller så?

2) Kommer jag att kunna göra det jobbet själv? Finns det något särskilt jag behöver tänka på? Finns det några bra instruktionsvideos? Jag kan också följa text-tutorials, men föredrar nog sådana som åtminstone har bilder.

3) Finns det något jag missat i mina efterforskningar, som gör att just den här bänkisen är ett dåligt köp? Jag vet ju bara hur man kollar upp datorer på förhand, jag vet inget om vitvaror. Jag har kollat recensioner och "bäst i test"-grejer som en annan boomer.

Tack på förhand!
Får jag av nyfikenhets skull fråga vilken sorts dator du ämnar köpa och till vilket pris? Har själv kollat en del under rätt lång tid men priserna är så extrema att jag valt att inte spendera mina pengar på en ny dator. Nu har jag och min fru varit grymma på att spara pengar sen pandemin startade och trots att hon har löneklättrat rätt rejält, så har vi som familj inte höjt våra omkostnader alls. Vi lever lika spartanskt som innan hennes lönehöjning och detta har gjort att vi nu har pengar till att både resa till Japan(om och när de öppnar) och köpa hus. Det kanske även räcker till en dator till mig :) !!!

Så förlåt för OT men berätta gärna om ditt planerade datorköp här, eller i PM om det passar bättre!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har en precis likadan bänkdiskmaskin

Det jag har gjort är att byta ut kranhuvudet på diskmakinsvattenanslutningen till en krankoppling likande den här fast i metal och sedan på diskbänksvattenkranen har jag satt motsvarande koppling som snäpper fast krankopplingen och låser dom i varandra . Jag kan nu bara koppla ihop dessa när jag vill diska och så vrider jag på fullt varmvatten på kranen och så kör jag en disk och slipper massa kopplingar under diskbänken på rören osv . En sak att betänka med bänkdiskmaskin är att det blir aldrig lika bra som med en reguljär diskmaskin och att bänkdiskmaskiner slits fortare och har kortare livslängd

flopro-krankoppling.jpg
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Får jag av nyfikenhets skull fråga vilken sorts dator du ämnar köpa och till vilket pris?
Jag beställde en sådan här igår. Den var inte billig (30k), men jag tänker att min dator är den grej jag använder allra mest och om jag då får en bra maskin för pengarna så är det värt det. Jag gillar grejen med externt grafikkort man kopplar in, i kombination med att datorn är både liten och snabb. Och, vad jag sett i recensioner, ganska robust byggd.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag beställde en sådan här igår. Den var inte billig (30k), men jag tänker att min dator är den grej jag använder allra mest och om jag då får en bra maskin för pengarna så är det värt det. Jag gillar grejen med externt grafikkort man kopplar in, i kombination med att datorn är både liten och snabb. Och, vad jag sett i recensioner, ganska robust byggd.
Nice! Ja, min budget ligger runt 30k och kan kanske övertala min fru om att jag är värd en dator för 40k. Men datorer känns grymt dyra nu, eller så har jag helt tappat uppfattningen om vad saker till en dator kostar då min trots allt är från 2019. Tack för upplysningen då jag behöver all hjälp jag kan få då jag gärna spelar spel på både dator och konsol men vill inte bygga något själv. Saker skall bara fungera!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Uppdatering: Jag har inhämtat råd från lite olika håll nu. Att min vän Kricka har en identisk blandare som han monterat sin bänkis till talar ju för att jag fixar det själv. Har också pratat med min käre far, som också tyckte att det där inte verkade vara någon särskilt svår operation.

Ett par människor har ju tyckt motsatsen – att det är värt pengarna att få mackapären monterad och installerad också. Men just nu lutar jag nog åt att:

1) Säkerställa att jag vet hur man stänger av vattnet.
2) Beställa hem maskinen antingen till det lokala postkontoret eller direkt till hemmet.
3) Stänga av vattnet.
3) Använda milt våld för att öppna den sexkantiga mojängen på baksidan av blandaren.
4) Försiktigt men bestämt koppla in maskinen, förutsatt att slangen från maskinen matchar det som finns under den sexkantiga mojängen.
5) Försiktigt släppa på vattnet och försöka undvika att det sprutar vatten över hela köket
6) Vara klar och glad.

Och om gängorna inte passar varandra i steg 4 så fotar jag de båda, skruvar tillbaka den sexkantiga mojängen, och ger mig ut på the interwebs för att hitta en lösning.


(Och sekundär uppdatering, om datorn: Den är äntligen, efter flera vändor fram och tillbaka, på väg. Nu från Netonnet istället för Komplett, eftersom den på Komplett visade sig vara en hägring. "1 kvar i lager" min håriga hälsingerumpa. Men Postnord bör leverera datorn på tisdag…)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Uppdatering!

Steg 1 är avklarat. Jag hittade var man stänger av vattnet, jag säkerställde att det funkade.

Steg 2 är också avklarat. Jag beställde nyss en sån här. Jag hade tänkt välja Elgiganten men de hade bara leverans på tider då jag inte är hemma – typ måndagar och onsdagar, dagtid. Jag känner inte att jag kan ställa in lektioner för att ta emot en bänkdiskmaskin. Så turen gick till Netonnet, som jag ju redan litar på för min dyra dator och då lika gärna kan lita på för en diskmaskin, tänker jag. De lät mig åtminstone välja kvällstid… Och det ska komma ett SMS som låter mig bestämma tid, om jag förstått saken rätt? Vi får se. Jag fick väldigt bra erfarenheter av Netonnets chattsupport när jag köpte datorn, så just nu känns det bra iaf.

Jag köpte inte till någon installationshjälp, utan litar på att jag kommer att kunna reda mig själv. Just nu är det mest "osäkra" att den bara levereras till markplan, men jag har en rätt bra ihopfällbar pirra som nog kan hjälpa mig att flytta upp klumpen till lägenheten.

Med lite tur kan jag alltså klara av steg 3–6 innan veckan är slut.

(Datorn skulle dyka upp igår, men statusen i Postnords app har inte uppdaterats sedan i fredags. Netonnet verkar ha gjort sin del och skickat den, men Postnord har väl coronaförseningar antar jag. Jag har börjat skämta om "Schrödingers dator". Jag vet inte om den finns på riktigt eller ej förrän jag faktiskt har den i mina händer…)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Datorn skulle dyka upp igår, men statusen i Postnords app har inte uppdaterats sedan i fredags.
Mina tre senaste försändelser med PostMord står fortfarande som att de endast är inlämnade hos ombudet. Trots att de hämtats ut sedan länge. Det känns som om deras trackingfunktion har lagt av helt.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Mina tre senaste försändelser med PostMord står fortfarande som att de endast är inlämnade hos ombudet. Trots att de hämtats ut sedan länge. Det känns som om deras trackingfunktion har lagt av helt.
Min äldsta dotter hade samma problem i förra veckan. Hon ringde leverantören som såg till att hon fick en QR-kod i sin telefon. Voilà -- produkten fanns mycket riktigt hos det lokala postombudet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Bänkdiskmaskinen levererades igår. När Postnord sade "mellan 17 och 21" skojjade de inte; leveransen kom 20:45… Jag hade med andra ord inte alls behövt ta ledigt sista två timmarna på jobbet för att rusa hem. Men jaja, nu är den här.

1644342637990.png

Jag hade överskattat hur tungt 23 kilo skulle vara. Jag kunde bära upp den själv utan hjälpmedel. Lite krångel i trappor och dörrar, men det tog ganska få minuter.

Det visade sig att jag tydligen inte hade något verktyg hemma för att öppna den sexkantiga grejen, så det får bli nästa steg. I övrigt känner jag mig rätt trygg; imorgon köper jag en lite större skiftnyckel och testar lite försiktigt att koppla in slangen som vattnet ska fara genom. Får jag det att funka så är det ju bara att montera in andra änden i mackapären, koppla in strömmen, lägga ut-slangen i diskhon och rock n' roll:a (enligt skötselråden och instruktionerna, givetvis).
 
Top