Nekromanti Bända vilja - novisnivå

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Bända vilja på novisnivå kräver koncentration, vilket inte krävs på gesällnivån. Begränsar det möjligheten för mystikern på novisnivån att ta kontroll på ett offer även nästa runda? Kräver koncentrationen att mystikern på novisnivån koncentrerar sig på sitt första offer även under runda två om han vill ha det kvar under kontroll? Om jag förstått reglerna rätt så räknas en pågående effekt som en fri handling, alltså upptar det inget utrymme från mystikerns två handlingar nästkommande SR. Så egentligen är ju frågan besvarad här, det vill säga, då bör mystikern kunna kasta Bända vilja på ett nytt offer varje SR tills han förlorar kontrollen. Men: hur påverkar kravet på koncentration det senare? Kan mystikern ta kontroll på ett nytt offer varje runda ändå?

Följdfråga: På gesällnivån krävs inte samma koncentration för mystikern när han/hon kontrollerat ett offer. Betyder det att mystikern, samtidigt som offrets vilja är under kontroll, kan delta i närstrid samtidigt?

Tacksam för svar!
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Nu har jag inte boken framför mig. Men som jag minns det så innebär koncentration ingen begränsning för vad magikern kan göra under rundan. Alltså kan hen redan på novisnivå agera i närstrid eller slänga andra besvärjelser (och också fler bända vilja). Men skillnaden är att om magikern blir attackerad och tar skada så behöver hen slå under sin viljestark modifierat av hur mycket skada hen tog för att kunma behålla koncentrationen. Har du 15 i viljestark o tar 7 i skadå så behöver du alltså slå 8 eller lägre.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Tack för svaret! Av beskrivningen av Bända vilja så blev jag osäker på om den enbart kunde kastas på en person på novisnivå. Men att kunna kasta den på en ny varje runda, är kanske en generell regel för alla besvärjelser av det slaget. Misstänkte dock att det funkar som du beskriver.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Förstår hur det tänker. Det skulle nog vara en vettig begränsning då bända vilja är en mäktig besvärjelse. Dock borde en sådan begränsning vara tydligare utskriven. Så som jag tolkar reglerna så borde en kunna slänga den på en ny person varje runda.
 
Top