Nekromanti Bästa svenska rollspelet någonsin?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Måns;n262931 said:
Ja, tyvärr. Tycker även att modulerna svävade iväg lite (ja, även sånt jag själv skrev) och lyckades inte behålla samma otroliga klass som Zonernas zoologi och Den innersta kretsen. Men utan tvekan är det Sveriges bästa spelsetting. Eller, inte helt utan tvekan. Trakorien är sjukt bra med, och jag har dessvärre inte läst Symbaroum än men gissar att det inte ligger långt efter.

Men min röst på Oktoberlandet ligger fast! :)
den här tråden tyder på att Mundana är Sveriges bästa spelsetting ^_^
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Ymir;n262950 said:
den här tråden tyder på att Mundana är Sveriges bästa spelsetting ^_^
Frågan är hur representativt det här forumet är.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Fiktionslek;n262947 said:
Bifur: Knegarfurstens Sorti och Jernets hierta heter äventyren.
Just det ja, älskade båda. Till och med namnet på Jernets hierta var ju en parafras. Finns ju, av naturliga skäl, en del Apocalypse Now där också. Underbart!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Henke;n262952 said:
Frågan är hur representativt det här forumet är.
Eftersom "mitt" val leder tänker jag helt objektivt påstå att det är den mest representativa undersökningen som gjorts*.

* I November månad år 2017 på rollspel.nu
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag tänker i största allmänhet och helt frånkopplat att du inte gillar ”mitt” val :)
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Efter moget övervägande lägger jag min röst för bästa svenska spel, som jag inte har skrivit, på DoD-84. Det blev min avstamp mot högre höjder under åren hos Äspel. Det bästa spel som jag har skrivit tror jag nog är Wastelands.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Fiktionslek said:
Jag lägger min röst på Mutant: Undergångens Arvtagare. Det är opretentiöst men berör viktiga ämnen som t.ex. klass och undergångsrädsla. Det har humor, geni och ett eget språk. Det har bra äventyr och Sveriges starkaste spel- och settingidé. Böckerna som sådana har en grym känsla och ofta jättebra illustrationer i hyfsat enhetlig stil. Jag tycker inte det är en särskilt bra BRP-klon, och det finns en massa mindre skavanker, skevheter och problem över allt. Men det är å andra sidan uppenbart att spelet fått en massa kärlek. Humor, språk och kärlek — och en gnutta geni!
Om någon presenterat spelet som Povel Ramel möter Berthold Brecht efter katastrofen i form av muterade djur så vet jag inte hur många som hade sett det som en given succé. Men det blev det ju!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Ymir;n262950 said:
den här tråden tyder på att Mundana är Sveriges bästa spelsetting ^_^
Visst, men samma tråd tyder också på att Chronopia är ett bättre spel än Svavelvinter, Symbaroum och Tales from the loop ;)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Khan;n262915 said:
Den metaforen får du gärna förklara lite mer ingående. Den flög över huvudet på mig helt och hållet.
Jag får be om ursäkt. Det var naturligtvis Campbells pastasås jag tänkte på.

https://www.ted.com/talks/malcolm_gladwell_on_spaghetti_sauce

Se filmen, bär den i era hjärtan. Och med det nöjer jag mig för den här gången så jag inte får bannor av krafterna som råder för att jag derailar tråden. :)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Nu hoppar jag efter lång väntan in har på tråden och orkar inte bläddra mig igenom alla sidor men undrar varför ingen skrivit upp en lång lista med alla i tråden omnämnada spel och hur mång röster respektive spel fått i tråden? Måste väl finnas nån list/statistik älskare på ett rollspelsforum?
Lite som en facebook omröstning.
Då får vi väl svart på vitt vilket som räknas som det bästa spelet?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Lightshy;n263006 said:
Nu hoppar jag efter lång väntan in har på tråden och orkar inte bläddra mig igenom alla sidor men undrar varför ingen skrivit upp en lång lista med alla i tråden omnämnada spel och hur mång röster respektive spel fått i tråden? Måste väl finnas nån list/statistik älskare på ett rollspelsforum?
Lite som en facebook omröstning.
Då får vi väl svart på vitt vilket som räknas som det bästa spelet?
Sådana inlägg har jag bläddrat förbi 15-20ggr i tråden?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Utifrån fantastisk kampanj så förstår jag att ni ärnågra som spelat Eon hemmasnickrat, vilket jag har svårt att se som argument för bästa spel (däremot är jag helt med på att ni kan ha haft roligast med Eon, men det gör väl inte Eon till bästa spel?).

Det handlar med andra ord om att spelvärlden och reglerna anses som bäst? Eller?

(Observera att detta är en frågeställning för att försöka förstå hur Eon-väljare resonerar eftersom så många väljer spelet och att jag är intresserad av ifall spelet är något jag borde köpa)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Utifrån all diskussion här så blir resultatet av statistiken svårt att använda som indikation på något mer än att flest verkar ha en förkärlek till högdetaljerad fantasy.

Frågan kanske borde formulerats ”vilket rollspel har du haft roligast med, har bäst regler, har bäst setting, har bäst förutsättningar för att skapa egna äventyr, har bäst köpäventyr, har den ultimata köpkampanjen).

Det kliar verkligen att inte kunna utläsa detaljer.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag fortsätter räkna folks ödmjuka röster, säg till om det är fel.

Bästa spelAntal
Eon 413
Kult7
Mutant Undergångens arvtagare6
Drakar och Demoner 1984/19875
Mutant 20894
Mutant Chronicles4
Drakar och Demoner Chronopia3
Drakar och Demoner Expert3
Järn2
Mutant År noll2
Noir2
Svavelvinter2
Svärd & Svartkonst2
Fantasy!1
Gemini1
Medan världen går under1
Oktoberlandet1
QuestCore1
Svart av kval vit av lust1
Symbaroum1
Trollvinter1
Wastelands1
Western 31
Värmedöd1


För egen del när jag startade tråden var min tanke bäst spel alla kategorier, inte det jag haft roligast med allt som allt (det är EDD, eftersom det är det jag spelat mest och under de kanske viktigaste åren). För mig innebär det en sammanvägning av regler, setting och scenarion. Jag tycker till exempel att scenarion/kampanjer väger tungt, det är i princip därför jag köper nya spel (även om så klart settingen också är viktig, medan reglerna är av mindre betydelse). Spel som saknar scenario-delen och förutsätter att jag/spelgruppen ska skapa allt själv blir ofta ospelade även om de är bra. Men alla har så klart inte samma syn och därför är det svårt att ha kriterier. En del vill göra både världsbygge och scenarion själva och tycker spel som gör det åt dem är tråkiga/dåliga, andra tycker reglernas funktionalitet är mycket viktigare (än vad till exempel jag gör) o.s.v.
 

RedMoon

Veteran
Joined
13 Aug 2017
Messages
144
Jag har lagt upp samma fråga i Bräd- & Rollspelsforum nu för att kunna jämföra med den publik som finns där. Ska bli jättespännande att se vilka likheter och skillnader vi kan hitta!
 
Top