Nekromanti Bästa spelet från Åskfågeln?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
I denna svåra tid vill jag stötta Åskfågeln genom att köpa ett av deras spel men vilket är enligt din mening bäst, och varför?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Det finns väl bara Western att välja på? Det är oerhört välgjort, har massor av bra scenarion och en supercool setting. Regelmassan är ett aber för mig men den är inte utan poänger. Det finns en viss charm i att spela spel där det verkligen tar en realistiskt lång tid att återhämta sig från en skottskada.

Annars verkar Ensamma vargen vara väldigt gediget och lättillgängligt, även om jag inte provat, men det görs av Cubicle7.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Western IV! Av alla de orsaker som Bifur lyfte + att det är så fantastiskt vackert och ambitiöst illustrerat att böckerna är köpvärda bara för den punkten! Otroligt många välskrivna scenarion dessutom!

Utöver detta har jag höga förhoppningar om Freeway warrior. I väntan på rollspelet vill jag tipsa om solo-rollspelsböckerna (eller boken, endast en utgiven på svenska så långt)!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Bifur;n265540 said:
Annars verkar Ensamma vargen vara väldigt gediget och lättillgängligt, även om jag inte provat, men det görs av Cubicle7.
Jag var inte så snäv i definitionen när jag skrev tidigare och får erkänna att jag är hopplöst dåligt insatt i Åskfågelns produkter utöver Fenix så frågan borde kanske egentligen ha varit: Vilket spel som säljs av Åskfågeln är mest värt att kasta pengar på?

Hur som, hur regeltungt är Western IV egentligen? Är det så mycket bättre än tidigare utgåvor? (Jag har nog bara bläddrat i den första som verkade, eh... svårspelad.)
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Western IV är vi själva väldigt nöjda med. Det är 10 år av blod, svett och tårar från vår sida.

Det är vi som ger ut den svenska versionen av Ensamma Vargen som inte är en direkt översättning av Cubicle 7. Vi har gett ut mycket material som bara är gjort till den svenska versionen av spelet. Cubicle 7 gör sin version och vi gör vår.

Nästa bok i Freeway Warrior serien kommer i början på nästa år. Först den engelska och därefter den svenska. Håller på att formge den nu.

/Anders & Tove
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Anders & Tove;n265564 said:
Det är vi som ger ut den svenska versionen av Ensamma Vargen som inte är en direkt översättning av Cubicle 7.
Där ser man. Hur skiljer de sig åt?

Anders & Tove;n265564 said:
Vi har gett ut mycket material som bara är gjort till den svenska versionen av spelet. Cubicle 7 gör sin version och vi gör vår.
Jo, det har man ju förstått att alla scenarion är specialskrivna för den svenska utgåvan.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Den gemensamma faktorn är att de är baserade på Joe Devers värld Magnamund. Reglerna är olika, alla illustrationer och äventyren är framtagna för den svenska utgåvan. Den svenska boxade versionen har en enkelt regelsystem baserat på soloäventyren. I Ensamma Vargen expert som kommer ut nästa år finns ett utökat regelsystem framtaget för den svenska utgåvan

/Anders & Tove
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,932
Location
Ereb Altor
luddwig;n265530 said:
I denna svåra tid vill jag stötta Åskfågeln genom att köpa ett av deras spel men vilket är enligt din mening bäst, och varför?
Jag beställde precis Western IV. Jag har spelat alla tidigare varianter en hel del, men har dålig koll på vad som är nytt. Det jag vet är att Western har oerhört välskivna och inpirerande äventyr och supplement.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Kul att du har beställt Western IV:) Vi hoppas att du ska gilla det.

Har du spelat de tidigare versionerna kommer du att känna igen mycket som t.ex. att man slår 1t20 och ska slå högt. Träffmallen finns också kvar, men är lite modifierad.

Den största förändringen är kampanjvärlden. Vi har valt att låta spelet utspela sig 1875-1876 och i hela USA istället för bara de västra delarna. Du kan lika gärna spela ett äventyr i New York som Deadwood eller gärna kombinera. Detta gör att spelet har utökats med många nya Roller som t.ex. Boxare, Entreprenör, Secret Service och Uppfinnare.

Den första boken - Rollpersonen - innehåller allt du behöver för att skapa din rollperson. Vi har gjort ett bakgrundssystem där du kan slå fram en detaljerad bakgrund för din släkt. Systemet är till för att göra rollpersonerna integrerade med spelvärlden och samtidigt ska äventyrskrokar för spelledaren. Därefter väljer du din Roll som inte måste baseras på din släkt bakgrund, det finns många exempel i den verkliga vilda västern på prästsöner som blivit laglösa och mördare. Däremot kan det vara bra att motivera varför du blivit familjens svarta får. När du valt din Roll slår du 4 Livsöden, saker som du själv har varit med om innan spelet börjar. Varje Roll har en egen uppsättning Livsöden. Du har råkat ut för helt olika händelser om du är Desperado än Reporter.

Regelboken innehåller regler för rykte, strid, skador och sjukdomar, vapen, riddjur, jakt, det övernaturliga, kampanjtips och ett äventyr.

/Anders & Tove
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Anders & Tove;n265575 said:
Reglerna är olika, alla illustrationer och äventyren är framtagna för den svenska utgåvan. Den svenska boxade versionen har en enkelt regelsystem baserat på soloäventyren.
Det låter ju trevligt. Boxen är inköpt som julklapp till barnen, deras första riktiga rollspel, men jag har inte tjuvläst den. Soloäventyren har ju gått hem hittills.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nyaste editionen av Western är awesome!!! Regler, illustrationer och ja, hela paketet är bland det bästa som finns att köpa i rollspelsväg just nu. Det är tydligt att Gillbringarna och de medarbetare de haft har lagt ned sina själar i Western och nu vemodigt så förstår jag också hur mycket spelet har betytt och fortfarande betyder för Anders och Tove. Precis som Anders skriver i kickstartern för Tove så kommer Toves skaparglädje och skäl att finnas i Western för alltid. Nu har jag förstått att det ska komma en tredje grundbok som heter Amerika 1876 eller något i den stilen och även om den lär göra spelet ännu mer awesome så behövs den inte för att spelet ändock ska kännas fullkomligt.

Jag hoppas att Tove får en lång och så smärtfri tid som är fysiskt och medicinskt möjligt med sina nära och kära och har kraft att göra det hon älskar under hela färden. Förlåt om orden låter malplacerade eller konstiga men det är jävligt svårt att tala om döden, även om det gäller en person jag lärt mig uppskatta och tycka om enbart genom de få email-samtal jag haft med Anders och Tove samt genom deras livsverk i rollspel och Fenix. Rollspels-Sverige är trots allt inte så stort och många av forumiterna här har jag under åren byggt upp någon form av relation med och känner sorg när något händer någon av er. Ta hand om varandra och köp så mycket Åskfågeln produkter ni kan!
 
Top