Nekromanti [AW] Lulegängets höstkampanj

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag använder ordet höstkampanj ganska fritt då vi är inne i andra halvan av oktober redan, men det är först nu vi har kommit igång.

Hittills har vi bara hunnit spåna fram en setting och välja playbooks, first session kör vi nästa vecka.

Lite kort om platsen vi förlägger vår berättelse på är att det är en stad med Thailandsklimat, stadskärnan är byggnader av betong och stål, kåkstäder breder ut sig och därefter är det bara djungel så långt ögat nåt. Staden har ett antal hamnar, det finns bebodda öar i närheten där saker odlas, det finns andra bosättningar längs med kusten samt en strid ström av flyktingar till vår stad. Styret påminner om feodalt, staden är uppstyckad i holds där varje hardholder betalar en viss tribut till någon högre upp och den stora majoriteten av människor är i princip livegna. De som inte är det är antingen styrande eller slavar.

Vi peppar festligheter, djungel, maktkamper, brist på resurser och att för första gången sedan jag varit med på allvar använda oss av Barter.

Jag är spelledare (första gången jag spelleder AW på riktigt, nervöst!) och jag har fem spelare.

Joel (GnomviD) spelar Kobe Lin som är Hardholder.
Kristoffer (Oforumit) spelar Doc Di som är Angel.
Linn (buslimpan) spelar Nicker/Nicole som är Faceless.
Elin (w176) spelar Mama Olympia som är Operator.
Lloyd (Oforumit?) spelar Domino Snake Eyes som är Chopper.

Jag kan presentera de närmare efter att jag har lärt känna de bättre.

Jag är jättepepp och jättenervös på en och samma gång, men det här blir nog bra!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Låter spännande! Ser fram emot att läsa fler actual play rapporter sen när ni börjat spela. Med tanken på en annan tråd, det låter som att ni använde ett helt spelmöte till förberedelser? Känns det som en bra eller dålig grej?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Björn den gode;n124677 said:
Låter spännande! Ser fram emot att läsa fler actual play rapporter sen när ni börjat spela. Med tanken på en annan tråd, det låter som att ni använde ett helt spelmöte till förberedelser? Känns det som en bra eller dålig grej?
Det var inte ett medvetet beslut från vår sida utan föll sig så pga att vi åt middag tillsammans och då börjar man alltid senare än man tänkt sig. Såhär i efterhand funkade det, åtminstone enligt mig. Vet man med sig att man har tiden kan man gott ta sig den för att snacka ihop sig och sina förväntningar, samt hinna våndas över valet av playbook.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Spelledarreflektioner
Jag var helt otroligt nervös när vi skulle sätta igång och visste inte riktigt vad jag skulle göra. Jag beslutade mig för att fokusera på rollpersonernas hem och fråga de var de befann sig och låta saker och ting rulla på efter det, något som funkade bra. För varje scen vi spelade så blev det bättre och bättre, jag slutade vara nervös och jag fortsatte ställa frågor, särskilt frågan “vad gör du?”. Det blev en miss angående ett move, men för att vara första riktiga passet jag spelleder AW så får det anses godkänt!


First Session
Vi började med beginning of session-moves och vår hardholder misslyckades med slaget medan operatorn lyckades (3 barter totalt). Detta innebar att Domino Snake Eyes och hans gäng hade en blockad som hindrade in- och utflöde av varor till holdet i väntan på att få betalt för senaste räden. Kobe Lin hade inget att betala med samt femtio nya slavar som bara kostade mat.

Kobe, i sällskap med sin gängledare Fung, sin högra hand Julietta och en bunt gängmedlemmar beslutar sig för att gå och snacka med Domino och lösa situationen. Domino är på sin partypråm, mer eller mindre bakfull efter festandet kvällen innan och roar sig tillsammans med Goldie Halfpint (näst i rang i gänget) med att kasta jordnötter i varandras mun. Kobe anländer och öppnar starkt med att nästintill slå ihjäl en av de nyinitierade gängmedlemmarna. Sen börjar de snacka, efter en hel del läsande av varandra och hot senare så har Domino mobiliserat gänget och tagit alla utom Kobe gisslan i utbyte mot att få sin betalning.
Doc Di får besök av en fabriksarbetare, Nickers bror Dole, som har problem med eksem av något slag på armarna, förmodligen från något giftigt ämne. Dole har inget konkret att betala med där och då, men lyckas få vård mot löftet om att återbetala tjänsten. Doc hinner läxa upp Dole både en och två gånger för att han så snabbt går med på en tjänst under deras meningsutbyte.

I fabriken jobbar Nicker och när de ska gå av sitt skift får de höra att de måste jobba dubbelt den här dagen också. Daff, en av Nickers arbetskamrater/vänner(?) blir nog frustrerad för att söka upp förmannen Duke och försöka ändra på det. Hon vill få med sig Nicker också, men han vågar inte. Han flyr från platsen samtidigt som Daff försvinner in på förmannens kontor.

Kobe beslutar sig för att han måste få upp moralen på något sätt bland sina arbetare och beordrar Duke att leta rätt på Nicole för att få henne att gå en match, samt att de ännu osålda slavarna får slita i fabriken så att arbetarna kan få ledigt.

Nicker springer inte så långt utan tar sig till förrådet där hans mask är undangömd och Nicole gör entre. Hon beväpnar sig med ett järnspett som finns i förrådet. Ackompanjerad av viskningar och folk som inte räds ta kontakt med henne så går hon raka spåret till Dukes kontor, men det är tomt. Hon öppnar sin hjärna, beskriver att malströmmen för Nicole är som en dimma som sträcker ut sig överallt och som hon kan se saker i. Nicole upptäcker att Daff är i riktning mot jordkällarna och tar en mer försiktig väg dit för att inte dra till sig mer uppmärksamhet. Två av Kobes gängmedlemmar håller vakt och är fullt upptagna med att diskutera den kommande matchen med Nicole och hur coolt det ska bli. Nicole dumpar järnspettet för att kunna smyga sig på vakterna och det dröjer inte länge efter att hon klättrar upp som hon (obeväpnad) har lyckats skrämma vakterna (båda beväpnade) på flykten. Hon fritar Daff och bär henne därifrån då Daff är för misshandlad för att kunna springa själv.
Mama Olympia har sin första scen hemma hos sig i det gamla templet. Hon får sina fötter masserade av sin husgäst Marya och får höra skvallret om vad hennes son Domino håller på med. Hon ber Marya skicka iväg ett meddelande till Kobe Lin om att hon vill träffa honom.

Meddelandet når Kobe Lin när han är mitt uppe i att beordra runt Duke och så snart han får höra budet så beslutar han sig för att hörsamma kallelsen och besöka Mama. Han kommer dit och de hinner prata väldigt länge om oväsentliga saker innan de kommer till skott med att diskutera lånevillkor. I slutändan tar Kobe Lin emot erbjudandet och löser därmed krisen med blockaden, men förpliktigar sig däremot att betala tillbaka med ränta.

Domino besöker Doc Di, han har med sig sin skadade Uno och en av Kobes gängmedlemmar. Han vill dels se om det finns något att göra för Uno och dels jävlas med Kobe genom att låta operera in en spritflaska i halsen på gängmedlemmen så att de kan skära upp den sen och få sprit på festen. Doc går med på det ena men inte det andra, till Dominos stora förtret. Uno läggs in på kliniken och Doc erbjuder sig att vara med på festen istället för Uno om/när Uno inte kan stå på egna ben senare.
Kobe väntar till sent på kvällen och skickar då en båt för att hämta hem sitt folk, något som är ganska enkelt när Domino, Goldie och de andra är för upptagna med att festa.

Under spelpasset fick vi bekanta oss med samtligas hem.

Kobe Lin bor i ett penthouse ovanför fabriken, väldigt lyxigt och fint.
Domino Snake Eyes bor på en pråm och ogillar att vara på land på det stora hela, hans gäng har också vattenskotrar och träskfordon.
Nicker bor i kåkstaden, i en liten lya byggd av tegel.
Doc Di bor i sin klinik som för övrigt drivs i egen regi och inte för någon specifik hardholder.
Mama Olympia bor i ett gammalt tempel nere vid stranden, antingen helt själv eller med en husgäst.
 
Top