Nekromanti Att upptäcka kampanjen

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Okej, lite tramsig spegling av den här tråden är det, men jag blev inspirerad, OK?

Har ni också fått känslan att kampanjer/äventyr sticker iväg och lever sitt eget liv? Jag har precis dragit igång ett parti D&D på RPGnet, och jag kör med en färdig modul, men när jag fyller ut luckorna i den så tycker jag den drar iväg av egen kraft. Nu finns det loot och rum som jag inte hade en susning om när jag började.

Och SLP:erna ska vi inte prata om. Med lite egna mål och personligheter så sköter de sig själva. Nästan lite creepy när jag tänker på det.

Ni andra då?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Alltid när jag fisktankar så blir det ett scenario jag aldrig har tänkt mig. Spelledarpersonerna reagerar på det spelarna hittar på och scenariot verkar få ett eget liv. Jag vet att författare kan säga att deras karaktärer i boken verkar få eget liv under själva skapandet och det handlar mycket om att komma in i the flow.

Jag har kommit in i the flow när jag har planerat mycket så att det hela tiden finns spelledarpersoner som kan reagera på rollpersonernas handlingar och ställningstagande. Det hela blir som ett spindelnät med noder som är bundna till varandra och när spelarna rycker i en nod så blir de andra noderna uppmärksammade på vad som händer. Mycket planerande i detta fall innebär runt 10-15 noder med 2-3 kopplingar till andra noder.

Sammanfattning
När jag enbart reagerar på vad spelarna gör får scenariot eget liv.

/Han som inte direkt tycker att förändra scenariot efter spelarnas tankar behöver ge liv till scenariot
 
Top