Nekromanti Att spelleda barn

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag har i cirka tre månaders tid spellett en grupp bestående av barn och har under den tiden hunnit avverka två stycken äventyr.

Det första äventyret har spelats av främst två spelare, två flickor på 10 och 11 år. Jag tog mycket inspiration från första gången jag spelade rollspel och lånade friskt från drakar och demoner (trudvang). Världen blev en sagofantasyvärld och första spelpasset gjorde vi karaktärer.

Det de fick välja var ras, namn, ålder (med en gräns på hur gamla de fick vara då de för äventyrets skull behövde vara barn och för att jag trodde att det skulle vara lättare att gestalta), styrkor och svagheter (lika många styrkor som svagheter, max fyra) samt vilken vuxen i byn som de var lärling hos. En styrka kunde vara att de var bra på en specifik färdighet, väldigt smidiga eller starka och liknande. Svagheter kunde vara att de var dåliga på en specifik färdighet, klumpiga eller hade fobi för något. De yrken som de vuxna hade var de yrken som fanns i grundboken och de fick välja det som de ville att deras karaktärer skulle bli när de blev vuxna. I övrigt blev det inga färdigheter eller grundegenskaper (när jag föreslog att vi skulle införa grundegenskaper så ville de inte det) och de använde sig av en T20 för att avgöra hur bra det gick. Var de väldigt bra på att t.ex. klättra hade de lättare för att lyckas riktigt bra och tvärtom om de var riktigt dåliga på något.

Mina förberedelser för första äventyret bestod av att jag skrev upp vilka som bodde i byn, deras ålder, personlighet samt vilken uppgift de hade. Jag ritade också upp en karta så fick de välja i vilket hus deras karaktär bodde.

Äventyret var ganska enkelt. Det kretsade kring deras hemby, Svarteby, och den magiska förbannelse som lades över byn. Under de årliga tävlingarnas andra dag mot grannbyn Stenforsen så somnar alla vuxna, bara barnen klarar sig och spelarna (en alv och en halvlängdare) blir kontaktade av en talande katt och får då träffa magikern Berekk som råkade förbanna byn. Han bönar och ber om hjälp så det slutar med att spelarna provianterar, lämnar de vuxna i Stenforsbarnens händer, och tar sig in i Svarta skogen som deras by ligger granne med. De får sällskap av Tikk, den talande katten. I Svarta skogen hade jag tänkt mig att de skulle få möta på sagomonster av olika slag, men mina spelare var vid det här laget varma i kläderna och tog för sig mer så det blev mycket fiskande och prat med vättar istället. De kommer till slut fram till trollkvinnan Vinya (Berekks mästare och alv) och får där veta att hon kommer behöva Åskstenen för att kunna häva förbannelsen och också att den kommer sprida sig till andra byar om den inte stoppas. Spelarna vandrar till berget där Åskstenen finns och lyckas till slut, med viss hjälp av två kungstroll som är less på att deras stam och en stam gråtroll har till uppgift att bevaka Åskstenen, klä ut sig till den "Utvalde" som ska hämta Åskstenen. De får med sig Åskstenen och förbannelsen hävs.

Det var ett riktigt roligt äventyr att spelleda, mina två spelare var riktigt engagerade, glada och aktiva när de väl förstod hur de ville rollspela. Mycket fokus lades på saker som i äldre grupper säkert ses som oviktiga, som t.ex. fiske, bärplockande och matande av vättar. Alla konflikter de hamnade i löstes genom list eller genom att fly och jag försökte lägga mitt fokus på att få berättelsen att gå vidare samtidigt som jag ville göra varje spelpass roligt. Jag lade inget fokus på regler, jag tyckte det kändes viktigare att få mina spelare att spela sina roller och ha roligt. Jag hade under ett spelpass en tredje spelare, en storebror till en av mina spelare, men han var bara med en gång och jag måste erkänna att jag blev lite lättad över att han slutade, han var inte riktigt på samma nivå som de andra två och då blev det svårt att spelleda.

Mina spelare fick välja vad de ville spela härnäst och de var insnöade på fantasy, trots mitt prat om rymdäventyr, så det slutade med att de ville spela formskiftare i en fantasyvärld. De fick i uppgift att fundera på vilken "grundform" de ville ha och namn, medan jag fick i uppgift att bygga ett nytt äventyr och jag valde också att förändra världen.

Äventyret fick ett namn, Ikaros IV, och jag resonerade som så att om spelarna inte vill komma till rymden kan en del av rymden komma till spelarna. Jag gjorde en ny fantasyvärld, fast med långt många fler raser, och gjorde en ny karta. Det jag skrev om varje ras var väldigt lite och tjänade mer som en grund att utgå från. Jag föreställde mig att det skulle krascha ett rymdskepp på planetytan och att två rymdisar som inte alls fattade något av världen skulle ställa till med besvär och på något sätt skulle spelarna bli tvungna att barnvakta rymdisarna så att de inte skulle dö. Rymdisarna gjorde jag arroganta, otrevliga och riktigt dryga.

Mina spelare fick den här gången välja grundform, namn och något de är unika med. Tora är en minidrake i grundform och fick då flygteknik, att hon är duktig på att hantera vingar. Betta är en havsalv som går i lära hos mystikerna (typ deras stams schamaner, kan hela och sånt där) och kan använda sig av skyddsmagi. Havsalver kan andas under vatten och det är praktiskt när man vill fiska...

Återigen har jag valt att enbart använda mig av en T20 för alla slag, men jag har gjort det lite mer spännande. Då mina spelare kan skifta form till nästan vadhelst de vill rullar de tärning för hur bra de lyckas. Slår de 20 har de inte skiftat till den formen och jag skriver upp det på deras karaktärsblad eftersom de aldrig kommer kunna förvandla sig till det någonsin igen. Slår de 1 skriver jag upp det och de kan förvandla sig till den formen lika lätt som till deras grundform och de kommer aldrig behöva slå för det igen. En av mina spelare slog 20 två gånger under en kväll och för att hon inte skulle bli alltför arg och ledsen införde jag då att jag bara skriver upp ett fummel och ett perfekt per spelpass.

Det jag ville göra med den nya världen var att den skulle vara fylld med vidunder och monster av olika slag, men att inget är farligt så länge man vet hur man ska hantera det. T.ex. finns det svartbjörnar som drar mörker med sig varhelst de går och är livsfarliga, men tänder man en eld och stirrar in i den tills de har passerat klarar man sig.

Mina två rymdisar kraschlandade och förklarade för mystikern Lejonmannen att om de dog skulle hela planeten stryka med och det var inget som Lejonmannen ville riskera. Samtidigt var de så dryga att han själv inte ville ta hand om dom så han beordrar helt enkelt spelarna.

Under de spelpass vi har avklarat hittills har rymdisarna hamnar i krig med Vättarna, lurat en mäktig drowinna, dödat en blivnade drake som låg i sin kokong och hade de stött på fler raser hade de säkert gjort något fel där också. Naturligtvis har de inte bara varit dumma i huvudet och gjort fel, en av rymdisarna har fått veta vad det innebär att leka (de gör inte sånt därifrån de kommer, där måste man vara vuxen väldigt fort) och de tycker om sina formskiftarguider. Nu på tisdag blir det sista gången och då är tanken att rymdisarna ska bli räddade av sitt folk och de kommer tala för att planeten inte ska övertas och att befolkningen inte ska förslavas. Jag vill att äventyret ska sluta lyckligt, det känns viktigt när mina spelare är såpass unga.

De två senaste speltillfällena har jag fått nya spelare. Att spelleda fem barn är inte enkelt och att spelleda fyra gick mycket enklare, men då var de också de nya spelarna mer säkra på vad de gjorde och lugnare.

Min upplevelse av att spelleda barn är att det är otroligt roligt! Så länge man som spelledare är lyhörd för vad spelarna vill och accepterar att det kanske inte alltid går så fort för storyn att gå framåt så får man många roliga stunder och man blir tvungen att lägga sitt fokus på saker man vanligtvis inte bryr sig om. Mina spelare har hoppat, sprungit, krupit och verkligen använt sig av hela lokalen för att spela och det går bra då det är lätt att bära med sig en tärning istället för ett karaktärsblad. Mina spelare är mer engagerade som rollspelare än många andra vuxna spelare jag stött på och det är verkligen en kick att veta hur bra jag lyckats. De har roligt varje gång och längtar till nästa tisdag så snart vi har avslutat.

Nå, det här är ett diskussionsforum så därför tänker jag ställa några frågor.

Jag är nöjd med mitt upplägg, men det finns alltid sådant man kan förändra. Vad hade ni gjort annorlunda eller förändrat? Vad hade ni behållit av äventyrsuppläggen?

Finns det andra sätt man kan göra karaktärer på som kan passa yngre spelare?

Är det någon annan som har erfarenhet av att spelleda barn? Hur var det?

Jag är nyfiken eftersom jag gärna gör om det här någon gång, men då vill jag göra det ännu bättre!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Ja ja och åter ja!

Jag har spellett många barn. Det har en vän till mig också btw. Båda har goda erfarenheter. Mina erfarenheter är nog inte till nytta för dig. Att barn älskar rollspel är en sanning jag tar till mig. Däremot så gjorde du rätt i att förenkla regler etc. Barn gillar snabba saker som är okomplicerade är min erfarenhet. De gillar målande beskrivningar och stora gester. De gillar att vara hjältar och mina barnspelare gillade att klura. Det häftiga är att det här är barn ur tvspelsgenerationen men de sa att rollspel är mycket roligare för här är ALLT möjligt.

Mina första erfarenheter att spelleda för 10 åringar var på EDDs tid. Då fick deras yngre bror på år vara med att lyssna (idag spelar vi fortfaramde) och han älskade att höra på äventyren.

Du vet det här är som att läsa Bilbo som barn men att få agera själv. Barns fantasi är så enorm. Du behöver sällan mycket rekvisita. De fixar det. Och för dem är äventyret mycket större än du greppar. Jag har kört lite "live" på landet med barn också. Jag gjorde deras sommar enligt deras föräldrar. Att spelleda barn är väldigt kul på så vis.

Men du själv får inte ha för mycket prentationer. Mitt ena brorsbarn gjorde en karaktär i mitt spaceopera spel som var berömd för sina omeletter och bodde på en bondgård. Visst fine men far away från de krigare hans äldre bror gjorde. Det blev lite hans och greta men i Scifi världen. Jag har förvisso världar för fantasyliknade i min galax det men du är med på vad jag menar...

Sen är barn otåliga. Håll uppe tempot. Utmana dem. Men använd inte långa omständliga stridssystem. (Jag var nog ett undantag men hur många blir spelmakare som stora?). Barn kan också om det tar ång tid, börja prata om annat, ställa sig upp, springa ett varv runt huset. Kan kännas lite tråkigt då du ansträngt dig med ett pretantiölst äventyr.

Nu kör vi DoD och mitt spel men mitt spel är för stort för den yngsta av dem än så länge. Men DoD funkar. Men den äldsta tycker liksom jag att DoD är för tradigt med sina regler (vi kör alltså UR DoD från 80 talet).

Det är mina erfarenheter. Jag hoppas kunna få fler barn att rikta blicken från skärmen mot bordet. Jag lyckades med deras bästa kompis! :gremsmile: Lycka till.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Dethär är kanske lite tråkigt, men jag rekommenderar en titt på The Princes' Kingdom av Clinton R. Nixon. Trevligt, barnanpassat hack på Vincent Bakers Dogs in the Vineyard (som jag dock inte är så bekant med).

I The Princes' Kingdom spelar man prinsar (oavsett kön, det finns inga prinsessor) som ger sig ut i sin fader kungens örike för att lösa öbornas problem och därmed lära sig »vuxna« grejer. Det tror jag är ganska bra om man spelar barn; tydliga teman.

Du är dethär. Ni ska gör dethär. Ungefär så. Barn har, som har nämnts, enorm fantasi. Men att leda dem i rätt riktning är aldrig fel. Jag har lett samberättarlekar (med Sagolek som bas) på en förskola med 5-6åringar. Ibland var de många, uppemot 15 barn åt gången. Ibland så få som 3 eller 4.

Min erfarenhet av det blev att små grupper funkar bättre. Visst, barnens fokus och koncentration kan vandra iväg om de måste sitta och lyssna på andra barn snarare än att delta i berättelsen. Men det var inte det viktiga. Barnen deltog mycket bättre i berättelsen, om jag som vuxen och ledare var snabbare på att fånga upp och ge input på deras idéer. Ta en grej som barnet berättat, och de det en riktning, ett sammanhang. Det var uppskattat.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Adventskalender

Jag berättade en saga för min 2,5 åriga dotter som handlade om hur hon hennes docka letade efter Jultomten. Jag gjorde det till en adventskalender typ där hon ibland fick säga vad som hände. Det gick ju lite så där men det ska krökas i tid det som krokigt ska bli.
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
.Jag har spellett och spelat med barn och tonåringar under nästan hela tiden sök jag har spelat rollspel, vi har spelat många olika rollspel, allt från dodt till coriolis. Till en början spelade vi så gott som utan regler men har sedan långsamt vant in oss på flera olika regelsystem. Mitt tips för att spela med barn är att alltid se till att alla får ta plats och tillföra något till spelet, man ska också se till att hålla fokus på spelarna istället för berättelsen, gärna vava in spelarnas bakgrunder i äventyret och se till att alla blir engagerade.
Jag har alltid älskat att spela med barn och det har varit väldigt roligt att se hur alla har utvecklats och växt upp till att bli riktigt duktiga små rollspelare :gremsmile:
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Jag har spellett en grupp barn (min lillebror och hans kompisar) som helt och hållet svalt hela grejen med tunga regler, mycket stridsmekanik och långa avancerade strider. Dom blir tjuriga om det inte finns en arena i staden dom är i och tämligen upprörda när jag försöker göra systemet simplare och smidigare. Dessutom kör vi ju EON så det finns ju gott om tillfällen då man kanske vill lägga på ett kol, i synnerhet under striderna då jag själv är mera för att gestalta karaktärer och bedriva story.
Precis som ni så började jag med fantasy med väldigt lite regler och försökte lägga upp det väldigt fritt. Att få prata med vem man vill, säga vad man vill och springa åt vilket håll man vill. Föga uppskattat, så jag bytte upp mig i regelsystemstyngd och nu handlar det mest om strider. Dock har jag nu överlåtit spelledandet av gruppen till en god vän, men rollspelandet har blivit ganska inaktivt. Jag borde nu sticka in huv'et peta iväg dom i rätt riktning igen :gremgrin:

EDIT: Nu glömde jag ju poängen! Det handlar, som vanligt, om att anpassa sig till gruppen. Snäppet mer än vanligt faktiskt. Det handlar om att släppa sina skrupler och fördomar och se till att ge barnen precis vad dom vill ha, inte vad man själv vill att dom vill ha. När man spelar med äldre personer kan man ta mer plats men med barn måste man låta dom bestämma vad man ska bestämma.

/Petter krånglar till det simpla.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
halloj alla som skriver i den här tråden!

Jag tycker att ämnet är intressant (mest för att jag funderar på att introducera en brorson som är 11 år i rollspelens värd)

MEN - för mig är ett barn allting över 2 år och under 13 år (under 3 år är det en bebis, över 12 år är det en tonåring).
Nu tror jag att de flesta här syftar på personer mellan 8 och 12 år när de skriver barn - men det är fortfarande en rejäl skillnad mellan en 8-åring och en 12-åring.

Så snälla - ni får gärna skriva ut åldern på de barn som ni rollspelat med.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
OT Regeltyngd

haha jag känner igen mig i att ÄLSKA tung regelmekanik i 12 års åldern och upp till ... eh allt för länge. Förmodligen för att det var roligare att skriva reglerna än att tillämpa dem. Avancerade regler är för dataspel är mitt motto.

det jefliga är att varenda liten pytteregel man lägger till som känns så enkel DÅ komplicerar det 6 månader senare då man i princip glömt att den fanns och så stoppart den upp systemet. Ännu mer!
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Jag har låtit min 12-årige lillebror spela Call of Cthulhu och Eon med mig och han har, förvånansvärt nog, visat sig vara väldigt entusiastisk inför rollspel som hobby (i CoC spelade han en kubansk-amerikansk marinsoldat och i Eon en ausisk legosoldat som hette "Umtak"). Det var väl aldrig tal om något djupare rollspelande utan mer fokus på strider men hey, han är nybörjare...

Enda problemet som jag ser det är att jag inte vågar ta med honom på min spelgrupps möten eftersom jag är osäker på de andra medlemmarnas reaktioner. Så småningom ska jag nog inflika att min brorsa är intresserad av att hänga med någon gång och när allt kommer omkring har jag stor respekt inom spelgruppen så jag tror egentligen inte att någon kommer att komma med mer än tjuriga kommentarer.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
När jag lajvat med barn så brukar det gå ganska bra så länge man från början anpassar spelet och ger bran utrymme i spelet. Och har kreativa agendor där barn funkar.

Ni skulle kanske när någon är borta i spelgruppen låta han vara med i ett one shot äventyr av något? Kanske Mutant UA, där en tolvårings humor kan funka.
 
Top