Nekromanti Att skriva soloäventyr

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag vet hur man skriver skönlitteratur. Jag vet hur man skriver rollspelsäventyr. Jag påstår inte att jag är bra på någotdera, men det finns tillräckligt med material där ute för att jag ska ha lärt mig vad som är bra och vad som är dåligt.

Med soloäventyr är det lite värre. Det finns Joe Devers "Ensamma vargen" och sen finns inte mycket mer. Jag har för mig att det finns två engelska författare vid namn Steve Jackson och Ian Livingstone, men de var verksamma för 20+ år sedan (det var väl Joe Dever också).
Kort sagt finns det inte så mycket material. Därför frågar jag er:
Hur skriver man ett bra soloäventyr?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
anth;n208805 said:
Jag har för mig att det finns två engelska författare vid namn Steve Jackson och Ian Livingstone, men de var verksamma för 20+ år sedan
Steve och Ian är de två killarna som startade Games Workshop. De skrev några soloäventyr som gavs ut i en serie "Fighting Fantasy". Men nu pratar vi 30+ år sedan.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Oldtimer;n208824 said:
Steve och Ian är de två killarna som startade Games Workshop. De skrev några soloäventyr som gavs ut i en serie "Fighting Fantasy". Men nu pratar vi 30+ år sedan.

"Några"... Tja, de skrev väl inte så många av dem själva, men det gavs ut sammanlagt 59 stycken solo-äventyr i "Fighting Fantasy" serien under åren 1982-1995. (Plus diverse spin-offs.)

En annan populär serie var "Choose Your Own Adventure" - riktad mot lite yngre läsare/spelare. Även den har en del spin-offs, men i originalserien kom det ut nästan 200 böcker under åren 1979-1998.

"Ensamma Vargen" ("Lone Wolf" i original) har redan nämnts.

Det gavs även ut mängder med andra mer obskyra solo-äventyr under 80-talet och tidigt 90-tal. Några av dem översattes och gavs ut av Äventyrsspel på den tiden det begav sig. ("Falken", "Tigerns väg", m.fl.)

Soloäventyr tappade rejält i popularitet runt mitten på nittio-talet så efter det har det inte kommit ut så många, men innan dess så gavs det som sagt ut mängder (av varierande kvalitet), så material finns det faktiskt rätt gott om även om mycket nog kan vara svårt att få tag på nuförtiden.

Hur man skriver dem har jag däremot ingen vidare koll på, tyvärr.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Skulle hypertext-litteratur kunna vara en ingång? Inte riktigt samma sak, men jag tror att samma mjukvara borde gå att använda. Hypertextkulturen exploderade ungefär samtidigt som soloäventyren minskade i popularitet.

Det fanns för övrigt några solotitlar till Call of Cthulhu också. ("Alone against the Wendigo" hette kanske någon?). De sågs allmänt som väldigt välgjorda.

Edit: Programmet Storyspace kan du kika på. Det är hypertextens photoshop tror jag. http://www.eastgate.com
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
508
Det här är ett fantastiskt verktyg för soloäventyr där du kan se lösa trådar och "kartor" över alla dina vägar. http://www.inklestudios.com/inklewriter/ Jag som har svårt initialt för en del webbaserade verktyg fattade på direkten. Kul också att du kan klistra in bilder och publicera dina projekt. Gratis.

Finns till och med så avancerade verktyg som att om du kommer tillbaka till en plats och har gjort/tagit något, så kan du redigera vad som ska synas; den där dolken kanske nu har plockats av dig redan och ska inte finnas med i texten. (if-funktionen).

För att spara ditt projekt (sånt här tar tid....) behöver du skaffa ett konto, men det är också gratis.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
erikt;n208836 said:
Soloäventyr tappade rejält i popularitet runt mitten på nittio-talet så efter det har det inte kommit ut så många,
Jo, jag har också uppfattat att de försvann under 1990-talet, ungefär samtidigt som rollspel i allmänhet minskade i populäritet.

Som vanligt skyller jag på internet och MMORPG. :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
clarence redd;n208840 said:
Skulle hypertext-litteratur kunna vara en ingång? Inte riktigt samma sak, men jag tror att samma mjukvara borde gå att använda. Hypertextkulturen exploderade ungefär samtidigt som soloäventyren minskade i popularitet.

Det fanns för övrigt några solotitlar till Call of Cthulhu också. ("Alone against the Wendigo" hette kanske någon?). De sågs allmänt som väldigt välgjorda.

Edit: Programmet Storyspace kan du kika på. Det är hypertextens photoshop tror jag. http://www.eastgate.com
Om jag ska göra något så blir det på nätet, så det blir någon form av hypertext.

Det finns liksom inte någon chans att jag ska ge ut något.
Dels tror jag inte att det jag gör skulle bli tillräckligt bra för att trycka.
Dels tror jag inte att det finns så stor marknad även om jag skulle trycka... ett par hundra ex på sin höjd.
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
114
Location
Malmö
Twine finns också. Har ägnat väldigt lite tid åt det, men det verkar enkelt och behagligt.
https://twinery.org/
Exempel på texter: http://store.steampowered.com/app/404690/

Sen finns Visual Novels också, som varierar mellan digitala tecknade serier utan egentliga val och illustrerade soloäventyr. Många är gjorda med Ren'Py: https://www.renpy.org/

Min favorit bland Ren'Py-spel/berättelser är The Yawhg. Det har en helt annan struktur än soloäventyr och datorspel brukar ha.
http://store.steampowered.com/app/269030/
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
erikt;n208836 said:
"Några"... Tja, de skrev väl inte så många av dem själva, men det gavs ut sammanlagt 59 stycken solo-äventyr i "Fighting Fantasy" serien under åren 1982-1995. (Plus diverse spin-offs.)
I mitt huvud tänkte jag "...några av de soloäventyr som gavs ut...", men det var inte exakt så det blev i postningen.

Det gavs även ut mängder med andra mer obskyra solo-äventyr under 80-talet och tidigt 90-tal.
TSR gav också ut soloäventyr. Till exempel Endless Quest, som gavs ut på svenska av Wahlströms Fantasy.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag minns att jag gillade Fasans labyrint, den enda FF-bok jag testat. Det finns också ett gäng soloäventyr kopplade till Tunnels & Trolls. Om det är bra äventyr vet jag inte för jag har inte spelat dem. Och jag är helt novis när det kommer till hur man skriver soloäventyr. Tyvärr.
 

LeifW

Veteran
Joined
30 Oct 2014
Messages
10
Det finns även en del digitala äventyr nu, t.ex. på iOS. Tin Man Games gör dels om en del av klassikerna i Fighting Fantasy, men gör också helt nya. Infinity Universe var den första som jag spelade av dem - den gillade jag då den var rätt originell. Den härliga Starship Traveller finns också.

http://gamebookadventures.com/
 

osrick

Veteran
Joined
15 Feb 2014
Messages
70
luddwig;n208881 said:
Det finns också ett gäng soloäventyr kopplade till Tunnels & Trolls. Om det är bra äventyr vet jag inte för jag har inte spelat dem.
De flesta T&T-solomodulerna är väldigt gonzo (och har t o m ibland felaktiga hänvisningar) men är ändå kul 'road trips' american style. Plöj bakåt i tidningarna Dungeon, White Dwarf, Dragon, Warlock och Fantasy Gamer för olika solos till T&T, FF, AD&D, B/X, Warhammer etc
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
I kategorin "moderna appar" så kan jag varm rekommendera "80 Days" (steampunk jules verne) samt "sourcery!", båda utvecklade av Inkle studios som även gjorde verktyget Inkle writer som nämns ovan.

Kul att det är fler som funderar på soloäventyr. Jag har en idé om ett baserat på Djatlov-incidenten.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Några designval du kan fundera på:

-är det ett linjärt eller icke linjärt äventyr? "Spion i isengård" hade en karta som man var fri att färdas över hur man ville.

-finns det ett enda "riktigt" slut, eller kan äventyret sluta på flera sätt?

-innehåller äventyret slumpelement, det vill säga tärningsslag?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Om du kollar videos på Youtube om hur folk gör Twine-spel så finns det jättemycket tips att hitta där.
 
Top