Att skriva: en rollspelsskribents memoarer

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Titeln är en referens till Stephen Kings bok. En bok jag har här på datorn, men ännu inte hunnit läsa.

Skrivande bekanta, varav många har publicerat avsevärt mer än vad jag har, tycks älska att skildra hur hårt de arbetar, hur mycket de anstränger sig och vilket slit det är att vara författare.
Jag har läst ett gäng böcker om just att skriva och någonting jag tyckte var väldigt slående var att skrivkramp är något som mest sker för att man inte har gjort ett tillräckligt bra förarbete. Om man fastnar, gå tillbaka, börja göra efterforskning eller gör om grunden till förarbetet och sedan kommer det gå framåt igen. Jag vet att vissa författare säger att ibland skriver böckerna av sig självt och karaktärerna lever sitt egna liv och jag förstår detta - jag kan känna precis samma sak ibland när jag antingen skriver ett äventyr eller till och med spelar äventyret. Jag har gjort förberedelser som fungerar väldigt bra som konsekvenser för vad spelarna åstadkommer.

För mig är det också viktigt att hitta en bra arbetsstruktur att utgå från. Det är därför jag snackar om fisktankar och linjära scenarion så mycket, för det är mina strukturer jag använder mig av för att slippa gå igenom samma process varje gång i hur jag ska skapa en bra grund att utgå från i mitt skrivande. Ta bara hur genialt enkelt det är i Feng Shui, där hela scenariot egentligen handlar om att hitta på en strid i början och en strid i slutet och sedan knyta samman de två händelserna. Boken föreslår att man ska sätta sig och titta på bilder och tänka hur striderna kan gå till och det är just vad den författaren behöver för att komma igång. Själv tänker jag ut platser, antagligen mest baserat på sådant jag tidigare sett på film. Andra kanske utgår från fraktioner och vad det skulle kunna resultera i för platser.

Detta om äventyr. Jag brukar nämna detta, men för Matiné så skrev jag 300 sidor som till sist blev 112 sidor. Det tog mig ett halvår av aktivt skrivande där jag fick skriva om mängder av bitar medan jag speltestade. Jag hade en god struktur (skriv ned rubriker, skriv två rubriker per dag), men jag lärde mig en bättre struktur, i att jag först speltestade Mutiné i ett år, lät spelarna tolka systemet åt mig och hade specifika äventyr för att speltesta delsystem. När jag slutligen satte jag mig ned och skrev visste jag precis vad jag skulle skriva om. Det tog mig två veckor att producera femtio sidor och då inkluderar jag både extern korrläsning och layout i denna tid. Så jag satt i princip och skrev fyra sidor om dagen.

Så i korthet. Två råd från mig för att underlätta skrivandet:
  • Gör bra förarbete. Det finns inget som heter "skrivkramp", bara dåligt förarbete.
  • Hitta en bra arbetsstruktur. En del av förarbetet kan underlättas om du hittar rätt struktur för din uppgift. Ha gärna flera verktyg i bältet.
 
Last edited:
Top