Att skriva anvisningar för att gestalta spelledarpersoner

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
En grej jag funderat på en hel det senaste året eller så, är det här med fysisk gestaltning av spelledarpersoner. Vi pratar ibland om att förställa rösten, men en grej jag nästan tycker är lättare eller åtminstone mer effektivt är att försöka hitta spelledarpersonens fysikalitet, kroppsspråk. Jag har visserligen bara ganska begränsad erfarenhet av teater och sådant, men jag vet att åtminstone en del skådisar jobbar med sånt – försöka hitta rätt kroppsspråk, hållning. Vilken kroppsdel "går först" och hur känns det?


Ju mer jag funderat, desto mer har jag kommit på att det här nog är något jag skulle vilja ha lite hjälp med när jag läser olika SLP:er. Visst behöver jag veta hur de ser ut och lite fakta såsom vad de jobbar med, vilken information de har att ge rollpersonerna etc – men det vore också ganska praktiskt, tycker jag åtminstone, att få lite tips om hur man rent kroppsligt kan gestalta dem.

"Sitt bakåtlutad. Stryk handen genom håret då och då. Ha tummarna i fickorna medan du pratar."

"Höj och spänn axlarna. Ta korta, nervösa andetag. Avbryt dig mitt i meningar och se dig över axeln."


Jag är säker på att sånt här kommer som självklarheter för en del av er, och lika säker på att andra inte alls är intresserade av att hålla på med den här sortens teaterkonster vid bordet.

Men.

Jag funderar på att försöka sätta ihop några exempellistor på saker man skulle kunna stoppa in i sina SLP-beskrivningar. Jag tar gärna emot tips och exempel – både på saker som kan stoppas in i listorna direkt och på bra (online, tillgängliga) källor som jag kan sno ifrån. Det lär väl finnas en hel del impro- och teatergrejer att sno tänker jag…

Men något slags skissartad början:

Sitta
  • Bredbent
  • Med benen i kors
  • Rakt på stolen
  • Snett
  • Ha ett ben över stolens ena armstöd
Hållning
  • Luta dig bakåt, nästan så du vippar lite på stolen
  • Luta dig framåt
  • Titta ner i bordet
  • Puffa ut bröstet
  • Sitt rakt, men skjut fram huvudet – led med näsan
Ticks
  • Klia dig i bakhuvudet
  • Skjut upp glasögonen mot näsryggen
  • Klia dig under armen, förstrött
  • Klia dig på magen
  • Klia dig på sidan av näsan
  • Ryck till lite då och då, framför allt när du blir nervös eller något överraskar dig
  • Pilla dig i skägget/håret
Armar och händer
  • Ha axlarna uppskjutna och spända / avslappnade
  • Knyt händerna och öppna dem igen
  • Gnid händerna mot varandra som om du tvättade dem
  • Slå näven i bordet för att understryka poänger
  • Gör stora gester
  • Sitt stelt med händerna bredvid dig
  • Fippla hela tiden med något
Ögonen
  • Undvik folks blick
  • Sök folks blickar, försök hitta alla
  • Möt blicken hos personer du talar med och se dem i ögonen
  • Rulla med ögonen när någon säger något du tycker är dumt
  • Flacka med blicken, försök hålla koll på hela miljön
Andning och munnen
  • Andas med långa, ansträngda andetag. Hes-vissla lite vid utandningar.
  • Andas med korta, nervösa andetag
  • Långa suckar mellan meningar
  • Andas in snabbt med näsan mitt i meningarna
  • Tvinga dig själv att le. Hela tiden.
  • Var sammanbiten
  • Gör munnen till ett smalt streck
  • Gör ankläppar
  • Skjut fram/bak underkäken
Samtal
  • Avbryt dig själv mitt i meningar och börja på nya
  • Avsluta inte meningar – låt dem bara liksom…
  • Prata fort/långsamt
  • Prata lågt/högt
  • Var gapig/timid
  • Var kortfattad
  • Glid in på långa sidospår och anekdoter
  • Pladdra nervöst om allt möjligt (eller ha ett favoritämne)
Idén är alltså att man absolut inte behöver ta något från varje lista för varje SLP eller så, utan att man tar (eller, antar jag, slumpar) typ 2-5 av de här och slänger in under rubriken "gestaltning" när man skapar en SLP.

Min tanke är då givetvis att jag tänker ha med de här listorna – förhoppningsvis kompletterade med er hjälp – i mitt kommande spel Agency (och därefter, antar jag, i andra produkter jag skapar där man ska bygga SLP:er).


Så…
  • Verkar det här intressant?
  • Skulle det hjälpa dig, eller bara kännas påklistrat/konstigt/begränsande?
  • Saknas något uppenbart? Eller något intressant/roligt? Alla udda beteenden är välkomna =)
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Hela tiden pekande menande på den som tilltalas, pekfinger eller hela handen.
Ständiga tillägg: som jag just sa/ liksom/ såhär va/ alltså/ helt ärligt/ ba/ pratade en gång med någon som alltid avslutade meningarna med 'i-och-för-sig'.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag tror att 2-5 är lite väl många. 1-3 kanske? Att sitta snett, göra stora gester och sucka mellan meningar är ganska mycket att komma ihåg att göra, när man också ska göra allt annat spelledande.

Tror att det kan vara bra att förklara syftet med rörelserna också - vilket personlighetsdrag man försöker gestalta. Det är skillnad på att stryka sig i skägget av nervositet och av visdom. Nadir är exalterad, spela henne genom att göra stora gester och tala snabbt. Klart, med kortfattad sammanfattning av gestaltning i närheten av personlighet/känslotillstånd/what-ever så funkar det ju i punktform också. Men det är viktigt att hålla dem nära.

I övrigt så gillar jag det. Instruktioner till spelledare, snarare än 'objektiva' beskrivningar, är bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Möller;n347332 said:
Tror att det kan vara bra att förklara syftet med rörelserna också - vilket personlighetsdrag man försöker gestalta. Det är skillnad på att stryka sig i skägget av nervositet och av visdom.
Mjo, det kan ju vara en rekommendation. Kanske inte behöver egna list-punkter, men man bär ju om inte annat kanske nämna ett par personlighetsdrag som man sedan kan tänka sig att de olika beteendena får vara ett uttryck för…

Möller;n347332 said:
Men det är viktigt att hålla dem nära.
Utveckla gärna varför du tycker att det är viktigt att hålla dem nära!
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag såg framför mig en 'komplett' beskrivning av en SLP - kanske i list-format: utseende, personlighet, bakgrund, viktig information som SLPn besitter och så då gestaltning.

Av de kategorierna så tycker jag att personlighet och gestaltning hör ihop väldigt nära. Inte så att alla ticks, rörelser etc. hör ihop med ett karaktärsdrag eller en sinnesstämning, men ofta. När jag slänger en snabb blick på SLP-beskrivningen vill jag hitta de två nära varandra - inte separerade av det stora blocket ledtrådar, t.ex.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag tycker idén är bra. De som inte gestaltar sina slp på det sättet behöver ju inte använda dem. För dem som gör det kan det hjälpa, inte bara i gestaltningen utan det bildar också en mer komplett bild av personen. Det måste vara lättförståeligt och lätt att se i texten om man tänker sig att det ska användas av mer oförberedda spelledare. Och i spelets text uppmana folk att testa, och antingen rakt ut berätta för sina spelare att det kommer ingå om de ska uppfatta mer subtila saker, eller gå mot det mer teatraliska om det ska vara mer uppenbart. Dessutom får man ha lite koll på sig så att man själv inte gör nåt som uppfattas som slpns drag.

Jag vet att jag har läst lite spelmaterial som tar upp det, var det i beskrivningen av Kultslp i Svarta Madonnan eller Tarotikum kanske som hade med sånt? Hur som kan jag inte dra mig till minnes nåt spel som tar upp det som en grej mer än nån mening om spela med hela kroppen eller så.

Jag har inte testat det själv i någon stor skala men kan ha ett visst beteende för att tydliggöra vem som pratar eller sinnesstämning. Även om jag bestämt det så kan jag lika gärna glömma bort det så det har inte blivit nåt automatiskt, eller som jag är tydlig med att skriva ner. Jag tänker speciellt på scener där man ska gestalta många slp, ibland i samtal med varandra, då skulle tydliga skillnader i kroppsspråk och tal vara bra.

Är det här nåt de går in på i World of Darkness liverollspelsprodukter?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
DanielSchenström;n347577 said:
Hur som kan jag inte dra mig till minnes nåt spel som tar upp det som en grej mer än nån mening om spela med hela kroppen eller så.
Jag vet inte heller om jag sett det. Jag började göra det för SLP:er till Rotsystem under arbetet med kampanjboken (som fortfarande inte är klar), men jag minns inte alls varifrån jag fick det. Jag har ju lite amatörteater-bakgrund och i mina kretsar har det här med kroppsspråk och att "göra röster" varit en grej typ jämt, men att skriva ner det? Nej, jag vet inte.

Om nån kommer på andra produkter som gör det här, så vill jag gärna höra tips. Om de inte är för dyra eller svårtillgängliga så är det ju alltid bra att se hur andra löst saker.
 
Top