Nekromanti Att säja en Mörkerhund

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Så, mina spelare har dödat en mörkerhund och jägaren har plockat med sig aset för att sälja för en fin peng i staden. Hur mycket kan han tänkas få för en död mörkerhund?
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Spontant så tänker jag att det beror på var i världen man befinner sig. Får man tag på en magiker, forskare eller excentriker kan man nog få en hygglig slant men vanligt folk är nog föga intresserade av en död mörkerhund, den ger ju inte mycket mer än bekymret att göra sig av med kadavret. Jag vet inte om mörkerhundsskinn är dugligt som något eldresistent rustningsmaterial (har inte tillgång till monster i mundana) men annars känns skinnet värt besväret med pälsen för att ta tillvara på. Jag vet att hjärtat kan användas inom alkemi/magi men övriga organ och kött kan man väl inte göra något särskilt med (utgår från att mörkerhundar är mer eller mindre oätligt eller åtminstone väldigt väldigt illasmakande)? Likaså ben och tänder? Skottpengar kan jag tänka mig utbetalas på flera ställen runt om i Mundana dock.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
De har hittat en handlare som garna koper den, antagligen kan hon salja skinnet dyrt till nagon adling som vil pompa med att de har en exotisk best pa golvet, andra delar kan sakert saljas pa svarta marknaden (hon ar ju Cieflaier sa det ar ju klart hon ar superopportunistisk ;) )
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
Sedan så beror det väl lite på vem som ägde marken där mörkerhunden dräptes, det är väl alltid bra att bli av med monster men om rollpersonerna saknar jakträtter så kanske någon ädling anses ha hela rätten till kadavret. Eller är det till och med kungens jaktmarker där det förbjudet att jaga.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Jag har svårt att se att man hamnar i onåd för att ha dödat ett rovdjur, än mindre en mörkerhund. Det är ett monster och inte ett vanligt jaktbyte och då gäller nog inte jakträtterna. Eller, det skulle kunna uppstå en situation där någon velat visa sig på styva linan genom att dräpa ett monster och därför känner sig snuvad på ära och därför bråkar. Annars är nog de flesta rörande överens om att monster och rovdjur ska dräpas snarast möjligt.

Angående priset så har jag dålig koll på silvervärdet i Eon 4 (och i Eon 3 var det som det var...), såpass att jag inte ens kan försöka mig på en gissning av vad det skulle inbringa i pris. Men jag tänker att det är få som är villiga att hantera Mörkerhundshudar, jag ser framför mig hur man har stickor (borst) överallt och det tar liksom inte slut, kläderna man använder riskerar att förstöras... :D men av samma anledning tror jag priset blir desto högre för slutköparen.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Ymir;n184973 said:
Säg det till den henokiska björnkulten...
Helst inte. Men jag får väl omformulera mig till "Jag har svårt att se att man hamnar i onåd för att ha dödat ett rovdjur såvida inte rovdjuret råkar vara heligt i närområdet"? ;)
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
Fahnen said:
"Jag har svårt att se att man hamnar i onåd för att ha dödat ett rovdjur såvida inte rovdjuret råkar vara heligt i närområdet"
Fast det kan ju bara vara ett sätt för markägaren att tvinga till sig mörkerhunden om denna är värd mycket pengar. Eller bara allmänt vill utnyttja sin makt, man kan ju inte ha massa främlingar springa runt och dräpa monster hur som helst... det skulle ju den yngste sonen göra för att visa vad han går för.
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Enligt Encyklopedia Mundana så gäller följande:

Mörkerhundshjärta: Starkt laddad med pyrotropi och termotropi och kan underlätta alstring av dessa aspekter (+1T6 till Alstra?), kan med fördel läggas i en burk med sprit för att inte ruttna.

En troll-lever säljer för 75 silver enligt gamla magiboken, så kanske ett liknande pris? Eller kanske högre pga lättheten att alstra?

Mörkerhundshud: Läderrustning är lika effektiv som vanligt läder, men mer resistent mot läder (-1T6 eldskada?) och säljer för fyra eller femdubbla.

Vanligt pris är 120 silver för helrustning i härdat läder, 40 silver för helrustning i mjukt läder, så mörkerhund skulle vara 480 - 600 silver för härdat läder, och 160 - 200 silver för mjukt läder.

Dock är frågan om en mörkerhund räcker till en hel läderrustning, jag skulle gissa att det krävs 2-3 mörkerhundar för en helrustning.
 
Top