Nekromanti Att piffa upp en BRP-Strid!

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
555
Location
Videnmark
Jag sitter här och funderar på hur man skulle kunna göra för att piffa upp BRP-striden. Ni vet den klassiska striden där alla personer har ett anfall och en parad och tärningsslagen avlöser varandra som i en tennismatch. Jag har personligen inget emot denna form av strid då jag tycker det är enkelt och väldigt spännande med avgörande tärningsslag men de flesta andra tycks ha "vuxit" ifrån detta sätt att strida. Man vill ha mer helt enkelt.

Vad jag inte är ute efter hundratals fördjupningar som kan göra en strid intressantare utan mer taktiska avvägnar. Jag skulle vilja se ett system som gör det bra att vara offensiv i vissa strider och defensiv i andra. Systemet bör kunna vara "flytande" så att den som spelar en Conan-liknande rollperson inte hela tiden är superoffensiv.

Vad jag är ute efter 10-12 taktiska val som kan göra en BRP-strid roligare/intressantare. Kan val av yrke/arketyp vara avgörande? Gör en krigare mer i skada med sitt slagsvärd än en tjuv med samma slagsvärd?

Det finns säkert massor av rollspel som på olika sätt har försökt lösa detta problem? Har ni exempel från sådana som skulle kunna vara intressanta i den här diskussionen.

BRP = Basic Roll-Playing
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jag har sneglat en del på "combat effects" från RuneQuest 6 idag. Det går i grund och botten ut på att den som lyckas bättre än sin motståndare i striden (t.ex. om jag slår lyckad attack och du slår misslyckat för att parera, eller tvärtom) får välja en grej från en stor lista som den gör, t.ex. greppat tag i motståndarens vapen, försöker avväpna, sköldtacklar, etc. Det ligger lite i "andra änden" än vad man kanske normalt tänker när man snackar taktiska system, men jag tycker det verkar rätt fräsigt. Helt rätt grej om man vill ha nån slags "filmgrisig" strid, säkert mindre lyckat om man vill ha spelighet och matiné om man inte skriver om en hel del.

Listan på manövrar finns i spelledarpaketet man kan dra hem från The Desgin Mechanism.
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Rekomenderar också RQ6s "combat effects". Jah håller på med en svensk variant av Combat effects (stridseffekter) det till mitt eget fantasy BRP lir.

Problemet med Runequest variant tycker jag är att effekterna händer för ofta. Jag har en mer avskalad variant på gång där de händer mer sällan men ändock tillräckligt ofta för att det ska motverka pinpong känslan som i bland kan uppstå.

Skulle ha lagt med det här vad jag skrivit men kommer inte åt texten på den här datorn.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Klaatu said:
Jag sitter här och funderar på hur man skulle kunna göra för att piffa upp BRP-striden. Ni vet den klassiska striden där alla personer har ett anfall och en parad och tärningsslagen avlöser varandra som i en tennismatch. Jag har personligen inget emot denna form av strid då jag tycker det är enkelt och väldigt spännande med avgörande tärningsslag men de flesta andra tycks ha "vuxit" ifrån detta sätt att strida. Man vill ha mer helt enkelt.

Vad jag inte är ute efter hundratals fördjupningar som kan göra en strid intressantare utan mer taktiska avvägnar. Jag skulle vilja se ett system som gör det bra att vara offensiv i vissa strider och defensiv i andra. Systemet bör kunna vara "flytande" så att den som spelar en Conan-liknande rollperson inte hela tiden är superoffensiv.

Vad jag är ute efter 10-12 taktiska val som kan göra en BRP-strid roligare/intressantare. Kan val av yrke/arketyp vara avgörande? Gör en krigare mer i skada med sitt slagsvärd än en tjuv med samma slagsvärd?

Det finns säkert massor av rollspel som på olika sätt har försökt lösa detta problem? Har ni exempel från sådana som skulle kunna vara intressanta i den här diskussionen.

BRP = Basic Roll-Playing
En annan variant är att använda ”pendragonslag” (också kallat ”blackjackmetoden”), det innebär att när två slåss så slår båda sina slag, och den som slår högst, men under sitt FV vinner striden och gör skada på förloraren. Om förloraren också slog under sitt FV så lägger man till sköldens (eller annat defensivt vapen) ABS på sin rustnings ABS.
Då går man ifrån att varje anfallsslag simulerar ett enskilt anfall (och parad) utan vad man simulerar är ett par sekunders stridsförlopp.
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
En annan variant är att använda ”pendragonslag” (också kallat ”blackjackmetoden”), det innebär att när två slåss så slår båda sina slag, och den som slår högst, men under sitt FV vinner striden och gör skada på förloraren. Om förloraren också slog under sitt FV så lägger man till sköldens (eller annat defensivt vapen) ABS på sin rustnings ABS.
Då går man ifrån att varje anfallsslag simulerar ett enskilt anfall (och parad) utan vad man simulerar är ett par sekunders stridsförlopp.
Coolt. Nu fick jag mer BRP funderingar. Ballt namn också "Blackjack metoden".
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det får gärna finnas många "långsiktiga val", typ yrke och vapenval som slår olika i olika situationer. Däremot bör listan med val man måste göra i rundan hållas kort, annars inträffar utvärderingsförstoppning.

I Järn har jag ett system där man väljer stans varje runda.

Det finns fyra att välja på, Defensiv, Aggressiv, Taktisk och Fintande. Ditt och motståndarens val av stans avgör om vem som slår anfallsslag och vem som slår försvarsslag, eller om det bara slås anfallsslag, eller om båda slår för anfall och försvar. Valet avgör också hur försvarsslag och anfallsslag förhåller sig till varandra: ibland trumfar försvarsslaget anfallsslaget (dvs om försvarsslaget lyckas så missar anfallet) eller om det är vanligt motsatt slag enligt black jack-metoden (dvs anfallet måste lyckas och försvarsslaget måste misslyckas eller vara lägre än anfallsslaget för att det ska gå in). Dessutom avgörs turordningen av valet av stans.

Järn har också vapenegenskaper som gör att vissa vapen funkar bättre i vissa situationer. Ett vapen med egenskapen Långt går före andra vapen när stansvalet Taktisk avgörs, till exempel. Ett skydd med egenskapen Hårt gör att skadan från vapen med egenskapen Trubbig minskar med 1T6, och så vidare.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
555
Location
Videnmark
DeBracy said:
Jag har sneglat en del på "combat effects" från RuneQuest 6 idag.
Jag har hört mycket gott om RunqQuest 6 även om jag själv aldrig har spelat rollspelet. Detta måste kollas in. Tack för länken.

B-E Karlsson said:
Jag håller på med en svensk variant av Combat effects (stridseffekter) det till mitt eget fantasy BRP lir.
Vad är det för BRP du har på gång? Skall bli intressant att läsa när du väl lägger ut det.

Korpen said:
En annan variant är att använda ”pendragonslag” (också kallat ”blackjackmetoden”)...
Låter intressant men hur fungerar det i praktiken? Det låter som om den som har ett högre stridsvärde har en mycket stor fördel. Utveckla gärna…

Krille said:
Det finns fyra att välja på, Defensiv, Aggressiv, Taktisk och Fintande...
Detta gillar jag. Det fanns ju något liknande i The one ring-rpg. Något att tänka på.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Klaatu said:
Korpen said:
En annan variant är att använda ”pendragonslag” (också kallat ”blackjackmetoden”)...
Låter intressant men hur fungerar det i praktiken? Det låter som om den som har ett högre stridsvärde har en mycket stor fördel. Utveckla gärna…
Visst har den med högre FV en fördel, det är lite poängen med att vara bättre på att slåss!
Men även en sämre kämpe har en chans att få in en träff eller två…
Men säg att två riddare slåss till fots, Nr1 ena har FV 12 i Svärd, nr2 Har FV 18 i svärd.
Om Nr 1 slår 9 on nr 2 slår 7 så vinner (eftersom den slog högst) nr 1 och slår skada, men nr 2 får lägga till sin sköld till sin rustning.
Om nr 1 slår 13 och nr 2 också 13 så vinner nr två eftersom den lyckades, och nr1 får inte lägga till skölden till sitt försvar.
Om man prickar sitt FV, t.ex. att nr 1 slog 12, så räknas det som att man slog 20 och lyckades.

Slår man lika så blir förstör svärd icke-svärd.

Sen har Pendragon rätt brutala modifikationer (vilket jag gillar) allt är +-5 t.ex. så har man +5 på sitt FV om man sitter till häst och slåss mot någon till fots. OM man slåss till fots mot någon till häst och INTE har ett långspjut så har man -5. När man gör lansanfall så har man +5. Har man FV över 20 så läggs överskjutande till på tärningen. (som om du har FV 25 och slår 7 på tärningen så räknas det som om du slog 12).

Sen har Pendragon ett system där skada baseras helt på STY+STO och vapnen ger olika former av bonusar (t.ex. yxor ger extra skada mot sköldar, stridsklubbor ger extra skada mot ringbryna, svärd kan hugga sönder andra vapen vid lika).
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
555
Location
Videnmark
Korpen said:
Visst har den med högre FV en fördel, det är lite poängen med att vara bättre på att slåss...
Tack för den beskrivning. Låter som något jag borde testa. Men hur fungerar det om två svarta riddare slåss mot en ensam sir Lancelot?
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Klaatu said:
Korpen said:
Visst har den med högre FV en fördel, det är lite poängen med att vara bättre på att slåss...
Tack för den beskrivning. Låter som något jag borde testa. Men hur fungerar det om två svarta riddare slåss mot en ensam sir Lancelot?
Då delar man upp sitt FV mellan dem, man väljer själv hur mkt man vill lägga mot varje(i Lancelots fall t.ex 25-5; ja han har FV 30 i svärd...). Man kan dock bara träffa max en person per runda (vinner man mot fler så innebär det bara att d inte träffat) och max tre personer kan slåss mot en på samma gång, fler får inte plats att bidra.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Klaatu said:
Korpen said:
En annan variant är att använda ”pendragonslag” (också kallat ”blackjackmetoden”)
Hur fungera avståndsvapen?
Unopposed roll, dvs. bara anfallaren som slår. Men om målet har sköld räknas det som cover och anfallaren har -5.
Rent allmänt så är avståndsvapen inte en stor sak i Pendragon.

Tilläggas bör är att i Pendragon så kan man antingen slåss eller röra sig i en stridsrunda, man kan inte göra bägge samma runda.
Så först bestämmer alla vad de vill göra, sen slåss de som är nära varandra nog för att göra det, och sen så får det som inte slagits röra på sig (Lansanfall är i stort sett det enda undantaget).

Sen finns det en del mer regler än vad jag nämnt här som har med strid att göra; men jag har nog förklarat de stora dragen.
 
Top