Att komplettera XP för guld

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
XP för guld är som bekant en erfarenhetsmekanik som har gått från att vara utskälld och till synes kastad på rollspelandet sophög till att åter tas upp och hyllas. Anledningarna är framför allt följande:
  • Den är lättadministrerad. Spelarna har ändå intresse av att hålla koll på hur mycket guld de samlar på sig, så man slår två flugor i en smäll när man håller koll på båda.
  • Den befrämjar listigt spelande. Målet är inte att slåss mot farliga monster, utan att ta deras skatter, helst utan att hamna i konflikt med dem.
  • Den är målagnostisk (med ett stort caveat, som jag tar upp nedan). Man behöver inte följa någon särskild plan i äventyret, ingen spelledare eller äventyrsmakare har på förhand bestämt att vissa handlingar är plotmässigt viktiga och ska belönas, utan om man hittar på något helt annat och fortfarande plockar guld så belönas man.
  • Den kräver ett minimum av subjektiva bedömningar. Guldpengarna är ett enkelt, beräkningsbart sätt att ge erfarenhetspoäng som inte bygger på sådant som att avgöra om någon "bidrog med en listig plan", "fick andra att ha roligt" och liknande checklistor som finns i andra system.
  • Den uppmanar inte till tärningsslag eller regelanvändning. Även om jag gillar konceptet "rollpersonerna blir bättre på sådant de ägnar sig åt" så tycker jag egentligen inte om när erfarenhetssystem pushar spelarna att slå tärningar så mycket som möjligt. Jag gillar ju när folk hittar listiga lösningar där de helt undviker att slå tärningar, så att belöna tärningsrullande blir då kontraproduktivt.
Däremot har den så klart en stor nackdel, i det att det målagnostiska i den bara når så långt -- den förutsätter fortfarande att man vill ha guld. I slutändan blir det också så att även om den inte befrämjar strid så befrämjar den konflikt, i och med att den nästan alltid utmynnar i att man vill ha något som andra redan äger. Det är nu inte nödvändigtvis något jag tycker är optimalt, utan jag hade gärna sett ett erfarenhetssystem som belönar framför allt utforskning och interaktion. Att bygga en allians med någon gruppering borde vara lika mycket värt som att ta deras pengar, liksom. Vilka spel finns det som har bra system för detta?
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Jag tycker att spel som ställer frågor i slutet av en session i stil med "lärde vi oss nåt nytt om världen?" är ett bra sätt att uppmuntra vad än man vill uppmuntra för typ av beteende. Det har också fördelen att vara superenkelt att lägga till, ta bort eller ändra frågorna för att justera vad som belönas.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Jag tycker nog trots allt att använda sina färdigheter är den lämpligaste interaktionen med spelvärlden, och att man på så sätt "belönas" för att göra något öht genom XP för skill checks. Vill du stjäla guld? Fine. Vill du skapa en allians? Fine. Vill du segla till en ny kontinent? Fine. O.s.v.

Pratar vi spel utan skills så föredrar jag målinriktade XP. Formulera ett antal dåd som RPn vill utföra och när dessa är utförda få XP. "Utforska grottan", "Besegra trollkungen", "Hitta skatten", "skapa en allians med vättarna"
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
jag hade gärna sett ett erfarenhetssystem som belönar framför allt utforskning och interaktion
Fast jag tycker nog att det gör det. Det viktigaste är att hitta guldet, eller vilka som sitter på det. Sedan är det upp till spelarna om man vill stjäla det, råna dem, lura det av dem, byta det mot en pryl eller tjänst etc.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
I gamla Rolemaster (och MERP?, minns ej) fick man 1 XP per mile man gick, tror det var så att man måste resa någonstans man inte rest förr för att få det där poänget. Det är ett mycket enkelt system för att få spelare/RP att --- gå dit de inte har gått tidigare.
Inte nog med det, man fick XP för att ge skada, att ta skada, och att dö. Tror det var extra XP för att bli återupplivad också...

Man fick alltså poäng för allt som i vidaste meningen kan kallas "erfarenheter". Vilket låter rimligt på papper, men var rätt bökigt att administrera i praktiken.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Förresten, finns det inte en anledning till att köra med det här (briljanta) systemet:
  • Sammanfallande mål. Spelaren och RP vill bägge ha guld, vilket befriar spelaren från meta-spel. I BRP vill i kontrast spelaren ha kryss på sina färdigheter (med medföljande kryss-fiske) medan RPn vill ... ja, något annat, eftersom färdighetskryss inte är diegetiska.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Jag tycker att det är underligt att journalist-genren inte har tagit fart bland OSR-spel. Få XP för snaskiga nyheter som säljer lösnummer. Funkar utmärkt tillsammans med blorb-tänk (förbered en stad med smaskiga hemligheter, en ryktestabell där vissa saker är sanna och andra inte, etc.), utan att handla om att slå ihjäl saker och ta deras pengar (något som är åtminsone en stark underton inom OSR-dungar, även om det inte är målet). Hade jag varit OSR-entusiast så hade jag lätt skrivit ett journalist-spel.

EDIT: Okej, egentligen tycker jag inte att det är underligt, men jag tycker att det vore en bra idé!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Jag tycker nog trots allt att använda sina färdigheter är den lämpligaste interaktionen med spelvärlden, och att man på så sätt "belönas" för att göra något öht genom XP för skill checks. Vill du stjäla guld? Fine. Vill du skapa en allians? Fine. Vill du segla till en ny kontinent? Fine. O.s.v.

Pratar vi spel utan skills så föredrar jag målinriktade XP. Formulera ett antal dåd som RPn vill utföra och när dessa är utförda få XP. "Utforska grottan", "Besegra trollkungen", "Hitta skatten", "skapa en allians med vättarna"
Det jag tycker är problemet med dessa lösningar är följande:
XP för färdigheter: Det ska vara lika bra, eller rent utav bättre, att göra upp en plan där man slipper slå för färdigheter överhuvudtaget. Det befrämjar spelarnas list, snarare än att rollpersonerna ska ha rätt färdigheter.
XP för mål: Jag känner mig nästan alltid låst av den här typen av system. Jag vill kunna ändra mina målsättningar efterhand som förutsättningarna förändras eller ny information kommer i dagen, och att vara låst till vad jag har bestämt mig för i början av spelpasset (eller, än värre, när jag skapar rollpersonen) tycker jag inte är så kul.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
I gamla Rolemaster (och MERP?, minns ej) fick man 1 XP per mile man gick, tror det var så att man måste resa någonstans man inte rest förr för att få det där poänget. Det är ett mycket enkelt system för att få spelare/RP att --- gå dit de inte har gått tidigare.
Jo, det är ju en möjlighet, men det kräver en del bokföring. Fördelen med guld är ju att spelarna ändå inte kommer att glömma skriva ned det, så spelledaren avlastas från att hålla lika mycket koll.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Vilka spel finns det som har bra system för detta?
Jag måste tyvärr sälla mig till skaran av personer som postar i tråden utan att svara på din fråga - för jag vet inte helt säkert vilka system som gör det bättre än det du redan använder.

Men…
Dels kan man ju, som Skarpskytten föreslår, helt enkelt dela ut XP för att uppnå mål. Jag kan tänka mig att jag skulle finna en viss pervers glädje i att abstrahera det och inspireras av Business Performance Monitoring-processer. Dvs Spelare, Rollpersoner, och/eller SL sätter upp mål, SLs mål kan vara hemliga om man så vill. Eventuellt med lite milstolpar för målen. Efter varje spelmöte utvärderar gruppen tillsammans om man kommit närmare eller uppnått sina mål/milstolpar och får då belöning för det. Målen ska då såklart givetvis vara S.M.A.R.T:
1625908893125.jpeg
(Fler definitioner finns, tog bara en av de första jag hittade)
Målen kan såklart uppdateras, ändras och strykas, men givetvis inte ändras till saker man redan uppnått.

Eller…
Så kör man vidare med enbart XP för guld, men man blir tydligare på att kommunicera om var det kan tänkas finnas stora skatter och vad som kan tänkas behöva göras för att få tag på dem.
Dvs ”Vi vet att det finns en hel hög diamanter djupt nere i den där brunnen i Inte-Moria, men ska vi ta oss förbi dels vattenmonstret vid porten, dels hitta lösenordet-som-inte-är-Melodifestival, och hantera de där vättarna vi hört så mycket om så måste vi nog hitta någon att alliera oss med. Det verkar som om spelledaren har hintat om att den där gruppen med 12 KortSkäggon vi sprang på förra veckan faktiskt skulle kunna tänka sig att hjälpa till - de verkade ju vilja undersöka sitt gamla fädernesland som faktiskt också ligger på andra sidan dörren… kanske kan de till och med lösenordet?”
På så sätt blir ju XP för guld också XP för utforskande och interaktion.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Med fara för att verka dum och ignorant måste jag ändå fråga, i de spelvärldar där man får xp för guld och skatter, finns det inte väldigt mycket guld? Nästan så mycket att det inte borde vara värt något.

Jag spelar aldrig spel, mig veterligen där jag levlar för guld. Har aldrig gjort.

Hade jag spelledat ett xp system så hade jag bergis gett ut 200 xp till alla efter spelkvällen. Något jag verkligen hatar är när man får olika xp beroende på vad man gjort. kan få mig att vilja sluta spela.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Med fara för att verka dum och ignorant måste jag ändå fråga, i de spelvärldar där man får xp för guld och skatter, finns det inte väldigt mycket guld? Nästan så mycket att det inte borde vara värt något.

Jag spelar aldrig spel, mig veterligen där jag levlar för guld. Har aldrig gjort.

Hade jag spelledat ett xp system så hade jag bergis gett ut 200 xp till alla efter spelkvällen. Något jag verkligen hatar är när man får olika xp beroende på vad man gjort. kan få mig att vilja sluta spela.
Det är vanligast i gammel-D&D och spel som baseras på det. Jag har dock aldrig varit med om att det förekommer individuell XP-utdelning. Guldet är gruppens, och erfarenhetspoängen delas lika mellan dem.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jo, det är ju en möjlighet, men det kräver en del bokföring. Fördelen med guld är ju att spelarna ändå inte kommer att glömma skriva ned det, så spelledaren avlastas från att hålla lika mycket koll.
Ett enklare system är att ge vissa platser eller hexar ett XP-värde. Går man dit och gör något som är meningsfullt diegetiskt, får man besöksXP.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Med fara för att verka dum och ignorant måste jag ändå fråga, i de spelvärldar där man får xp för guld och skatter, finns det inte väldigt mycket guld? Nästan så mycket att det inte borde vara värt något.
Vi talar om ett spel med flygande reptiler, många gånger tyngre än vad som rimligen kan flyga, som sprutar eld, gudomlig magi och väldiga grottor bebodda av femtioelva sorters skattsamlande humanoider. Jag kan nog leva med att inflation inte funkar som i verkliga livet.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
XP för mål: Jag känner mig nästan alltid låst av den här typen av system. Jag vill kunna ändra mina målsättningar efterhand som förutsättningarna förändras eller ny information kommer i dagen, och att vara låst till vad jag har bestämt mig för i början av spelpasset (eller, än värre, när jag skapar rollpersonen) tycker jag inte är så kul.
Absolut. Alla system, utom Svavelvinter, som jag känner till låter spelaren ändra detta fritt under spel.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Ett enklare system är att ge vissa platser eller hexar ett XP-värde. Går man dit och gör något som är meningsfullt dietetiskt, får man besöksXP.
Något som vi har gjort är att man får XP för att kartlägga områden och sedan dela kartan med andra. Jag såg också någon som hade gjort en konstnärs-klass, där man fick extra XP för att måla av saker som hände i spel.
 
Top