Att köpa portabel AC

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jo, jag har gått och funderat ett par år på att köpa portabel AC. Funderingarna väcktes under dödshelvetes-sommaren 2018, men föll i träda då 2019 och 2020 hade förhållandevis någorlunda överlevbara somrar. Som jag upplevde dem iaf.

Men så är vi nu här 2021 och allt är förjävligt. Även om slutet av semestern ständigt närmar sig så funderar jag ändå på att skaffa en AC. Givet trenden med den globala uppfuckingen av klimatet etc så ser det ju inte ut som att detta är den sista dödsjävelsvarma sommaren.

Så… Vad köpa? Jag såg den här, och recensionerna på CDON verkar ju överlag positiva. Samtidigt är ju en snarlig variant, den här, mest populär på Prisjakt – och i jämförelse verkar den mer kraftfull, även om recensionerna på CDON är mindre positiva?

Jag bor i en hyreslägenhet på 58kvm där huset byggdes 1958 (stambyte 1998) och jag kan därmed såklart inte bygga in något – portabel AC är det alternativ som står till buds.

Just nu är min enkla tanke att helt enkelt köpa den där som var lite billigare. Enligt Prisjakt är den billigast på det här stället, som dessutom har en fönsterinsats som ser intressant ut.

Så. Finns det några skäl att tro att min plan är skit och att jag är dum i huvudet som funderar på just den här modellen?

Svara snabbt, jag garanterar inte att jag kommer att kunna hålla mig speciellt många dagar. Värmen gör mig otålig =)
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Körde likartad modell i Italien och var mkt nöjd. Inte så att tempen föll som en sten, men redan ett par tre grader kallare, och med torrare luft i rörelse, så var det betydligt komfortablare.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
De är dessutom portabla, jag flyttade min mellan sovrum och vardagsrum varje dag. Egentligen ska de ju helst stå ca 1h efter flytt för att inte ta skada, men det skippade jag allt som oftast, och den rullade på fint i 3 somrar. Efter det sålde jag den till den jag hyrde lgh av för 2/3 av inköpspriset.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Saker som kan vara värda att tänka på; dom är ineffektiva som fan så det är bäst att inte försöka kyla ett för stort område, ett rum i taget typ. Dom är också högljudda som fan, min är 52 Db enligt specen, jag kan sova med min igång men om man störs av ljud så kanske det blir svårare. Om du har ventilationshål ut till balkongen eller liknande kanske det är bättre att skaffa en split eller mini-split (så kompressorn hamnar ute). Jag kör inte alltid min på att specifikt kyla, ibland räcker det med att köra den som avfuktare för att få det bekvämt vilket får mig att fundera på om det kanske hade räckt att skaffa en ren avfuktare, billigare isåfall, men det är bara min spekulation.

Du kanske inte höjer din armor class, men du får i alla fall protection from elements =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Saker som kan vara värda att tänka på; dom är ineffektiva som fan så det är bäst att inte försöka kyla ett för stort område, ett rum i taget typ.
Jag är typ bara i vardagsrummet numera, sover i soffan. Så ett rum räcker långt… =)

Dom är också högljudda som fan, min är 52 Db enligt specen, jag kan sova med min igång men om man störs av ljud så kanske det blir svårare.
Jag är ganska buller-okänslig när jag ska sova; har flera nätter nu sovit med påslagen och halv bullrig pelarfläkt t.ex. Så länge bullret är någorlunda konsekvent så bör det funka. (Jag vaknar av telefoner som ringer, plötsliga smällar, barn som börjar skrika etc. Men så länge det är någorlunda konstant fixar det sig)

Om du har ventilationshål ut till balkongen eller liknande kanske det är bättre att skaffa en split eller mini-split (så kompressorn hamnar ute). Jag kör inte alltid min på att specifikt kyla, ibland räcker det med att köra den som avfuktare för att få det bekvämt vilket får mig att fundera på om det kanske hade räckt att skaffa en ren avfuktare, billigare isåfall, men det är bara min spekulation.
Har inget ventilationshål.


---

Men alright hörni, tack för snabba svar – har fått en del kommentarer från annat håll också, så innan kvällen har jag nog lagt en beställning om inte någon plötsligt dyker upp och ropar "NEJ! STOPP!"
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Min kompis köpte en sån i början av sommaren och har (om det inte bara är skryt) haft det svalt hemma.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Alright, nu har jag lagt en beställning! =)

Leverans 2–5 arbetsdagar står det, så med lite tur kanske jag får åtminstone ett par veckors sval sommarledighet… =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
om inte någon plötsligt dyker upp och ropar "NEJ! STOPP!"
Om du har en sån typ av lägenhet där elen ingår i hyran så är det möjligt att hyresvärden kan ha åsikter.

Jag bor i bostadsrätt, men där en fast kostnad för el är inräknad i månadsavgiften, och jag hörde styrelsen muttra just den där helvettessommaren om någon de trodde hade skaffat en AC för att de tydligen drar sjukt mycket el.

(Turligt nog, för jag var typ ett par dagar ifrån att beställa en själv annars =D).

Men betalar du elen separat lär det inte kunna vara något problem tänker jag.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
El kostar, AC-enheten kostar, det är dåligt för miljön, men lik fan skaffade jag en i Italien och jag ångrade det inte en sekund. Att komma hem, slå på AC:n och sätta ansiktet framför utblåset var en sån j-a njutning.
 
Top